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
auto
2024. 04. 26. péntek

Valóra vált a Tesla tulajdonosok egyik legrosszabb rémálma

elektromos autó

Tegye fel a kezét, aki gondosan letöröl minden adatot a mobiltelefonjáról, mielőtt új készülékre költözik és a régit a fiók mélyére dobja. Sajnos a többség meglehetősen hanyagul bánik a saját adataival. Bizonyára sokak régi 256 MB méretű memóriakártyája került az elektronikus hulladékgyűjtőbe egy régi fényképezőgépben felejtve, tele családi fotókkal. A saját hanyagságunk ellenére egy cégtől elvárjuk, hogy gondosan, biztonságosan kezelje érzékeny adatainkat.

A Tesla sajnos nem így tett. Az insideevs.com már május elején beszámolt arról, hogy a Tesla által lecserélt médiavezérlő egységek (MCU) és Autopilot hardverek az eBay-en kötöttek ki, ráadásul úgy, hogy a korábbi tulajdonosok személyes adatainak törlése nélkül. A problémára egy etikus hacker, GreenTheOnly hívta fel a figyelmet. A Tesla egy ellopott kamionnal magyarázta az adatszivárgást, ami jól példázza, hogy nagyobb esély van az ilyen veszélyre a hardver eltulajdonítása, mint a titkosítások feltörése esetén. Az autógyártó a következő frissítésben titkosította az autóban tárolt személyes adatokat, bár a felhasználói visszajelzések szerint a titkosítási folyamat azóta sem futott le minden autón. A hacker a megoldásról azt nyilatkozta, hogy bár a titkosítás sem jelent tökéletes védelmet, az esetek túlnyomó többségében ez már megfelelő óvintézkedésnek számít. A tökéletes megoldás persze az lenne, ha az autókból kiszerelt alkatrészekről törölnének minden személyes adatot. A hacker olyan Model X alkatrésszel is találkozott, amely fizikailag ugyan tönkre volt téve, de az adatok ennek ellenére kinyerhetők voltak az egységből.

A friss hírek szerint európai tulajdonosok is érintettek az adatszivárgásban. A hacker megvásárolt néhány alkatrészt az eBayen és felvették a kapcsolatot az érintett személyekkel. A helyzet azért is nagyon kellemetlen, mert nem csak autó tulajdonosának személyes adatai kerülhetnek rossz kezekbe, hanem a rokonok, barátok adatai is veszélyben vannak. Az eszközök ugyanis titkosítatlanul tárolják többek között az autóval a mobiltelefonról szinkronizált kontaktlistát, amely gyakran nem csak egy becenév-telefonszám párost, hanem akár lakcímet és egyéb fontos adatokat is tartalmazhat.

Az insideevs.com megpróbálta felvenni a kapcsolatot öt érintett Tesla tulajdonossal. Egyiküket nem sikerült elérni, négyüket azonban megtalálták. Az autósok lakóhelye jól példázza, hogy nem egy lokális problémáról van szó, ugyanis a korábbi USA-beli ügyet követően ezúttal Hollandiában, Belgiumban és az Egyesült Királyágban élő felhasználók adatai is kiszivárogtak. A megkeresettek közül három Tesla tulajdonos szeretett volna névtelen maradni, de néhány részletet elárultak az esetükről.

A leginkább félelmetes a francia eset, itt ugyanis az InsideEVs nem a valódi tulajdonost találta meg a kiszivárgott adatok alapján. Egy JG monogrammal rendelkező francia személy a megkeresésre azt válaszolta, soha nem volt Teslája. Azt viszont elárulta, hogy a testvére, RM, azonban Teslát használ. Ez az eset bizonyítja, hogy nem csak a Tesla tulajdonosok, de hozzátartozóik is érintettek. RM az újságírói kérdésre megerősítette, hogy az autója központi egységét tavaly év végén cserélték. További probléma, hogy a Tesla nem értesítette az autóst arról, hogy érintett az adatszivárgásban, ami arra utal, hogy a Tesla vagy nem tudja, kik az érintettek, vagy szeretné elhallgatni a történteket. Miután RM megkereste a Tesla illetékesét azt a választ kapta, hogy javasolják, hogy változtassa meg a jelszavait.

Az Egyesült Királyságban élő JW autójában 2020. január 23-án cseréltek a Heathrow Tesla szervizközpontban fedélzeti számítógépet. Az autójában ő nem használt alkalmazásokat, azonban több wifi jelszavát is tárolta az autó.

Daniel DiBattista a nevét is vállalta az ügyben. Az autója egy Tesla Model 3 Long Range AWD. Az év elején a rádióval volt probléma az autójában. A hibakeresés során 2020. február 13-án cserélték az autóban az ICE egységet, amely később feleslegesnek bizonyult, mert a problémát nem oldotta meg, az csak három héttel később az FM modul cseréjét követően hárult el. DiBattista kapcsolatba szeretne lépni a Teslával és valamilyen kárpótlást szeretne kapni, amiért az autógyártó hibájából le kellett cserélnie minden jelszavát, és még nagyobb kellemetlenséget okozott, hogy a kontaktlistáján szereplő összes ismerősét felhívta és jelszóváltásra kérte.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.