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
auto
2024. 04. 27. szombat

Berlinben 2018 szeptemberében egy újszerű, környezetbarát személyszállító szolgáltatás indult Berlkönig néven, amit az autómegosztó és a taxi szerelemgyerekének tekinthetünk. Magyarul talán iránytaxinak vagy megosztott taxinak lehetne nevezni. A koncepció lényege a telekocsizás, így a taxik kevesebbet járnak üresen utasért és egyszerre több utast is szállíthatnak. Okos útvonal-tervezéssel minimális kerülőkkel tudják elszállítani az egymástól függetlenül utazó, de hasonló irányba haladó utasokat. A koncepció mindenki számára előnyös, az autók kevesebbet futnak, ami nem csak a városi levegő szennyezésének előnyös, de csökkenti az üzemeltetési költségeket is. A költségmegtakarítás egy részét átengedik az utasoknak, akik így a hagyományos taxihoz képest kedvezőbb áron utazhatnak.

A Mercedes-Benz eVito Tourer tisztán elektromos 6 üléses kisbuszokból egyre több van a Berlkönig flottájában

A szolgáltatás 2018-ban összesen 50 járművel indult, hagyományos meghajtású Mercedes Vito és elektromos Mercedes-Benz B250e autókkal. 2019 nyarán szerencsére elektromos kisbuszokkal bővült a flotta, 19 db Mercedes-Benz e-Vito is munkába állt. Az autó 150-180 km közötti hatótávja egy hagyományos taxinak talán még kevés lenne, nap közbeni utántöltésekre lenne szüksége, azonban a taximegosztás koncepciójának köszönhető kevesebb futással már megfelel a mindennapi igényekre. Jelenleg, 2020 elején összesen 185 járműből áll a flotta, az autók fele már ma is elektromos, a társaság azonban úgy döntött, hogy év végéig elérik a 100% elektromos arányt, azaz mindegyik autójuk tiszta üzemű lesz.

Az eVito Tourer fogyasztása 20,2-24,2 kWh/100 km, amivel éppen elég a hatótáv az autók jellemző napi futásához

Jelenleg csak Berlin keleti kerületeiben használható a taximegosztó, de a flotta 300 darab villanyautóra való bővítését követően jelentősen megnövelik a szolgáltatási területet, gyakorlatilag Berlin teljes területén elérhetők lesznek az autók.

Az iránytaxi mobiltelefonos alkalmazással rendelhető, az alapdíj 4 euró, a km díj 1,5 euró.

A példa egyértelműen követendő, hiszen a tanulóautók és a pizzafutár autók mellett a taxik és autómegosztó autók szintén elsősorban városban közlekednek, így környezetvédelmi és egészségügyi okból egyértelműen kötelezni kellene a szolgáltatókat, hogy már kizárólag villanyautókat állíthassanak üzembe, az iránytaxi koncepció pedig a kisebb napi futással is védi a környezetet, hiszen az energiaforrástól függetlenül a legtisztább kilométer az, amelyiket megspóroljuk.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.