PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjkvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjkiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXY5L2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXY5JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLW0tdjMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLXctdjMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLXctdjMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4= Érdekes pletyka látott napvilágot a Reuters és a Bloomberg jóvoltából a Tesla sanghaji gyára kapcsán. Állítólag Európába is szállít majd a kínai üzem. Logikus A hír első fele arról szól, hogy hamarosan egész Ázsiát a sanghaji gyár fogja ellátni Model 3 és Model Y szállítmányokkal és őszintén szólva ez egy logikus és várható fejlemény volt. A kínai üzem gyártási kapacitása rohamosan bővül, és hamarosan elérheti az évi 150 ezer Model 3-as termelési ütemet. Model Y-ból is hasonlóak, ha nem magasabbak a tervszámok. Giga Sanghaj . Forrás: Jason Yang / Youtube A sanghaji üzem indulásáig a Tesla gyakorlatilag csak egyetlen autógyárral rendelkezett és innen látta el autókkal az egész világot. Ennek az örökségnek a része a már jól ismert gyártási és kiszállítási hullám is, amikor is az adott negyedév első 4-6 hetében az Amerikán kívüli piacokra termel a cég, majd ezt követően állnak át a hazai (és kanadai) piacra. A negyedév utolsó 1-2 hetében pedig már szinte kizárólag csak az USA nyugati partja kerül kiszolgálásra. Így tudja elérni a cég, hogy a lehető legtöbb vásárló még az adott negyedévben megkapja az autóját – a cég pedig a bevételt. A robotok már készen állnak Sanghajban a Model Y-ra. Forrás: Tesla A kínai üzem indulásával ez a nyomás valamelyest enyhült. Eleinte csak a Model 3 alap, SR+ verziója készült helyben, minden más továbbra is import volt. Az elmúlt hónapokban aztán szépen lassan beindult a Long Range, mostanra pedig már elméletig a Performance változat gyártása is – az év végén ehhez csatlakozik a Model Y. Csakhogy ezek az autók eddig kizárólag a hazai, kínai piacra készültek, export nem volt. Ugyanakkor abszolút logikus, hogy az ázsiai piacot lassan most már innen lássák el ezzel is csökkentve a fremonti gyártás komplexitását és a szükséges logisztikát. Logikus? A történet második fele viszont már kicsit fejvakarósabb, ugyanakkor számunkra érdekesebb is. A források szerint ugyanis Sanghaj hamarosan megkezdi az európai exportot is – hozzánk eddig csak az amerikai gyárból érkeztek autók. A kínai gyárról egyébként eddig csak pozitívumokat olvastunk a gyártási minőség kapcsán, gyakori vélemény, hogy jobb az összeszerelés minősége mint Fremontban. Tehát ez akár még pozitív fejlemény is lehet az európai vásárlók szempontjából. A hatalmas fremonti Tesla gyár. Forrás: Tesla Felmerül a kérdés, miért lenne erre egyáltalán szükség? A berlini gyár eleinte csak Model Y-t fog gyártani, a 3-as majd csak a gyárépítés második fázisának megvalósulása után készül helyben – ez valószínűleg leghamarabb csak 2021 évégre várható. Hogy megéri-e addig ezen variálni azt már csak a Tesla tudja – ők ismerik pontosan a gyártási terveiket, a szállítási költségeiket. Nem kizárt, hogy ezzel a lépéssel már rövid távon is olcsóbb lehetne a Model 3 a kontinensen, akkor pedig lehet érdemes meglépni. Az sem utolsó szempont, hogy így Fremont kizárólag az észak amerikai piacra tud koncentrálni, és csak egyetlen regionális verzióval kell bajlódnia. Forrás: Twitter / teslatino Egy másik magyarázat viszont az lenne, ha ez a kínai import kizárólag a jobbkormányos autókra vonatkozna. Jelenleg az összes ilyen variáns Amerikában készül, de ha Kína elkezd szállítani Japánba, Ausztráliába, később Indiába, akkor Fremontnak már csak és kizárólag a havi pár ezer brit autó miatt kellene minden egyes alkalommal átállnia a jobbkormányos kocsik gyártására. Ha viszont ezeket is Sanghaj állítja elő a jövőben, akkor az amerikai gyár már csak hagyományos, balkormányos autókat készítene, ezzel növelve a termelés hatékonyságát. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!