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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Európába érkeznek a kínai Teslák?

elektromos autó

Érdekes pletyka látott napvilágot a Reuters és a Bloomberg jóvoltából a Tesla sanghaji gyára kapcsán. Állítólag Európába is szállít majd a kínai üzem.

Logikus

A hír első fele arról szól, hogy hamarosan egész Ázsiát a sanghaji gyár fogja ellátni Model 3 és Model Y szállítmányokkal és őszintén szólva ez egy logikus és várható fejlemény volt. A kínai üzem gyártási kapacitása rohamosan bővül, és hamarosan elérheti az évi 150 ezer Model 3-as termelési ütemet. Model Y-ból is hasonlóak, ha nem magasabbak a tervszámok.

Giga Sanghaj . Forrás: Jason Yang / Youtube

A sanghaji üzem indulásáig a Tesla gyakorlatilag csak egyetlen autógyárral rendelkezett és innen látta el autókkal az egész világot. Ennek az örökségnek a része a már jól ismert gyártási és kiszállítási hullám is, amikor is az adott negyedév első 4-6 hetében az Amerikán kívüli piacokra termel a cég, majd ezt követően állnak át a hazai (és kanadai) piacra. A negyedév utolsó 1-2 hetében pedig már szinte kizárólag csak az USA nyugati partja kerül kiszolgálásra. Így tudja elérni a cég, hogy a lehető legtöbb vásárló még az adott negyedévben megkapja az autóját – a cég pedig a bevételt.

A robotok már készen állnak Sanghajban a Model Y-ra. Forrás: Tesla

A kínai üzem indulásával ez a nyomás valamelyest enyhült. Eleinte csak a Model 3 alap, SR+ verziója készült helyben, minden más továbbra is import volt. Az elmúlt hónapokban aztán szépen lassan beindult a Long Range, mostanra pedig már elméletig a Performance változat gyártása is – az év végén ehhez csatlakozik a Model Y. Csakhogy ezek az autók eddig kizárólag a hazai, kínai piacra készültek, export nem volt. Ugyanakkor abszolút logikus, hogy az ázsiai piacot lassan most már innen lássák el ezzel is csökkentve a fremonti gyártás komplexitását és a szükséges logisztikát.

Logikus?

A történet második fele viszont már kicsit fejvakarósabb, ugyanakkor számunkra érdekesebb is.

A források szerint ugyanis Sanghaj hamarosan megkezdi az európai exportot is – hozzánk eddig csak az amerikai gyárból érkeztek autók. A kínai gyárról egyébként eddig csak pozitívumokat olvastunk a gyártási minőség kapcsán, gyakori vélemény, hogy jobb az összeszerelés minősége mint Fremontban. Tehát ez akár még pozitív fejlemény is lehet az európai vásárlók szempontjából.

Tesla Fremont

A hatalmas fremonti Tesla gyár. Forrás: Tesla

Felmerül a kérdés, miért lenne erre egyáltalán szükség? A berlini gyár eleinte csak Model Y-t fog gyártani, a 3-as majd csak a gyárépítés második fázisának megvalósulása után készül helyben – ez valószínűleg leghamarabb csak 2021 évégre várható. Hogy megéri-e addig ezen variálni azt már csak a Tesla tudja – ők ismerik pontosan a gyártási terveiket, a szállítási költségeiket. Nem kizárt, hogy ezzel a lépéssel már rövid távon is olcsóbb lehetne a Model 3 a kontinensen, akkor pedig lehet érdemes meglépni. Az sem utolsó szempont, hogy így Fremont kizárólag az észak amerikai piacra tud koncentrálni, és csak egyetlen regionális verzióval kell bajlódnia.

Forrás: Twitter / teslatino

Egy másik magyarázat viszont az lenne, ha ez a kínai import kizárólag a jobbkormányos autókra vonatkozna. Jelenleg az összes ilyen variáns Amerikában készül, de ha Kína elkezd szállítani Japánba, Ausztráliába, később Indiába, akkor Fremontnak már csak és kizárólag a havi pár ezer brit autó miatt kellene minden egyes alkalommal átállnia  a jobbkormányos kocsik gyártására. Ha viszont ezeket is Sanghaj állítja elő a jövőben, akkor az amerikai gyár már csak hagyományos, balkormányos autókat készítene, ezzel növelve a termelés hatékonyságát.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.