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
auto
2024. 04. 26. péntek

2 terawattóra aksi per év és egyéb nyalánkságok – Tesla Q2 konferenciahívás

üzlet

A Tesla negyedéves pénzügyi jelentéseit egy telefonos konferenciahívás  szokta követni, melyről mi is mindig beszámolunk, hiszen sok érdekesség kiderül ilyenkor. A kérdezők, hagyományosan, wall street-i elemzők, akik a jelentés részleteiről faggatóznak, a saját modelljeik és teóriáik pontosítására, illetve egy ideje a say.com platformon keresztül a Tesla kisbefektetői is kérdezhetnek – a magyar brókercégek számláival sajnos még nincs összekötve a rendszer így mi kiesünk.

Nyitóbeszédek: Elon Musk és Zachary Kirkhorn

A konferencia hívást, mint mindig, most is Elon Musk kezdte, azzal, hogy összefoglalta a pénzügyi jelentés számára lényegesebb elemeit. Kiemelte, hogy a cég eladásai éves szinten 80%-kal nőttek, hogy Európában a prémium versenytársak fejére nőtt a Model 3 az eladásokban, beszélt az 5 csillagos európai töréstesztről, és arról hogy egy tekintélyes amerikai szaklap szerint a Model S az elmúlt 70 év legfontosabb autója.

Forrás: Tesla

A következő időszakban a legfontosabb számukra, hogy a sanghaji Gigafactory 3 elinduljon az év végén, és érzékelhető mennyiséget szállítson, hogy véglegesítsék és bejelentsék az európai Gigafactory 4 helyszínét, elinduljon majd a Model Y gyártása Fremontban, és hogy tovább növeljék a szervizek illetve mobil szervizkocsik számát szerte a világon.

Az eredmények között kiemelte, hogy az elmúlt időszakban szinte minden évben megduplázták az utakon futó Tesla flotta darabszámát, hogy sokat javítottak az alkatrészellátáson és a Free Cash Flow alakulásával önfinanszírozó lett a cég és ez így is marad, kivéve azokat a negyedéveket, amikor új terméket indítanak útra. (Erre a második félmondatra tessék majd emlékezni, amikor az Y gyártásának elején ismét égeti majd a pénzt a Tesla, a trollok pedig rákezdenek, hogy „na ugye Musk hazudott, azt mondta örökké ömlik majd a pénz”.) A következő negyedévre szerény nyereséget, majd az év utolsó negyedére jóval több profitot prognosztizálnak jelenleg. Megerősítették a 2019-es 360-400 ezres tervezett eladási számot is.

Zach Kirkhorn.

Zach Kirkhorn. Forrás: Tesla

A beszédet Zachary Kirkhorn, a Tesla friss pénzügyi igazgatója folytatta, aki immár fél éve egyedül terelgeti a cég pénzügyi csapatát. Kirkhorn kiemelte a remek Cash Flow egyenleget és hogy 2,4 milliárd dollár tőkét sikerült bevonniuk, aminek köszönhetően közel 5 milliárd dollár elérhető készpénzállományuk van. Felhívta a figyelmet, hogy a mostani 408 milliós veszteség tartalmaz egy egyszeri 117 milliós tételt ami a leépítésekkel, átalakításokkal kapcsolatos és buktak 66 milliót az árfolyamok változásán is. A Model S és X átlagos eladási ára csökkent, mivel nyomott áron kiszórták a Raven frissítés előtti raktárkészleteket, a Model 3 átlagára viszont annak ellenére stabilizálódott 50 ezer dollár környékén, hogy már tömegesen szállítják a jóval olcsóbb SR+ kiadást. Most már a kiszállítások túlnyomó többsége nem 2016-os előrendelésből  hanem új vásárlóktól van, akik már nem kell, hogy 1000 dolláros foglalót tegyenek le, így a könyvelésben elkülönített „befizetett előleg” tétel csökkent is.

Szomorú, de várható bejelentés

Egy ideje már várható volt, a levegőben lógott, hogy JB Straubel, a cég technikai igazgatója és Musk jobbkeze háttérbe vonul, távozik pozíciójából. A legutóbbi éves részvényesi közgyűlésen JB felhívta a színpadra Drew Baglinót, akit hosszú percekig promózott, mint remek szakembert akire ő mindenben támaszkodik. Kilógott a lóláb. Különösen, hogy tudjuk, hogy Straubel jelenleg egy újrahasznosítással foglalatoskodó startupot dédelget és már sokat pletykálták, hogy alig jár be a Teslához.

