Karácsonyi szoftverfrissítés: előzetes a Tesla önvezetéséhez

A napokban a Tesla kiadta idei 14. szoftverfrissítését, vagy ahogy a letöltött fájl kicsomagolásakor a központi kijelzőn megjelent, a 2019.40.50.1-es számú „ajándékot”. Az újdonságban van több érdekesség, de mindenki csak a teljes önvezetés, azaz FSD „előzetesenként” is emlegetettet új vizualizációkról beszél. Mi most sorra vesszük az új funkciókat.

A fedélzeti számítógép éppen “kicsomagolja az ajándékot”. Forrás: Reddit / Chris J. Torella

Több mint havonta 1

Miközben a szomorú realitás az, hogy a legtöbb gyártónál még mindig a szervizbe kell elvinnünk az autót a frissítésekért és azok legtöbbször csak a kritikus hibákat (visszahívások) orvosolják, addig a Teslánál idén 14 ingyenes szoftverfrissítést adtak ki és ezek mind maguktól az otthoni wifi-n keresztül települtek.

Az alábbi gyűjtés az 110110 nevű Reddit felhasználó érdeme – a teljesség igénye nélkül kiemelnénk belőle pár fontosabb idei újítást.

Rögtön az év 5. hetében érkezett egy nagyszabású frissítés, amely elhozta a Sentry Mode biztonsági kamera üzemmódot, a Dog Modeot a házállatok életének megóvására, hangjelzéssel látta el a holttér figyelőt, a beépített fedélzeti kamerához hozzáadta a két oldalsó kamera képét is és ezután a GPS helyzetjelzése alapján maguktól be tudnak csukódni a külső visszapillantók.

Ezt pár héttel követte a 250kW-os V3 Supercharger funkció aktiválása az autókban majd a 8. héten ingyenes teljesítménynövelést kaptak a Model 3-ak. Az év közepe felé aztán megérkezett a harmadik fél által üzemeltetett CCS töltőkön (pl. Ionity) a 200 kW-os töltés és a CHAdeMO adapter támogatás is.

Fontos mérföldkő volt a 32. héten a Teslák rendszerének nagy frissítése a 10-es főverzióra, ami a grafikai újításokon túl elhozta a Tesla Theater menüpontot benne a Netflixszel, Youtube-bal, az újfajta ablak leolvasztó üzemmóddal, hátsó fedélzeti kamerával és sok más mellett természetesen a Summon új kiadásával, amivel egy parkolóban elénk jön az autó.

A mostani, 40.50.1-es kiadás azonban bizonyos szempontból ezeknél is fontosabb lehet.

14 frissítés jött ki idén. Forrás: Reddit / 110110

Feature Complete

Elon Musk legfrissebb menetrendje szerint idén év végére „feature complete” lesz (lett) a teljes önvezetés (FSD) szoftvere. A félreértések elkerülése végett, ez nem azt jelenti, hogy az autók már maguktól elvisznek minket az úti célhoz, hanem, hogy a Teslánál házon belül összeállt a puzzle: minden fő közlekedési kategória, probléma, helyzet kezelésére felkészítették a mesterséges intelligenciát.

Forrás: Youtube / Tesla Raj

Ezután Musk szerint még nagyjából egy év telik majd el, míg a szoftver a sofőröket a háttérből figyelve finomodik, árnyék üzemmódban tanul (shadow mode), majd valamikor 2021-ben kezdhetik meg a tárgyalásokat a különböző hatóságokkal az élesítésről. Szinte biztos azonban, hogy ez régiónként eltérő sebességgel fog haladni és lesz ahol több millió problémamentes „árnyék kilométer” kell majd az engedélyezéshez.

Forrás: Youtube / Tesla Raj

A munka eredményeként most az egyik legizgalmasabb újdonság, hogy a Tesla fellebbenti a fátylat arról, mennyit is lát, ért meg környezetéből az autó. A kijelzőn mostantól láthatóak lesznek a közlekedési lámpák azok aktuális jelzésével együtt, megjelennek a közlekedési táblák, az utak felfestései, a kerékpár sávok, de még az út széli szemetesek is külön grafikai elemet kaptak.

