PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 07. 27. szombat

2781 km villanyautóval egy nap alatt

Sokan gondolják úgy, hogy az elektromos autók nem alkalmasak a hosszabb utak megtételére, és a technika mostani szintjét a jövőre is kiterjesztve hirdetik, hogy a jövőben sem lesznek alkalmasak. A régebbi technológiát használó autókat elnézve akár el is hihetnénk ezeket az állításokat, de szerencsére akad olyan elektromos jármű, amely már ma is képes rácáfolni ezekre a tévhitekre. Az egyik legismertebb közülük a Tesla Model 3, amivel Bjørn Nyland döntött meg egy igen komoly rekordot a napokban.

Az ismert vlogger és segítői egy sebességkorlátozás nélküli német autópálya szakaszon oda-vissza haladva vezettek egy Tesla Model 3 Long Range AWD modellt kereken 24 órán keresztül, ami alatt összesen 2781 km-t tettek meg. Ez pont 137 km-rel több, mint a korábbi, Tesla Model S-sel felállított 2644 km-es rekord. Viszonyításképp a Budapest London távolság kevesebb mint 1800 km, de még a Budapest Brüsszel Budapest (tehát oda-vissza út) is csak 2711 km.

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

A tipikus villanyautós hatótávtesztekkel ellentétben, ahol általában az egy töltéssel elérhető maximális hatótáv elérése a cél, itt a lehető legnagyobb átlagsebességre kellett törekedni, hogy a megadott idő alatt a lehető legnagyobb távot tehessék meg. A töltés során elvesztett idő kompenzálásához az autópályán 170 km feletti sebességre volt szükség, amit a forgalomhoz igazodva igyekeztek tartani. Mivel a Tesla Superchargerek 250 kW-os teljesítményt tudó 3. verziója Európába még nem érkezett meg, a csapat az Ionity hálózat (amely egyébként az egyik szponzora is volt a rekorddöntésnek) egyik töltőjénél állította fel a főhadiszállását. Innen indultak és ide érkeztek vissza minden egyes etap után a Model 3-mal, ahol 9-ről 64%-ig töltöttek, hogy egységnyi idő alatt a lehető legnagyobb energiamennyiséget tudják az akkumulátorba tölteni. Az Ionity töltő 180 kW fölötti teljesítménnyel is képes volt tölteni a Model 3-at. A 24 óra végére az átlagsebesség töltés idejét is beleszámolva 115 km/h-ra jött ki, ami ilyen távon bármilyen autóval bámulatos teljesítmény lenne.

Bár a dízeleket hajtók többsége általában csak a tankolásokhoz szükséges 5-10 percekre áll meg egy 2500-3000 km-es távon (legalábbis a hozzászólásokból ez derül ki), a villanyautósok a töltés miatti pihenők ellenére is egymást váltották a volánnál. A teszt egyébként tökéletesen rávilágít arra, hogy a hosszú távú utazás kulcsa nem elsősorban a rekord méretű akkumulátor, hanem a gyors tölthetőség. Minél gyorsabban tölthető egy akkumulátor, annál nagyobb tempót lehet választani az autópályán, hiszen a nagyobb sebességgel összességében többet nyer az ember, mint amennyit a nagyobb sebességgel elhasznált energia pótlása igényel.

A másik fontos tanulság, hogy a hosszabb utak tempós megtételéhez rendkívül nagy szükség van az akkumulátor megfelelő hűtésére. A Tesla sokat fejlesztett az akkuhűtésen, ami a Model S egyik gyenge pontja volt. Úgy tűnik, hogy a néhány hete már Magyarországon is lízingelhető Tesla Model 3 az ilyen extrém kiképzést is zokszó nélkül tűri.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.