J.B. Straubel a Tesla társ-alapítója és leköszönő CTO-ja. Forrás: Electrek

Most megerősítették, hogy Straubel tanácsadói pozícióba vált a Teslánál, de nem győzte az érintett hangsúlyozni, hogy nem lép le, továbbra is elérhető Musknak és csapatának. Baglino egyébként 13 éve van a Teslánál, már a Roadsteren is dolgozott, Straublehez pedig 16 éves barátság köti.

Drew Baglino. Forrás: Steve Jurvetson / Wikipedia.

Drew Baglino. Forrás: Steve Jurvetson / Wikipedia.

Bár ennek a lépésnek kétség kívül senki nem örül felhőtlenül, és biztosan negatív sajtóvisszhangja lesz, az mindenképpen bizakodásra ad okot, hogy miközben sokat olvasni a médiában a Tesla középvezetőinek cserélődéseiről, mind a CFO, mind a CTO pozíciókba fél éven belül 1-1 olyan ember került, akiket a Tesla 10-15 év alatt maga nevelt ki, házon belül jutottak előre és töviről hegyire ismerik a céget.

Kérdések órája – nyalánkságok tárháza

Ezek után jött majd egy óra kérdezz-felelek, a kisrészvényesek és az elemzők jóvoltából – ezt én most nem kronológia sorrendben, hanem témák köré rendezve foglalom össze.

2 terawattóra – hogy mennyi?!

Az este talán legmegdöbbentőbb bejelentése talán az volt, hogy a jövő február-március környékére tervezett az akkumulátor technológiával foglalkozó befektetői napon fel fogják vázolni a Tesla új mestertervét: el akarják érni az évi 2 TWh akkumulátor kapacitást a termeléssel. Igen, nem írtuk el a mértékegységet: 26 millió Long Range Model 3-nak megfelelő mennyiségről beszélünk.

Forrás: InsideEVs / Maxwell Technologies

Hogy pontosan miről fogunk hallani, azt nem nehéz kitalálni, hiszen a nemrég megvásárolt Maxwell szuperkondenzátor és szárazelektróda technológiától nagy dolgokat remélünk. Az egyik ilyen várt javulás, a 16×-os gyártási kapacitásnövekedés annak köszönhetően, hogy nem kell hatalmas berendezéseken szárítani a vegyi anyagokba áztatott elektródát a gyártás során. Ennek fényében már nem is olyan elképzelhetetlen a fenti szám, hiszen 2 TWh az 2000 GWh, ami 16-tal osztva 125 GWh, ami kicsit kevesebb mint a Gigafactory 1 tervezett végső kapacitása – volt eddig. A folyamatban lévő fejlesztés részben magyarázat arra is, a Tesla miért nem akarja feleslegesen idő előtt bővíteni a nevadai aksigyárat, de az is érthető a brutális terv hallatán, hogy Musk miért mondta, hogy ezzel alapvetően akarják átrajzolni az emberiség hogyan termeli és tárolja az energiát. Úgy fogalmazott, hogy resetelik a korábbi mestertervet.

Gigafactory 1, 3, 4

A nevadai aksigyár kapcsán elmondták, hogy a Panasonic sikeresen növelte a cellagyártás hatékonyságát, és az évi 24 GWh termelési rátáról 28-ra emelték a sebességet. Jelenleg nem szűk keresztmetszet a cellagyártás – mondták ki, ilyet pedig a Model 3 program eleje óta nem hallottunk.

Forrás: Tesla

A kínai gyár építése remekül halad, már telepítik a gépeket és mint a sajtóközlemény fotómontázsából látszik, sok fontos berendezés már a helyén van. Az üzem aksi cella igényének kielégítésére már megvannak a megállapodásaik, de részletekbe nem mentek bele, mindössze annyit mondtak, hogy a következő 1 évben nem lesz gond ezzel. (Utána pedig valószínűleg amúgy is átállnak a helyi cellagyártásra – teszem én hozzá a korábbi terveik alapján).

Az európai Gigafactory 4 helyszínének kijelölése az év végéig megtörténik (hmm…. ilyet mintha már hallottunk volna), a gyártás megkezdését 2021-re tervezik, addig nem a kínai, hanem az amerikai üzem látja el kontinensünket – szögezte le Musk.

