Európába érkeznek a kínai Teslák?

Érdekes pletyka látott napvilágot a Reuters és a Bloomberg jóvoltából a Tesla sanghaji gyára kapcsán. Állítólag Európába is szállít majd a kínai üzem.

Logikus

A hír első fele arról szól, hogy hamarosan egész Ázsiát a sanghaji gyár fogja ellátni Model 3 és Model Y szállítmányokkal és őszintén szólva ez egy logikus és várható fejlemény volt. A kínai üzem gyártási kapacitása rohamosan bővül, és hamarosan elérheti az évi 150 ezer Model 3-as termelési ütemet. Model Y-ból is hasonlóak, ha nem magasabbak a tervszámok.

Giga Sanghaj . Forrás: Jason Yang / Youtube

A sanghaji üzem indulásáig a Tesla gyakorlatilag csak egyetlen autógyárral rendelkezett és innen látta el autókkal az egész világot. Ennek az örökségnek a része a már jól ismert gyártási és kiszállítási hullám is, amikor is az adott negyedév első 4-6 hetében az Amerikán kívüli piacokra termel a cég, majd ezt követően állnak át a hazai (és kanadai) piacra. A negyedév utolsó 1-2 hetében pedig már szinte kizárólag csak az USA nyugati partja kerül kiszolgálásra. Így tudja elérni a cég, hogy a lehető legtöbb vásárló még az adott negyedévben megkapja az autóját – a cég pedig a bevételt.

A robotok már készen állnak Sanghajban a Model Y-ra. Forrás: Tesla

A kínai üzem indulásával ez a nyomás valamelyest enyhült. Eleinte csak a Model 3 alap, SR+ verziója készült helyben, minden más továbbra is import volt. Az elmúlt hónapokban aztán szépen lassan beindult a Long Range, mostanra pedig már elméletig a Performance változat gyártása is – az év végén ehhez csatlakozik a Model Y. Csakhogy ezek az autók eddig kizárólag a hazai, kínai piacra készültek, export nem volt. Ugyanakkor abszolút logikus, hogy az ázsiai piacot lassan most már innen lássák el ezzel is csökkentve a fremonti gyártás komplexitását és a szükséges logisztikát.

EZT OLVASTAD MÁR?  Tíz éves a Nissan LEAF

Logikus?

A történet második fele viszont már kicsit fejvakarósabb, ugyanakkor számunkra érdekesebb is.

A források szerint ugyanis Sanghaj hamarosan megkezdi az európai exportot is – hozzánk eddig csak az amerikai gyárból érkeztek autók. A kínai gyárról egyébként eddig csak pozitívumokat olvastunk a gyártási minőség kapcsán, gyakori vélemény, hogy jobb az összeszerelés minősége mint Fremontban. Tehát ez akár még pozitív fejlemény is lehet az európai vásárlók szempontjából.

Tesla Fremont
A hatalmas fremonti Tesla gyár. Forrás: Tesla

Felmerül a kérdés, miért lenne erre egyáltalán szükség? A berlini gyár eleinte csak Model Y-t fog gyártani, a 3-as majd csak a gyárépítés második fázisának megvalósulása után készül helyben – ez valószínűleg leghamarabb csak 2021 évégre várható. Hogy megéri-e addig ezen variálni azt már csak a Tesla tudja – ők ismerik pontosan a gyártási terveiket, a szállítási költségeiket. Nem kizárt, hogy ezzel a lépéssel már rövid távon is olcsóbb lehetne a Model 3 a kontinensen, akkor pedig lehet érdemes meglépni. Az sem utolsó szempont, hogy így Fremont kizárólag az észak amerikai piacra tud koncentrálni, és csak egyetlen regionális verzióval kell bajlódnia.

EZT OLVASTAD MÁR?  Ismét háborúzik Musk és a Tőzsdefelügyelet - és ez most még butább ügy mint a múltkor
Forrás: Twitter / teslatino

Egy másik magyarázat viszont az lenne, ha ez a kínai import kizárólag a jobbkormányos autókra vonatkozna. Jelenleg az összes ilyen variáns Amerikában készül, de ha Kína elkezd szállítani Japánba, Ausztráliába, később Indiába, akkor Fremontnak már csak és kizárólag a havi pár ezer brit autó miatt kellene minden egyes alkalommal átállnia  a jobbkormányos kocsik gyártására. Ha viszont ezeket is Sanghaj állítja elő a jövőben, akkor az amerikai gyár már csak hagyományos, balkormányos autókat készítene, ezzel növelve a termelés hatékonyságát.

Elektromos autót használsz?