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
auto
2024. 04. 19. péntek

2012. június 22-én, 8 évvel ezelőtt kezdődött meg a Tesla Model S, a mai modern villanyautózás egyik legmeghatározóbb típusának sorozatgyártása. Nem ez volt az első Tesla, hiszen ekkor már négy éve gyártották a Roadstert, azonban míg az egy kis sorozatban, manufakturális körülmények között épülő autó volt, amely félig-meddig átépítésnek tekinthető, hiszen a hagyományos meghajtással készülő Lotus Elise alapjaira épült, addig a Model S egy teljesen, az alapoktól a Tesla által, kizárólag elektromos hajtással tervezett típus.

Persze ebben a tekintetben sem volt első a Tesla, hiszen a gyártás megkezdésekor már körülbelül 2 éve kapható volt a Nissan Leaf, amely közel egy évtizedig birtokolta a világszerte legnagyobb példányszámban eladott tisztán elektromos autó címet.

Tesla Model S átadó ünnepség 2012-ben, JB Straubel, a Tesla társalapítója részvételével

Mégis a Tesla Model S forgatta fel leginkább az autós világot. A típus Elon Musk 2006-ban megszületett mestertervének második pontja, azaz a kis sorozatban gyártott drága rétegautóval összegyűjtött pénz felhasználásával egy nagyobb sorozatban gyártott, olcsóbb, szélesebb réteg számára elérhető autó.

Az első Nissan Leaf bevallottan városi, ingázós autó volt, ehhez mérhető hatótávval (igaz sokan hosszabb távokra is utaztunk a 24 kWh-s Leaffel, de ehhez komoly elhivatottság szükséges). A Tesla bizonyította be azt, hogy egy elektromos autó hosszabb utazásokra is alkalmas. Ezt nem csak az autóba épített nagyobb akkumulátor kapacitás tette lehetővé, hanem az is, hogy Musk csapata rendszerben gondolkozott, nem csak egy autót, hanem egy csomagot kínált a vásárlóknak a Supercharger hálózattal. Igaz ezzel a gondolattal sem alkotott újat Musk, hiszen már a General Motors EV1 programjának kisautóihoz is járt töltőhálózat, valamint a Nissan is számos villámtöltőt telepített nem csak Nissan márkakereskedések udvarára, de éjjel-nappal hozzáférhető, nyilvános helyszínekre egyaránt.

22 éve debütált az EV1

A Tesla legnagyobb előnye talán az volt, hogy ők gondolták igazán komolyan. Amíg más gyártóknál a villanyautó gyártás inkább egy kísérleti projekt volt, addig a Tesla valóban szerette volna megreformálni, tisztább alapokra helyezni az egyéni közlekedést. Elon Musk maga is őrült ötletnek nevezte akkoriban azt, hogy egy startup beléphet az autópiacra, amelyet már akkor is hatalmas tőkeerős konszernek uraltak. Ezt csak tetézte, hogy tisztán elektromos autót szerettek volna gyártani. Lehet azt vitatni, hogy a Tesla illesztési hézagai, gyártási minőségei milyen mértékben maradnak el a régi gyártók termékeitől, de az kétségtelen, hogy a Tesla tette kívánatossá az elektromobilitást tömegek számára.

A gördeszka platform nagyobb szabadságot kínál a dizájnereknek, az autó utas- és csomagtere egyaránt tágasabb lehet

Mi lehetett az, ami miatt a Tesla kezdőként sikeres lehetett a nagyok között? Az egyik ilyen tényező, hogy nem voltak ellenfelei a csatamezőn. Amikor a Tesla alapítását követően befektetőket kezdtek keresni, az üzleti terv fontos pontját képezte, hogy a nagy, hagyományos gyártók nem titkolták, hogy rövid távon eszük ágában sincs megjelenni az elektromos autó piacon. A Tesla tehát versenytársak nélkül indulhatott a fogyasztókért folytatott versenyben. Persze ez nem jelenti azt, hogy könnyű dolguk volt. A Teslának kellett kitaposni az ösvényt a villanyautózás számára, amelyen most bármelyik nagy gyártó könnyedén a nyomukba érhet. A kérdés, hogy mekkora előnyre tett szert az amerikai gyártó, vajon elég lesz a 100 éves múltja bármelyik versenytársnak ahhoz, hogy elektromos autó gyártásban utolérjék, vagy akár meg is előzzék a kaliforniai startupot?

Kétségtelenül vannak olyan területek, amiben jelenleg a többiek előtt járnak, ilyen például az interneten érkező, teljes rendszert érintő szoftverfrissítések (OTA – Over the Air), amelyek nem elsősorban hibajavításokat jelentenek, hanem azt, hogy a korábban megvásárolt autók is továbbfejlődnek. Más gyártóknál ha új funkciók épülnek egy modellbe, akkor általában kénytelenek vagyunk autót cserélni, ha ezt szeretnénk megkapni. A Tesla azonban rendszeresen növeli az autók hatótávolságát vagy töltési teljesítményét is a távolról küldött szoftverfrissítésekkel.

Még nagyobb lett a Tesla Model S/X hatótávja

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.