Ezt a villanyautót gyártják majd a régi General Motors gyárban

A tegnapi napon bemutatkozott a Lordstown Endurance, az a tisztán elektromos meghajtású pick-up, melyet a General Motorstól megvásárolt ohioi létesítményben fog gyártani a helyszínként szolgáló településről elnevezett autógyártó start-up vállalat. Aki rajong az autóbemutatónak álcázott politikai kampányeseményekért, annak a közel egy és negyed órás premier kötelező darab – a villanyautóval nem más gurult színpadra, mint Mike Pence, az Egyesült Államok alelnöke, aki többek között olyan mondatokkal szórakoztatta a közönséget, mint hogy az amerikai autógyártás sosem tudhatott magáénak jobb barátot, mint az ország 45. és jelenlegi elnöke, Donald Trump.

Az egész felhajtás azt a gyanút kelti bennünk, hogy a Lordstown Motors csak egy báb, amit a kormány az ohioi szavazópolgárok megnyerésére használ. Ha ez egy erőteljes támogatással is jár a kormányzat részéről, az nem baj, hiszen nagyobb eséllyel láthatjuk a piacon egy kezdő gyártó elektromos autóját, de félő, hogy ez a műsor csak a választásokig fog tartani. Aki nem szeretné a propaganda hallgatására szánni értékes idejét, azt most megkíméljük a szenvedéstől, és eláruljuk, hogy a villanyautó csupán az előadás 44. percében tűnik fel, de nem érdemes még csak odapörgetni sem, merthogy alig hangzik el róla új információ. Bár a villanyos platóst most először mutatták meg élőben, működő prototípusként, úgy érezzük, mintha már régóta ismernénk, hiszen a tervezők szinte tökéletesen megépítették a látványterveken szereplő járművet. A dizájn egy kissé szokatlan, főleg az erősen kontrasztos látványt teremtő fekete csíkok miatt, de egyébként egy egészen hagyományos, de modern stíluselemekkel gazdagított járműről beszélhetünk.

EZT OLVASTAD MÁR?  Románia így támogatja a villanyautó vásárlást

A specifikációk terén sajnos továbbra is azzal gazdálkodunk, amit a premier előtt kaptunk: az ötszemélyes pick-upot négy darab kerékagy-motor hajtja, együttesen közel 440 kW (600 lóerő) teljesítménnyel. Ezt a megoldást a Lordstown saját innovációjának tekinti, pedig szó sincs újdonságról, csupán senki nem tartja jó ötletnek egy több tonnás jármű legkiszolgáltatottabb, legsérülékenyebb részébe építeni az autó szívét. A gyártó állítja, hogy villanymotorjai robusztusak, de azt csak egy hosszadalmas teszteléssel tudja csak bizonyítani majd, hogy valóban jó ötlet-e teljesen szembemenni az autóipar egyre könnyebb kerekekért és felfüggesztésért küzdő tendenciájával.

A hatótáv terén nem lőtt túlságosan nagyra a Lordstown, a 320 kilométer az EPA szerint viszonylag hihetően tűnik, bár az akku kapacitását nem árulta el. A végsebesség 128 km/h, 100 km/h-ra pedig kicsivel több mint 5,5 másodperc alatt gyorsul az autó, rakomány nélkül. Azt szintén nem tudjuk, hogy pontosan mekkora tömeget bír el a raktér, mindössze a vontatási kapacitást említették még régen, ami nagyjából 2700 kg.

Az előadásból kiderült, hogy a 14 000 beérkezett előrendeléssel az első évi gyártás már el is kelt. A videó elején részt vehetünk egy rövid virtuális vezetésen a gyárban, ahol a Lordstown szerint modern berendezésekkel történik majd a termelés – annak ellenére, hogy a létesítmény 53 éves –, de azért így első ránézésre ráférne egy korszerűsítés a berendezésekre. Mindenesetre Steve Burns vezérigazgató biztos benne, hogy az elektromos pick-up piacon minden vetélytársat megelőz a 2021 januárjára tervezett kiszállítással. Az Endurance indulóára 52 500 dollár.

Elektromos autót használsz?