Nevadában már gyártják is a Tesla új szuper aksiját?

A napokban egyre érdekesebb híreket kapunk a Tesla nevadai akkumulátor gyárából – a hivatalos információknál, csak a gyárból szivárgó pletykák izgalmasabbak.

Ami biztos

A Giga Nevada a cég első saját akkumulátor gyára, ahol a Panasonickal közösen folyik a termelés. A Tesla helyben készíti a cellák acél héját, amibe a japán partner gyártja és csomagolja az energiatárolók kémiai lelkét. Jelenleg 13 cellagyártó sor van az épületben, amelyek egyenként napi (!) 400.000 darabos kapacitással bírnak – így érte el a gyár az eredetileg előirányzott évi 35 GWh kapacitást – az egykor tervezett alapterület harmadán.

A 2170-es cellák gyártósora a nevadai gigagyárban. Forrás: Tesla

A kész cellák ezután a Tesla Grohmann leányvállalat által tervezett és szállított modulgyártó sorban kötnek ki. Az elkészült modulokból az autógyártó munkatársai aksi pakkokat készítenek, amelyek az autókba és az energiatároló rendszerekbe kerülnek. Eddig a 13 cellagyártó sorból 12 az autós üzletágnak, a tizenharmadik pedig az energiatárolóknak termelt.

Technikailag a Panasonic egy albérlő a Tesla gyárában, de a két cég szimbiózisban él és immár több mint egy évtizede dolgoznak együtt. A közelmúltban többen felvetették, hogy a partneri viszony napjai meg lehetnek számlálva, hiszen a Tesla hamarosan saját cellagyártó sort helyez üzembe az új Roadrunner kódnevű következő generációs akkumulátoraihoz. Ezért többen meg is lepődtek, amikor idén júniusban a két vállalat újabb 3 éves megállapodást írt alá.

Tesla_panasonic_cell
Forrás: fortunedotcom.files.wordpress.com

Most ennek a megállapodásnak lett nyilvános az egyik részlete, ugyanis a Panasonic amerikai ágának vezetője nyilatkozott a cég fejlesztési terveiről egy helyi lapnak. Mint Carl Walton a Reno Gazettenek elmondta, a jövő év elején telepítenek egy tizennegyedik gyártósort is, ami 10%-kal fogja megnövelni a kapacitásukat. Érdekes, hogy nem 1/13-et azaz 8%-ot, hanem 10%-ot mondott. Ez azt jelenti, hogy vagy az eddiginél még nagyobb kapacitású lesz az új gépsor, vagy nagyobb energiasűrűségű cellák készülnek majd rajta.

EZT OLVASTAD MÁR?  Dupla vagy semmi: 6 milliárd eurót ígér a Porsche elektromobilitásra

Szivárgó információk

Mint már sokszor leírtuk, igyekszünk nem minden ellenőrizetlen internetes szenzációnak bedőlni, de van pár jól bejáratott forrás, amelyek már a múltban is bizonyítottak, olyan pletykákat osztottak meg, amelyek később beigazolódtak.

Most az egyik ilyen hírforrás jelentette, hogy a Giga Nevada jelenleg már egyáltalán nem gyárt cellákat az energia üzletágnak – ehhez mostantól az összes szükséges aksit importálják. A Tesla már korábban is kvalifikált pár nagy nevű beszállítót, így például a a Samsung SDI gyártotta le a cég specifikációi alapján a a híres ausztrál energiatároló első fázisához a cellákat, de a kínai Model 3  is az LG, illetve hamarosan a CATL által készített cellákat kapja.

A Nevadában felszabadult napi 400.000 cellás kapacitás nagyjából 100 Model 3/Y aksinak felelne meg, de egyáltalán nem biztos, hogy ezekbe az autókba kerülnek a legyártott pakkok. Az informátor szerint ugyanis ezen a gyártósoron új, nagyobb energiasűrűségű és magasabb életciklusú cellák készülnek.

Hogy ez a Roadrunner-e, vagy valami más azt nem tudjuk, de nem kizárt, hogy a hagyományos cellák is tovább készülnek majd, csak egy fejlettebb kémiával, egy újabb verzióban. A fremonti Kato Roadon készülő aksik valószínűleg egy kisebb szériás prémium termékbe, így például a Plaid meghajtású új, Palladium kódnéven futó Model S/X-be kerülhetnek majd, míg a nevadai gyártású új cellák akár a Tesla Semi pakkjában is landolhatnak. A jelenlegi tervek szerint még az idén várható egy tesztgyártás a Tesla kamionjából, valószínűleg belső használatra a korábban rebesgetett u.n. pilot gyártósoron. Az igazi nagy volumenű termelés majd a Giga Texasban indulhat meg a jövő év derekán.

EZT OLVASTAD MÁR?  Honda e bemutató videó
A Tesla Roadrunner aksik itt készülnek majd a fremonti Kato Roadon található komplexumban. Már épül egy harmadik emeleti bővítés is – hogy mi lesz a zöld kockában azt még nem tudni. Forrás: Youtube / Gabeincal

Természetesen az is lehet, hogy Nevadában is az új Roadrunner cellák készülnek majd, de abban is lenne logika, hogy ezt a csúcstechnológiát a Tesla zárt ajtók mögött a főhadiszállástól két sarokra tartsa és még az évtizedes partner Panasonictól is elszeparáltan gyártsa. Ebben az esetben az új nevadai cellák egy másik fejlesztési vonalat, a mostani 2170-es aksik evolúcióját képviselik. Utóbbi feltételezést tűnik megerősíteni a japán vállalat július végi közleménye, miszerint 2-3 éven belül teljesen kobalt mentessé kívánják tenni a Tesla számára készített cellákat és a következő 5 évben 20%-kal fog javulni az energiasűrűségük. A mostani fejlemény lehet az első lépcső ezen az úton, ezt pedig a jövő év elején a 14. gyártósor követheti.

8 nap múlva Tesla Battery Day, akkor hamarosan sok kérdésre választ kapunk majd.

Elektromos autót használsz?