Megérkezett a tisztán elektromos Mini Cooper SE

Lehullott az álcafólia a legelső tisztán elektromos MINI-ről, és szemünk elé tárult az, ahogyan a BMW Group alá tartozó brit autógyártó munkatársai elképzelik a prémium minőségű városi autózást, ami termeszétesen csak kibocsátásmentesen működhet fenntarthatóan. Az már a képeken is elsőre látszik, de a BMW által közzétett sajtóanyagban érződik csak igazán, hogy a cél nem egy, a palettából messze kitűnő villanyautó megépítése volt – nincsenek extravagáns dizájnelemek, megváltoztatott karosszériaarányok, vagy az elektromosságot idéző kék színjátékok. Nem, a MINI Cooper SE egy vérbeli MINI-nek épült, magán hordozva mindazt, amiről a világ ismeri ezt a kisautót, csak közben egy hatalmas előnyt kínál korábbi testvéreivel szemben: elektromos hajtáslánc mozgatja. Még az autó frontrészének középpontjában is a belsőégésű motorral szerelt modellek hűtőrácsának hatszögletű kontúrja áll, csak éppen zárt kivitelben, hogy az elektromos változat se nagyon lógjon ki a sorból, de a töltőcsatlakozó is éppen oda került, ahol a hagyományos MINI-k a töltőpisztolyt fogadják. A meghajtásból adódó különbség továbbá a hátsó lökhárító kialakítása, ahol a kipufogó helyét kellett eltüntetniük a tervezőknek, de a vásárlók az alapfelszereltségként járó 16”-os MINI Electric Revolite Spoke könnyűfém keréktárcsák helyett aerodinamikailag optimalizált 17”-os MINI Electric Corona Spoke könnyűfém felniket is kérhetnek, mely szintén a villanyos MINI kiváltsága.

Mivel az akkupakkot az első ülések közé és a hátsó üléssor alá, T-alakban mélyen a padlólemezbe süllyesztették a mérnökök, a MINI Cooper SE csomagtérben sem kínál kevesebbet testvéreinél: a 211 liter a hátsó üléstámlák ledöntésével egészen 731 literre bővíthető. A padlólemezbe integrált akkumulátor egyedüli mérhető következménye a 18 milliméterrel megemelt karosszéria és a 145 kilogrammal nagyobb tömeg a háromajtós MINI Cooper S-hez képest.

A hajtáslánc legfontosabb tulajdonságai közé tartozik az azonnal jelentkező csúcs forgatónyomaték és sebességváltásoktól mentes, folyamatos teljesítmény-leadás, maximálisan 135 kW-tal (184 lóerővel) és 270 Nm-rel, ami az első kerekeket mozgatja. Álló helyzetből 7,3 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, végsebessége pedig 150 km/óra. A jellegzetes gokartos vezetési élmény és az elektromos meghajtás sajátosságai miatt a MINI Cooper SE egy a kisautók szegmensében egyedülálló elektromechanikus kormányművel és felfüggesztéssel lett felszerelve, melyet egy új DSC (Dynamic Stability Control) menetstabilizáló rendszer egészít ki a maximális nyomaték-kihasználás és gyorsulás elérése érdekében.

EZT OLVASTAD MÁR?  Közel változatlan akkuméret mellett ért el 55%-os kapacitás-növekedést a Nissan

Mivel mindez gyakorlatilag hang nélkül történik, és az új elektromos autóknak az uniós szabályozás értelmében kötelező hangjelzéssel figyelmeztetni a gyalogosokat és bicikliseket július 1-jétől, alacsony sebesség mellett a MINI Cooper SE egy egyedi akusztikus hangjelzést bocsát ki, melyet a motortérbe szerelt hangszórónak köszönhetően az utastérben ülők nem hallanak.

A teljesítmény és az energiahatékonyság egyéni szabályozását négyféle vezetési üzemmód teszi lehetővé: MID, SPORT, GREEN, és GREEN+. Magától értetődően a legkevesebb energiát a legutóbbi módban használja a kocsi, amikor is a megtehető hatótávolság maximalizálása érdekében képes korlátozni, vagy teljesen kikapcsolni az olyan kényelmi funkciókat, mint a fűtés, az automata légkondicionáló, és az ülésfűtés. Az elektromos MINI vezetési élményét az egypedálos irányítás emeli a csúcsra, s ez a BMW Group első olyan tisztán elektromos meghajtású modellje, amelyben a fékezés során felszabaduló energia visszatáplálásának mértékét a vezető is befolyásolhatja.

Az akkupakk összesen 12 cellából épül fel, amelyek együttesen 32,6 kWh bruttó kapacitást adnak, ezzel 235-270 kilométernyi hatótávot eredményezve a WLTP szerint. Az aksi töltése történhet hagyományos háztartási aljzaton, a MINI saját, extraként megvásárolható fali töltőjén, vagy nyilvános töltőoszlopon keresztül, AC és DC hálózaton egyaránt. Az előbbin maximálisan 11 kW-os teljesítményt érhetünk el a Type 2 csatlakozón, amivel két és fél órába telik 80%-ra tölteni az aksit, míg az utóbbin legfeljebb 50 kW-tal számolhatunk a CCS Combo 2 csatlakozón keresztül, amivel 35 percnyi villámtöltés vár ránk 80%-ig.

EZT OLVASTAD MÁR?  Új tisztán elektromos Nissan Crossover közeleg

A villanyautó egyik legfontosabb alapfelszereltsége a hőszivattyú, amely a külső meleg levegő mellett a motor, a hajtáslánc, és az akkumulátor megtermelt hőjét is képes összegyűjteni, hogy ezzel fűtse az utasteret. Az automata légkondicionáló kiegészítő fűtést, és álló helyzetben is működtethető légkondicionáló funkciót kínál, amely már a motor beindítása előtt képes a megadott hőmérsékletűre hűteni vagy fűteni az utasteret. Ezt a vásárlók a MINI Connected Remote App okostelefon-alkalmazásban szabályozhatják.

Standardként jár az autóhoz egy 6,5” képátlójú, érintésérzékeny központi kijelző, melyen a navigációs rendszer, a valós idejű forgalmi adatok, MINI Connected szolgáltatások, és az Apple CarPlay is elérhető. Akinek ez nem elég, az extraként kérhet egy 8,8” átlójú kijelzőt vezeték nélküli telefontöltő társaságában.

A MINI Cooper SE Oxfordban készül majd az ősztől, a belsőégésű motorral működő modellekkel azonos gyártósoron.

Elektromos autót használsz?