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
auto
2024. 04. 19. péntek

Sokkoló meglepetés a Fordtól: íme a villanyos Mustang Lithium

elektromos autó

A Ford standjánál álló letakart autó és a melléhelyezett AC töltőoszlop láttán elsőre egy plug-in hibridre számítottunk, de annál valami sokkal izgalmasabbat mutatott be a gyártó a Los Angeles-i SEMA kiállításon: a teljesen villanyos meghajtású Mustang Lithiumot, melyet a világhírű német autóipari beszállítóval, a Webastoval közösen fejlesztett. Egy V8-as benzinmotor nélkül működő Mustang most bizonyára sokkolóan hatott azokra, akik még az ikonikus izomautó vonalait hordozó tisztán elektromos sportterepjáró érkezésére sem készültek fel lelkileg, de úgy tűnik, az idei SEMA az amerikai autós kultúra ékköveinek elektromosításáról szól – akinek az elektromos Mustang sok, az inkább ne nézze meg a Chevrolet hot rodját vagy a Xing Mobility 1969-es Camaroját.

A Ford Mustang Lithiumból nem sajnálták ki a lóerőket a készítők, a kocsit több mint 900 láthatatlan musztáng húzza maga után mintegy 1356 azonnali nyomatékkal. Azt sajnos nem árulta el a Ford, hogy ez milyen gyorsulást és végsebességet eredményez, de ha van villanyautó, amely hatalmas parádét tud csinálni a versenypályán, akkor a Mustang Lithium biztosan közéjük tartozik. A Webasto által fejlesztett EVDrive technológiás 800 V-os akkurendszer állítólag egy megawattnyi energia leadására is képes, de erről nem árult el több részletet a két vállalat.

A karosszéria szénszálas komponensekből áll a kisebb tömeg érdekében, a hasmagasságot pedig egy hüvelykkel alacsonyabbra vette a Ford, hogy még félelmetesebb látványt nyújtson a 20 colos kovácsolt felniken álló fenevad. A hatás kedvéért, és persze hogy az elképesztő nyomaték ne okozzon gondot, a villanyautóba egy Getrag MT82 6-sebességes manuális váltó került, az első kerekeket pedig a Shelby GT350R-től kölcsönvett 6-dugattyús Brenton féknyergek díszítik.

A Mustang Lithium egy egyszeri bemutatódarab, de a közönség szórakoztatásánál fontosabb szerepet is kapott, mégpedig a két vállalat által közösen fejlesztett akkumulátor-rendszerek és hőmenedzsment-technológiák tesztelését a jövőben érkező villany-Fordokhoz, mint például a november 17-én bemutatkozó terepjáróhoz, vagy a zéró kibocsátású F-150 pickuphoz. A 2022-ig piacra kerülő elektromos modelleket több mint 11,5 milliárd dollárral támogatja a Ford.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.