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
auto
2024. 04. 27. szombat

Korán kezdődött a karácsony a Porsche néhány amerikai vásárlójánál, a német autógyártó ugyanis megkezdte a tisztán elektromos Taycan kiszállítását az Egyesült Államokban. A legelső vásárló (akiről tudunk) Greg Wyler Massachusetts államból, aki rövidesen a villanyautó átvétele után meg is osztotta tapasztalatait a fekete köntösbe bújtatott gyönyörűséggel kapcsolatban. A vásárlói beszámolók különösen fontosan lesznek az autó valódi képességeinek tisztázásában – a nemrég közzétett hivatalos EPA-mérés szerint a Taycan Turbo jelenleg az amerikai piacon kapható legalacsonyabb hatékonyságú elektromos autó. 93,4 kWh kapacitású akkuja mindössze 201 mérföldes hatótávolságra elég, holott az aerodinamika (0,22-es légellenállási tényező) is a hatékonyság pártját fogja. A Porsche ennek ellenére állítja, hogy az EPA mérése túlzó, amit számos, az autót korábban kipróbáló újságíró is alátámaszt.

A Taycan vezetése után Wyler is arra a következtetésre jutott, hogy a 201 mérföld egy igencsak óvatos becslés volt az Amerikai Környezetvédelmi Hivataltól. A tulaj ugyan nem merítette le teljesen a járművet, ám annak fedélzeti számítógépe 117 kemény fagyban megtett mérföld után is még 54%-os töltöttséget mutatott, amiből arra következtethetünk, hogy akár 254 mérföld is kiharcolható egy töltésből. Ez az amerikaiak által használatos MPGe (miles per gallon equivalent) mutató szerint 87-es értéket jelent (szemben az EPA-szerinti 69-cel), ami már egy 2012-es Tesla Model S üzemanyag-hatékonyságát (89 MPGe) közelíti. Hozzá kell tenni továbbá, hogy Wyler Turbo S-t vett, amihez ugyan hivatalos hatótáv még nem áll rendelkezésre, de a magasabb teljesítmény miatt alacsonyabb hatékonyságot várhatunk tőle, mint a sima Turbo változattól.

Messzemenő következtetéseket persze nem vonhatunk le egyetlen tulaj egyetlen útjából, és továbbra is igaz, hogy a Porsche vásárlói elsősorban nem a hatótávot és az energiafogyasztást tartják szem előtt, de megeshet, hogy ezek tekintetében sem kell annyira szégyenkeznie a sportkocsinak, mint azt korábban gondolhattuk. Wyler is hangsúlyozza, hogy aki igazi vadállatot akar a Porschétól, az imádni fogja a Taycant.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.