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
auto
2024. 04. 26. péntek

­Most először bocsátják árverésre a világhírű 1898-as Riker Electric elektromos autót, amely a századforduló környékén több versenyben is diadalmaskodott a benzines és gőzmeghajtású járművekkel szemben. Az autót Andrew L. Riker, a Riker Electric Vehicle Company alapítója tervezte és vezette, majd több mint 50 évig a Henry Ford Museum kollekcióját színesítette, mielőtt visszakerült a Riker családhoz 1985-ben. Most pedig az augusztus 15-én a Monterey Car Week 2019 alatt megrendezett Pacific Grove Auction eseményen bárki hazaviheti az eredeti állapotában megőrzött villanyautót, nyilvánvalóan egy borsos összegért cserébe. A megálmodója monogramját viselő bőrből készült rendszám a legelső, amit New York államban regisztráltak, és vélhetően az egész ország legelső rendszámtáblái közé tartozik. Több mint 120 éves történelmének köszönhetően a villanyautó olyan neves eseményeken is jogosult indulni, mint a London to Brighton veterán autós futam.

A Worldwide Auctioneers minden idők legfontosabb elektromos autójának nevezi az 1898-as Rikert, melynek autóipari jelentősége megkérdőjelezhetetlen. Ez a masina nyerte meg többek között az Egyesült Államok legelső 50 mérföldes futamát, amely távolság a maximális hatótávjának számított, és fénykorában akár a 64 km/h-s sebességet is elérte. A 19. század legvégén az elektromos autók népszerűbbek voltak az akkoriban még fejletlen belsőégésű motorral meghajtott járműveknél, s most, ahogyan az elektromosság ismét a legmeghatározóbb „üzemanyaggá” kezd válni az emberiség mobilitásában, e klasszikus még inkább tekinthető az augusztusi aukció legfőbb attrakciójának.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.