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 Sokan gondolják úgy, hogy az elektromos autók nem alkalmasak a hosszabb utak megtételére, és a technika mostani szintjét a jövőre is kiterjesztve hirdetik, hogy a jövőben sem lesznek alkalmasak. A régebbi technológiát használó autókat elnézve akár el is hihetnénk ezeket az állításokat, de szerencsére akad olyan elektromos jármű, amely már ma is képes rácáfolni ezekre a tévhitekre. Az egyik legismertebb közülük a Tesla Model 3, amivel Bjørn Nyland döntött meg egy igen komoly rekordot a napokban. Az ismert vlogger és segítői egy sebességkorlátozás nélküli német autópálya szakaszon oda-vissza haladva vezettek egy Tesla Model 3 Long Range AWD modellt kereken 24 órán keresztül, ami alatt összesen 2781 km-t tettek meg. Ez pont 137 km-rel több, mint a korábbi, Tesla Model S-sel felállított 2644 km-es rekord. Viszonyításképp a Budapest London távolság kevesebb mint 1800 km, de még a Budapest Brüsszel Budapest (tehát oda-vissza út) is csak 2711 km. 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 A tipikus villanyautós hatótávtesztekkel ellentétben, ahol általában az egy töltéssel elérhető maximális hatótáv elérése a cél, itt a lehető legnagyobb átlagsebességre kellett törekedni, hogy a megadott idő alatt a lehető legnagyobb távot tehessék meg. A töltés során elvesztett idő kompenzálásához az autópályán 170 km feletti sebességre volt szükség, amit a forgalomhoz igazodva igyekeztek tartani. Mivel a Tesla Superchargerek 250 kW-os teljesítményt tudó 3. verziója Európába még nem érkezett meg, a csapat az Ionity hálózat (amely egyébként az egyik szponzora is volt a rekorddöntésnek) egyik töltőjénél állította fel a főhadiszállását. Innen indultak és ide érkeztek vissza minden egyes etap után a Model 3-mal, ahol 9-ről 64%-ig töltöttek, hogy egységnyi idő alatt a lehető legnagyobb energiamennyiséget tudják az akkumulátorba tölteni. Az Ionity töltő 180 kW fölötti teljesítménnyel is képes volt tölteni a Model 3-at. A 24 óra végére az átlagsebesség töltés idejét is beleszámolva 115 km/h-ra jött ki, ami ilyen távon bármilyen autóval bámulatos teljesítmény lenne. Bár a dízeleket hajtók többsége általában csak a tankolásokhoz szükséges 5-10 percekre áll meg egy 2500-3000 km-es távon (legalábbis a hozzászólásokból ez derül ki), a villanyautósok a töltés miatti pihenők ellenére is egymást váltották a volánnál. A teszt egyébként tökéletesen rávilágít arra, hogy a hosszú távú utazás kulcsa nem elsősorban a rekord méretű akkumulátor, hanem a gyors tölthetőség. Minél gyorsabban tölthető egy akkumulátor, annál nagyobb tempót lehet választani az autópályán, hiszen a nagyobb sebességgel összességében többet nyer az ember, mint amennyit a nagyobb sebességgel elhasznált energia pótlása igényel. A másik fontos tanulság, hogy a hosszabb utak tempós megtételéhez rendkívül nagy szükség van az akkumulátor megfelelő hűtésére. A Tesla sokat fejlesztett az akkuhűtésen, ami a Model S egyik gyenge pontja volt. Úgy tűnik, hogy a néhány hete már Magyarországon is lízingelhető Tesla Model 3 az ilyen extrém kiképzést is zokszó nélkül tűri. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!