PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 26. péntek

A Sono Motors nevű német startup egy online kampányban mutatta be a Sion belső teréről készült első fotókat. A Sono Motors ígéretei szerint a Sion egy sokak számára megengedhető elektromos autó lesz. A fejlesztés során komoly hangsúlyt fektettek a fenntarthatóságra, ezért az autó teljes felületét napelemekkel fedik le, ami a gyártó ígéretei szerint maximum napi 34 km-rel növelheti meg az autó hatótávját. Az autóba 35 kWh kapacitású akkumulátor kerül, ami 250 km hatótávot biztosít. Az autó CCS csatlakozóval villámtölthető, és természetesen AC töltési lehetőség is van.

A Sono Sion tervezésekor a fenntarthatóság kulcsfontosságú szempont volt (forrás: Sono Motors)

Az autó főbb funkciói egy 10″ méretű érintőképernyőről, valamint a goSono nevű mobiltelefonos alkalmazással vezérelhetők. A kormánykerék mögött egy 7″ méretű kijelző található, az autó itt jeleníti meg a vezető számára fontos információkat. A jármű és a hozzá adott mobiltelefonos alkalmazás fel van készítve az autómegosztási szolgáltatásokra, mivel a gyártó véleménye szerint nem csak környezetbarát járművekre van szükség a fenntarthatóság érdekében, az is hasznos lenne, ha minél kevesebb autó parkolna az utcákon. A belső kialakítása során kerülték a felesleges luxust, inkább a költségmegtakarítást tartották szem előtt.

Az Sion 10″ központi érintőképernyőt kap az alapvető funkciók kezelésére
(forrás: Sono Motors)

A jármű sorozatgyártású változata tágas lábtérrel és belső térrel rendelkezik, és a csomagtartó is hatalmas, 650 literes, amely a hátsó ülések ledöntésével 1250 literre növelhető. Az utastér egyik kulcsfontosságú eleme a breSono, ami egy természetes szűrő, gyakorlatilag moha, amely javítja a belső klimatikus viszonyokat és megköti az autóba beáramló szennyezett városi levegőben lévő szennyező részecskéket.

Tágas utastér és hatalmas csomagtér, mindez sokak számára elérhető áron (forrás: Sono Motors)

Az elektromos autók többsége nem szerelhető fel vonóhoroggal, a Sion ebben is úttörő lehet, 750 kg vontatási kapacitással. Az autó kétirányú töltési lehetőséget is biztosít, így támogatja a V2G alkalmazásokat vagy akár a sziget üzemű energiaellátást is. Az autó külső felületére integrált napelemek évente akár 5800 kilométer tiszta közlekedést tesznek lehetővé. Az autó sorozatgyártása a tervek szerint 2020 második felében kezdődik, elég komoly példányszámban: nem kevesebb mint 260 000 jármű gyártását tervezik. Az autó alapára az ígéretek szerint körülbelül 25 500 euró lesz, azonban terveznek akkumulátor bérleti konstrukciót is, amellyel már 16 000 euró körüli áron hozzájuthatunk, ha vállaljuk az akku havi bérleti díját.

Igen, ez itt valóban élő moha. (forrás: Sono Motors)

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.