Ez az autó még a Tesla Model 3-nál is hatékonyabb
A mai elektromos autók egyre nagyobb akkumulátorral rendelkeznek és a töltési sebesség is rohamosan gyorsul. A töltési idő azonban még mindig hosszabb, mint a hagyományos üzemanyag tankolásának ideje (legalábbis amíg csak azt az időt nézzük, amíg az üzemanyag csorog a tankba, és eltekintünk a kávézóban, mosdóban töltött időtől). Környezetvédelmi szempontból a hagyományos autóknál is egyre fontosabb a fogyasztás szerepe. Elektromos autóknál a magas fogyasztásért nem csak pénzzel és környezetszennyezéssel, de töltési idővel is fizetnünk kell, így a hatékonyságnak még nagyobb jelentősége van.
Az elektromos autó teszteknek nem meglepő módon fontos fejezetét képezi a hatótávolság és a fogyasztás. A 2016-ban piacra került Hyundai Ioniq kedvező fogyasztásának hamar híre ment. A remek fogyasztáshoz a hatékony hajtásrendszer és a kedvező légellenállás egyaránt hozzájárult. Az első modell akkukapacitása a mai mezőnyben már nem számít nagynak, villámgyors töltésével azonban jól kompenzálja ezt. Amennyiben legalább 75 kW teljesítményre képes töltőoszlopokat tudunk útba ejteni, akkor hosszú távon számos mai autóval képes felvenni a versenyt, de 50 kW-os töltőről is gyorsabban tölt, mint számos új típus.
2017 végére megérkezett a Tesla népautója, a Model 3, amely szintén nagyon áramvonalas, hatékony, ráadásul az Ioniqnál tágasabb (igaz a csomagtér a szedán felépítés miatt nem különösen jól pakolható), jóval nagyobb akkumulátort tartalmaz, a töltési sebessége pedig egyedülálló, Supercharger V3 esetén a 250 kW-ot is eléri egy rövid időre, ha elég üres akkuval érkezünk a töltőhöz. Persze árban már kevésbé versenyképes a Hyundai fogyasztásbajnokával.
2019 végére a Hyundai Ioniq is megújult. Sajnos a Konában és az e-Niroban megismert gyorsan tölthető, nettó 64 kWh kapacitású akkucsomagot a mérnököknek esélyük sem volt betuszkolni az alacsony építésű Ioniq-ba, így csak a kis akkus Konához hasonló kapacitású, 38,3 kWh kapacitású akkut kapott. Az autó tömege körülbelül 100 kilóval nőtt a nagyobb akku miatt, az akku léghűtés helyett folyadékhűtést kapott, sajnos a töltési sebessége már kevésbé impozáns. A kedvező légellenállást persze örökölte elődjétől, valószínűleg ennek köszönheti, hogy az insideevs.com tesztjén elnyerte a leghatékonyabb elektromos autó címet, megelőzve a Tesla Model 3-at is.
A teszt során a New Jersey Turnpike autópályán fix 70 mérföld/óra (113 km/h) sebességgel haladva tesztelik, hogy melyik autó milyen messzire jut. Az Ioniq elképesztő hatékonyságának köszönhetően 13,78 kWh/100 km átlagfogyasztást ért el a teszten, amivel maga mögé utasította az eddig élen lévő 2019-es Model 3 LR típust, amely ugyanitt 14,59 kWh/100 km átlagfogyasztást produkált.
Az Ioniq annyira jól fogyasztott, hogy 113 km/h sebesség mellett egy hajszállal még a 170 mérföld (272 km) EPA hatótávot is túlteljesítette. A tesztet ugyan 167,2 mérföld megtételével fejezték be, azonban 2% még maradt az akkumulátorban, amivel minden bizonnyal képes lett volna a hiányzó 2,8 mérföldnél többet is megtenni. A tesztelők így 171 mérföldes (273,6 km) hatótávot számoltak ki. A remek eredményt követően az autót a leghatékonyabb elektromos autónak nevezték.
Az eddig hasonló körülmények között tesztelt típusok eredményei a következők:
- Hyundai Ioniq: 13,78 kWh/100 km
- Tesla Model 3 Dual Motor Long Range: 14,59 kWh/100 km
- Hyundai Kona Electric: 15,9 kWh/100 km
- MINI Cooper SE: 16,76 kWh/100 km
- Chevy Bolt EV (Európában Opel Ampera-e): 18,24 kWh/100 km
- Nissan LEAF Plus (Európában e+, 62 kWh akkuval): 18,24 kWh/100 km
- Smart Electric Drive Cabrio: 18,24 kWh/100 km
Amennyiben némi kompromisszumot kötünk a felszereltséget illetően, a világ leghatékonyabb autója az új, 2,5 millió forintos állami támogatással már 8,5 millióért megvásárolható.