Model 3, S X – mennyi a kereslet és mit tesznek a fenntartására

A következő 12 hónapban Musk heti 5000, azaz nagyjából évi negyedmilliós keresletet lát Kínából a kis Tesla iránt, világszinten pedig heti 15 ezer, azaz évi 750 ezer Model 3-ra lehet igény évente. Folyamatosan csökkentik az autó költségeit: az elmúlt 1 évben 90%-kal csökkent a gyártási költség és 50%-kal kevesebb az élőmunka. Kérdésre megerősítették, hogy a fenti számok nem félrehallás vagy elírás eredményei – mi hozzátennénk, hogy a 90% azért úgy értendő, hogy a Model 3 gyártásának elején iszonyat ráfordítással készült a modell és brutálisan sok volt a költség vele, ezért is volt akkor rekord veszteség.

Az autó gyártása kapcsán, egyébként némileg emelték az előrejelzést és már heti 8500 darab fremonti 3-asról beszélnek mint az év végi cél.

Tesla Model 3 - 3M Satin Ocean Shimmer fóliában:

Tesla Model 3 – 3M Satin Ocean Shimmer fóliában: Forrás: Twitter/Oleg Savov

Az S és az X kapcsán meglepő kijelentések hangzottak el. Musk ismét lelőtte a nagyszabású frissítés pletykáját, mint elmondta folyamatosan fognak az autók megújulni, ahogy ez történt eddig is. azonban, bár a két modell marad és még szentimentális okokból is ragaszkodnak hozzájuk, amikor felfut a Tesla termelése évi 2 millió autóra, annyira elenyésző szelet lesz az évi 80-100 ezer S és X, hogy mindegy lesz ennek a skálának melyik végén vannak az eladási számok.

A fenti eszmefuttatás remekül példázza, hogy míg a tőzsde és a Tesla fanok egy része is a közeljövőre fókuszál és a cég élet-halál kérdésének tekinti a két nagyobb modell „megmentését”, a 20%-os visszaesésen tűnődve, addig a Tesla vezetősége sokkal nagyobban gondolkodik, előrébb néz és ezt egy inszignifikáns kérdésnek látja.

Önvezetés

A Full Self Driving program megfelelően halad, de Európában meggyűlik a bajuk a döntéshozókkal, szabályozókkal, mivel itt , szerintük, országonként sok különböző elavult szabályt kell megváltoztatni, hogy engedélyezzék a szolgáltatásokat. Ezért Kína és Amerikai továbbra is előbb kapja meg ezeket a fícsöröket. A pénzügyi eredmény szempontjából azonban nagy jelentőséget tulajdonítanak ennek a funkciónak, hiszen a jelenleg 6000, a jövőben 7000 Eurós felárú extrát még nem sokan vették meg, de a várakozásaik szerint, ahogy az emberek látják majd az utakon az önvezető Teslákat, tömegesen fognak majd a kocsi képernyője segítségével pár kattintással upgradelni.

Gyors fejszámolás a részünkről: legutóbb 20% körüli adatokat láttunk arról, hogy a vásárlok mekkora része fizeti már most ki az opciót – tehát van még 80%. 7 ezer euróval és 500 ezer autóval számolva (ez utóbbi szám negyedévente 100 ezerrel nő…), minden 10% aki kifizeti a felárat az 350 millió euro (szinte) tiszta profitot termel a cégnek.

2019 és tovább

A pénzügyi eredmények kapcsán Musk úgy látja, jövőre az idei forgatókönyv ismétlődhet, csak remélhetőleg jobb adatokkal. Ha mostantól indulunk, akkor a jelenlegi 3. negyedév nullszaldó körül lesz, a 4. pedig rendes nyereséget termel majd, jövőre pedig ismét egy gyenge első negyedévvel indítunk, de az év második fele masszívan nyereséges lesz.

Ez szinkronban van egyébként a világ autópiacának ciklikus mozgásával – tradicionálisan a Q1 a leggyengébb mindenkinek – de a számokból kiindulva azon is meglepődnénk, ha nem készülnének a Model Y program felgyorsítására. Bár hivatalosan 2020 végén indul a gyártás, a fentiekből és más pletykákból kiindulva mi arra tippelnénk, hogy házon belül ennél jóval agresszívabb célok vannak a fiókban.

Tesla gyár a kaliforniai Fremontban (forrás: insideevs.com)

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.