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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Pár éven belül teljesen kiszorulhatnak a hagyományos autók a Norvég piacról

Ugyan még nincs év vége és a teljes éves eladási adatokra még egy pár hetet várnunk kell, a villanyautók eladásait gyűjtő ev-sales.blogspot.com olyan érdekes statisztikát tett közzé, hogy mi sem várunk tovább és megosztjuk.

Bezzeg ország

Norvégia a villanyautózás európai mintaországa. A kicsivel több mint 5 milliós ország, az 500 milliós Európa autópiacán nagyjából 15%-ot hasított ki magának idén a villanyautó eladásokban. Nyilván az autóeladásokban fontos szerepet játszik a gazdasági jólét is, de pusztán a népesség számát tekintve ez az arány tizenötszöröse annak mi elvárható lenne. Még lenyűgözőbb a szám, ha tudjuk, hogy a tavalyi 140 ezer autós eladási adatokkal az egész norvég autóspiac kevesebb mint 1 százalékát tette ki az európai új autó eladásoknak.

A fenti számok nem véletlenül alakultak így, hiszen a skandináv országokban (és Hollandiában) is igen komoly adók terhelik az új autók eladásait, gyakran akár megduplázva az árakat a magyar viszonyokhoz képest. Ez egyébként már a villanyautózás előtt is így volt. Az zéró lokális emissziós járművek azonban számos kedvezményben részesülnek, így mondjuk Norvégiában egy Long Range Model 3 annyiba kerül mint egy 2.0-ás Golf, egy villanyos Ioniq pedig egy 1,0-ás Polo áráért beszerezhető. Ez elég egyértelmű képet fest a vásárlóknak, merre kívánja tolni a politikai vezetés az ország autópiacát. Mondjuk a hagyományos gyártók lobbija ellenében afelé, ahol nem fulladunk bele a városok levegőjébe. Hallatlan. Skandalum.

Fogy a levegő

Szóval, – hogy stílszerűek legyünk – ha valami körül fogy a levegő az északi országban, akkor az a belsőégésű motor. Ennek szemléltetésére gyűjtötte be az ev-sales az elmúlt 3 év értékesítési adatait – itt jegyezném meg, hogy 2019-ből még hiányzik a december, ami, legalábbis a piacvezető Teslánál mindig igen erős, ezért a végleges adatok még inkább a villanyosok irányába változnak majd.

Az adatok forrása: ev-sales.blogspot.com

Már maga az arány is döbbenetes: míg a világon 2-3% körül mozog a zéró emissziós eladások aránya, addig Norvégiában november végén 57%-nál jártunk. Ha ehhez hozzávesszük a nem tölthető hibrideket is, akkor 69%-ot kapunk, azaz a benzines és dízelautók már az éves forgalom kevesebb mint harmadát adják.

Ami igazán figyelemreméltó azonban, az a változás üteme: 2 év alatt 48-ról 31%-ra esett a belsőégésűek aránya. Ha így haladunk tovább 2-3 év múlva egy számjegyű lesz a mutató.

Forrás: ev-sales.blogspot.com

Ablak a jövőbe?

Van azonban még egy szám ami érdekes lehet. 2017-hez képest tavaly 7%-al szűkült Norvégiában az új autók piaca, idén pedig egyelőre úgy néz ki, hogy stagnál és a világon is hasonló tendenciákat látunk.

Miközben az elektromos autók aránya szépen növekedett Norvégiában (2 év alatt +17%), abszolút eladási számaik kisebb mértékben gyarapodtak mint amennyit estek a belsőégésűek (+17.600 vs. -36.000). Ez arra enged következtetni, hogy sok vásárló kivár – benzinest és dízelt már, villanyost még nem vesz. Ennek oka valószínűleg abban keresendő, hogy a gyártók nem tudják megfelelő kapacitással kielégíteni a villanyos keresletet, valamint több nagy márka ígért a következő évekre minden korábbinál kedvezőbb ár/érték arányú elektromos autót. Ezekre már érdemes lehet várni.

Így könnyen előfordulhat, hogy azoknak az elemzőknek lesz igazuk, akik szerint hamarosan potenciális vásárlók milliói fognak kivárni, tolják el az új autó beszerzését egy megfizethető/szimpatikus villanyosra várva, miközben a kínálat és gyártási kapacitás még nem éri utol ezt a keresletet. Ennek az lehet a következménye, hogy a globális autóértékesítések visszaesnek, hiszen a távol maradó vásárlók azelőtt csökkentik a belsőégésű eladásokat, hogy a villanyosok átvehetnék a helyüket. Ebben azért lássuk be van ráció, mivel egy autó a legtöbb embernek (az otthona után) élete második legnagyobb beruházása és a vásárlásnál figyelme szokták venni a majdani potenciális eladási árat. Ha azt érezzük, hogy 5-7 év múlva, amikor majd újra kocsit cserélnék, már sok helyen korlátozások lesznek a belsőégésűek behajtására, illetve amúgy is mindenki inkább a villanyosokat keresi majd, vajon mekkora értékcsökkenéssel kell számolnunk arra az új benzines modellre amit kinéztünk? Ilyenkor sokan gondolhatják úgy, inkább használják még az öreg autót pár évig és tovább gyűjtenek egy villanyosra, mert annak biztosabb a jövője és az értékállósága, ráadásul a fenntartási költségei is jóval alacsonyabbak.

Ha így lesz, ez a folyamat több autógyártót komoly nehézségek elé állíthat, de a világgazdaság is megérezheti a lökéshullámokat.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.