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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

A VW vezér szerint zsákutca a hidrogén

elektromos autó

Az ID.3 gyártását megünneplő tegnapi Volkswagen rendezvényen Herbert Diess vezérigazgató elkötelezte magát amellett, hogy vállalata flottájának szén-dioxid-kibocsátását 2025-ig 30%-kal, majd 2050-ig nullára csökkenti. Beszédében számos észrevételt tett az elektromobilitásról, többek között széndioxid adó bevezetését szorgalmazta, valamint konkrétan kijelentette, hogy az akkumulátorok – a hidrogénnel szemben – gyorsabb és olcsóbb módszert jelentenek az autóipar széndioxid kibocsátásának csökkentésére.

Diess véleménye szerint a hidrogén technológia jelenleg nem gazdaságos. Jelenleg a hidrogén lényegesen drágább, mint az akkumulátorok, és a hidrogén költséggörbéje nem javul olyan gyorsan, mint az akkumulátoroké. Az Egyesült Államokban például a hidrogén ára kb. 15 dollár/kg. Egy kilogramm hidrogén kb. 100 km távolság megtételére elég egy üzemanyagcellás járművel, így hidrogénnel autózni drágább, mint benzinnel. Persze a legtöbb hidrogénüzemű autó jelenleg ingyenesen tankolhat, tehát a fogyasztók számára nem látható ez  a költség.

Michael Kretschmer, Dr. Angela Merkel, Dr. Herbert Diess, Thomas Ulbrich, Jens Rothe

Kétségtelen, hogy ezek a költségek jelentős mértékben csökkenhetnek, de Diess kijelentette, hogy „a belátható jövőben” a hidrogén drága, és ezért nem lesz életképes személyautók hajtására használni. Diess szerint a hidrogén teherautók számára, a hajózásban és ipari alkalmazásokban versenyképessé válhat a következő évtizedben, így ezeken a területeken képes lehet helyettesíteni a fosszilis üzemanyagokat, de kizárólag akkor van esély az előrelépésre, ha hidrogént egyébként felesleges megújuló energia felhasználásával állítják elő.

Jelenleg a hidrogénnek kb. 95% -át közvetlenül fosszilis tüzelőanyagokból állítják elő gőzreformálással és egyéb módszerekkel. Bár elektrolízissel is lehet hidrogént előállítani, sajnos ennek mértéke még nem jelentős. Ha a hidrogént megújuló energiával történő elektrolízissel állítják elő, akkor az üzemanyagcellás áramtermelés fenntarthatóbb lehet majd, mint jelenleg, azonban az üzemanyagcellák maximális elméleti hatékonysága szintén alacsonyabb, mint az elektromos autókban használatos akkumulátorok jelenlegi valós hatékonysága, tehát az üzemanyagcellák soha nem lehetnek hatékonyabbak, mint az akkumulátorral működtetett járművek, kétségtelen persze, hogy más előnyöket kínálhatnak (például szállítás esetén magasabb energiasűrűségét).

A Volkswagen MEB padlólemeze

Diess kijelentette, hogy a Volkswagennek és a német autóiparnak „gyorsan váltani kell az elektromobilitás felé, hogy világszerte a technológia előfutárai lehessenek”. Létfontosságú, hogy ez a váltás a fogyasztók számára gazdaságosan mehessen végbe. Ehhez Diess két dolgot javasol: a szén-dioxid adót és minél több nyilvános töltési pontot. Diess véleménye szerint a széndioxid adó a szállítmányozást fogja az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátás felé terelni, mivel megnövelné a fosszilis energiahordozók alkalmazásának árát.

A nyilvános töltési lehetőséget azért tartja létfontosságúnak, mert ezek szükségesek ahhoz, hogy az emberek elfogadóbbak legyenek az elektromos autókkal szemben, annak ellenére, hogy a legtöbb villanyautós nagyon ritkán fogja ezeket használni, mivel elsősorban otthon és a munkahelyen fogják tölteni az autókat, így a nyilvános töltés kevésbé lesz fontos, mint a hagyományos autók számára a benzinkutak.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.