Forrás: Youtube / Tesla Raj

Mindennek nem a cicomázás a fő célja, hanem, hogy látható legyen mit ismer fel az autó. A következő lépés valószínűleg – az autópályák után – a városi navigáció élesítése lesz. Természetesen továbbra is emberi felügyelettel.

Forrás: Youtube / Tesla Raj

Ennek fényében már talán nem meglepő, hogy egyelőre Európában ismét butított verziót kapunk – a fenti vizualizáció ide még nem ért el, viszont jó hír, hogy a Smart Summon, még ha korlátozásokkal is de megjelent (lásd alább).

Ez egyébként az első olyan funkció ami kapcsán már szükséges lesz a HW3 frissítés, azaz az önvezetést meghajtó fedélzeti számítógép cseréje. Bár valószínűleg a régebbi Teslák is megkapják a funkciókat, a későbbi teljes élesítéshez kell már a cég saját fejlesztésű chipjének teljesítménye. A csere mindenkinek ingyenes aki kifizette az FSD funkció felárát – aki utólag vásárolja ezt meg, annak is már az árban foglaltatik a hardver upgrade. Az eddigi tapasztalatok alapján az alkatrész fizikai cseréje nagyjából 30 percet vesz igénybe a szervizben amit nagyjából még egyszer ennyi ideig tartó szoftverfrissítés követ.

A többi sem rossz

Bár kétség kívül mindenki a fentiekről beszél most, a netet pedig hamarosan elárasztják a videó beszámolók, fussuk át az idei utolsó frissítés többi újdonságát is.

A részletes leírásból kiderül, hogy új utasítások jelentek meg a hangvezérlésben, így már megkérhetjük az autót, hogy állítsa be a klíma hőmérsékletét, vagy teljesen kapcsolja azt ki, keressen egy Superchargert, hozza be a hátsó kamera képét, vagy olvassa fel az SMS üzeneteinket a telefonról és diktálhatunk is egy választ. Elvileg a teljes szövegértés funkciót újraírták, hogy jobban felismerje a „természetes beszédet”, azaz, ha kicsit máshogy kérünk valamit, azt is megértse. Persze mindezt csak angolul és egyelőre még csak pár funkció kapcsán.

Forrás: Youtube / Tesla Raj

A kemping üzemmód lehetővé teszi, hogy a klíma mellett, parkoló állapotban bekapcsolva hagyjuk a médialejátszót, a belső világítást és tovább töltsük az USB-re kötött kütyüinket is. Apropó médialejátszó: a Tesla Theater menüpontba a Youtube, Netflix, Hulu szolgáltatásokon kívül bekerül a játékok streamelésére szakosodott Twitch is.

Érkezett két új játék, a Stardew Valley és a Backgammon, valamint egy a zene keveréséhez használható app a TRAX is – igaz még nagyon beta, 0.1-es verzióban.

Forrás: Youtube / Tesla Raj

Hasznos újdonság, hogy amennyiben használjuk a fedélzeti kamera funkciót és rögzítjük az eseményeket, a fájlokat a kocsi automatikusan elmenti, ha dudálunk egyet. A személyes profilunk is okosabb lett, több dolgot jegyez meg a sofőr beállításaiból a navigáció kapcsán és a dánok nagy örömére, most már az ő nyelvüket is kiválaszthatjuk az autó képernyőjén.

Model S és X tulajdonosoknak jó hír, hogy amennyiben légrugókkal van felszerelve az autójuk (régen volt enélkül is, ma már minden S és X így készül), akkor most kényelmesebbé vált az utazás. Minden üzemmódon állítgattak picit, de bekerült az opciók közé egy új „komfort” lehetőség is, ami a sportos úttartás rovására a kényelemre helyezi a hangsúlyt.

Végül, megjelent Európában is a Smart Summon, azaz a parkolóban elénk jön a kocsi, ha akarjuk, de sajnos az amerikai kiadáshoz képest van 2 EU-s korlátozás: legfeljebb 6 méterre lehetünk az autótól és a kocsi maximum 20 métert tehet meg. Így túl sok értelme nincs az újdonságnak – reméljük ha nem lesz sok baleset/probléma a funkcióval, akkor idővel engedékenyebbek lesznek az európai szabályozók. Amerikából még nem hallottunk cunami szerűen terjedő hálaesetekről, úgyhogy van ok az optimizmusra.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.