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
auto
2024. 04. 20. szombat

A jelenlegi elektromos autók túlnyomó többsége (a Porsche Taycan kivételével gyakorlatilag mindegyik) 400 V akku feszültséget használ, amely nem teszi lehetővé például az Ionity töltőállomások 350 kW teljesítményének kihasználását, de már a Tesla Supercharger v3 töltőszigetek is fel vannak készítve a maximum 1000 V feszültség kiszolgálására. Mivel az áramerősség nem növelhető büntetlenül egy bizonyos szint fölé, ezért a gyártók a nagyobb akkuk és a nagyobb teljesítményű töltési igény megjelenése miatt kénytelenek lesznek elmozdulni a 800 voltos rendszerek irányába. A Hyundai 45 nevű koncepcióautójára alapuló, várhatóan Ioniq 5 néven piacra kerülő modell korábbi értesülések szerint szintén a 800 Voltos rendszerrel érkezhet.

Negyed óra alatt feltölthető lesz a Hyundai 45?

A Delphi Technologies az első iparági szereplő, amely 2019-ben megkezdte a 800 Voltos szilícium-karbid (SiC) inverterek nagy sorozatú gyártását, a napokban pedig az autóipari beszállító sajtóközleményben jelentette be, hogy már négy nagy prémium autógyártóval kötött szerződést 800 voltos inverterek szállítására, amivel támogatja a 2024-ben piacra kerülő elektromos járművek következő generációját, valamint megerősíti saját piaci helyzetét. Az autógyártókat egyelőre nem nevezték meg, annyit azonban lehet tudni, hogy kínai gyártó is szerepel ezek között.

„Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy elnyertük ügyfeleink tiszteletét, tudják, hogy megbízhatnak bennünk a legfontosabb e-hajtóművek tekintetében.” – mondta Rick Dauch, a Delphi Technologies vezérigazgatója. „Az, hogy iparági vezető lettünk ezen a rendkívül versenyképes villamosítási piacon, tükrözi szervezetünk úttörő technológiáit és figyelemre méltó mérnöki tehetségét. Kezdenek megtérülni a közelmúltbeli villamosítási beruházásaink.”

A Delphi Technologies 800 Voltos szilicium-karbid invertere (fotó: Delphi Technologies)

A Delphi Technologies Viper termékcsaládjának hatodik generációja lehetővé teszi a 800 voltos elektromos rendszerek alkalmazását, amely felére csökkenti a töltési időket is a napjainkban elterjedt 400 voltos rendszerekhez képest. A többfeszültségű platformokat támogató technológia a vállalat jól bevált nagyfeszültségű inverterének továbbfejlesztése, és vállalat járműipar területén megszerzett 25 éves villamosítási tapasztalatára épít. A Delphi Technologies úgy alakította ki inverter technológiáját, hogy egyszerűsíteni tudja a járműgyártók többfeszültségű stratégiáit, így kibővíthessék elektromos és hibrid járműkínálatukat.

A Delphi Technologies standja a 2019-es Frankfurti Autószalonon (IAA) (fotó: Delphi Technologies)

„Úgy gondoljuk, hogy a prémium platformra épülő inverter kínálatunk további megrendeléseket hoz majd számunkra 2021-ben.” – tette hozzá Kevin Quinlan, a Delphi Technologies villamosítási és elektronikai vezető alelnöke és vezérigazgatója.

Az IHS becslései szerint 2025-ig a globális járműgyártás 45 százalékát teszik majd ki a villamosított járművek, ami annyit tesz, hogy évente 46 millió elektromos járművet adnak majd el. Várakozásaik szerint az arány 2030-ig 57 százalékra (évi 62 millió járműre) emelkedik.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.