Ezt a villanyautót gyártják majd a régi General Motors gyárban

A tegnapi napon bemutatkozott a Lordstown Endurance, az a tisztán elektromos meghajtású pick-up, melyet a General Motorstól megvásárolt ohioi létesítményben fog gyártani a helyszínként szolgáló településről elnevezett autógyártó start-up vállalat. Aki rajong az autóbemutatónak álcázott politikai kampányeseményekért, annak a közel egy és negyed órás premier kötelező darab – a villanyautóval nem más gurult színpadra, mint Mike Pence, az Egyesült Államok alelnöke, aki többek között olyan mondatokkal szórakoztatta a közönséget, mint hogy az amerikai autógyártás sosem tudhatott magáénak jobb barátot, mint az ország 45. és jelenlegi elnöke, Donald Trump.

Az egész felhajtás azt a gyanút kelti bennünk, hogy a Lordstown Motors csak egy báb, amit a kormány az ohioi szavazópolgárok megnyerésére használ. Ha ez egy erőteljes támogatással is jár a kormányzat részéről, az nem baj, hiszen nagyobb eséllyel láthatjuk a piacon egy kezdő gyártó elektromos autóját, de félő, hogy ez a műsor csak a választásokig fog tartani. Aki nem szeretné a propaganda hallgatására szánni értékes idejét, azt most megkíméljük a szenvedéstől, és eláruljuk, hogy a villanyautó csupán az előadás 44. percében tűnik fel, de nem érdemes még csak odapörgetni sem, merthogy alig hangzik el róla új információ. Bár a villanyos platóst most először mutatták meg élőben, működő prototípusként, úgy érezzük, mintha már régóta ismernénk, hiszen a tervezők szinte tökéletesen megépítették a látványterveken szereplő járművet. A dizájn egy kissé szokatlan, főleg az erősen kontrasztos látványt teremtő fekete csíkok miatt, de egyébként egy egészen hagyományos, de modern stíluselemekkel gazdagított járműről beszélhetünk.

EZT OLVASTAD MÁR?  Jövő héttől újra rendelhető a Volkswagen e-UP

A specifikációk terén sajnos továbbra is azzal gazdálkodunk, amit a premier előtt kaptunk: az ötszemélyes pick-upot négy darab kerékagy-motor hajtja, együttesen közel 440 kW (600 lóerő) teljesítménnyel. Ezt a megoldást a Lordstown saját innovációjának tekinti, pedig szó sincs újdonságról, csupán senki nem tartja jó ötletnek egy több tonnás jármű legkiszolgáltatottabb, legsérülékenyebb részébe építeni az autó szívét. A gyártó állítja, hogy villanymotorjai robusztusak, de azt csak egy hosszadalmas teszteléssel tudja csak bizonyítani majd, hogy valóban jó ötlet-e teljesen szembemenni az autóipar egyre könnyebb kerekekért és felfüggesztésért küzdő tendenciájával.

A hatótáv terén nem lőtt túlságosan nagyra a Lordstown, a 320 kilométer az EPA szerint viszonylag hihetően tűnik, bár az akku kapacitását nem árulta el. A végsebesség 128 km/h, 100 km/h-ra pedig kicsivel több mint 5,5 másodperc alatt gyorsul az autó, rakomány nélkül. Azt szintén nem tudjuk, hogy pontosan mekkora tömeget bír el a raktér, mindössze a vontatási kapacitást említették még régen, ami nagyjából 2700 kg.

Az előadásból kiderült, hogy a 14 000 beérkezett előrendeléssel az első évi gyártás már el is kelt. A videó elején részt vehetünk egy rövid virtuális vezetésen a gyárban, ahol a Lordstown szerint modern berendezésekkel történik majd a termelés – annak ellenére, hogy a létesítmény 53 éves –, de azért így első ránézésre ráférne egy korszerűsítés a berendezésekre. Mindenesetre Steve Burns vezérigazgató biztos benne, hogy az elektromos pick-up piacon minden vetélytársat megelőz a 2021 januárjára tervezett kiszállítással. Az Endurance indulóára 52 500 dollár.

Elektromos autót használsz?