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
auto
2024. 04. 26. péntek

Az autók után jönnek az elektromos utasszállító repülőgépek

egyéb

A repülésről sokáig az a hír járta, hogy nagyon magas az egy utaskilométerre vonatkoztatott környezeti lábnyoma. A fapados repülőtársaságok megjelenésével ez az érték két okból is jelentős mértékben javult: a fapados modellben törekednek a repülőgépek minél jobb kihasználtságára, így minimális az üres ülések száma a járatokon. A másik szempont, hogy folyamatosan a legmodernebb, legújabb repülőgépeket vásárolják, mivel minden apró üzemanyag megtakarítás jelentős költségelőnnyel jár a szoros versenyben.

A költségtakarékosság és a környezetvédelem szempontjait figyelembe véve egyáltalán nem meglepő, ha a repülésben is megkezdődik az elektromos hajtóművek fejlesztése. Az easyJet novemberben írt alá egy megállapodást, amely szerint partnereivel, az Airbusszal és a Wright Electric-kel együttműködve megkezdik az elektromos meghajtású repülőgépek tervezését.

A Wright amerikai fejlesztő cég jelenleg egy 186 ülőhelyes elektromos meghajtású repülőgép megvalósításán dolgozik, melynek szárazföldi tesztelését a tervek szerint 2021-ben, a légit pedig 2023-ban kezdik meg. A Wright elektromos rendszere egy 1,5 MW teljesítményű elektromos hajtóművet és 3 kilovoltos invertert tartalmaz, amely alkalmas a 186 üléssel
rendelkező kereskedelmi járatok meghajtására, így a légiközlekedést közelebb viheti a zéró káros anyag kibocsájtás felé Európában és világszerte egyaránt. A társaság azzal számol, hogy a Wright 1 tíz év múlva, 2030-ban állhat forgalomba.

„Tudjuk, hogy az utasaink számára is fontos, hogy fenntartható módon közlekedjenek, ezt mutatja, hogy karbon kompenzációs programunk is sikeres volt, de tisztában vagyunk vele, hogy ez csak egy ideiglenes megoldás addig, amíg az új technológiák meg nem érkeznek a piacra.” – nyilatkozta Johan Lundgren, az easyJet vezetője, aki nagy izgalommal várja az ambiciózus terv eredményeit.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.