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 Ma délelőtt egy online sajtótájékoztatón bemutatta vadonatúj, tisztán elektromos meghajtású autómodellek alá tervezett e-GMP padlólemezét a Hyundai Motor Group. Ebbe a platformba semmilyen formában nem kerül be a belsőégésű motor, így sem hagyományos, sem hibrid rendszerrel szerelt jármű nem jelenik meg e-GMP alapokon, a hidrogénes üzemanyagcellás felhasználást azonban a Hyundai vezérkara egyelőre nem zárta ki. Villanyautó padlólemezek A-tól Z-ig Azzal, hogy a számos mozgó alkatrésszel működő régi technológia teljes mértékben kikerült a platform tervezési szakaszából, új lehetőségek adódtak a villanyautó képességeinek maximalizálására. A teljesítményt jobban az elektromos hajtásra tudták optimalizálni a mérnökök, ami egyben egy simább, élvezetesebb vezetési élményt is nyújt, valamint a hajtáslánc is jóval kompaktabb, ami tágasabb utastérrel, és szabadabban variálható ülésekkel jár. Összességében egy számottevően hatékonyabb, rugalmasabb, és kényelmesebb szerkezetet ígérnek a koreaiak, amire szükségük is lesz ahhoz, hogy az elkövetkezendő években piacra kerülő új, dedikált padlólemezeken érkező konkurens villanyautókkal szemben is versenyképesek legyenek a modelljei. A Hyundai Csoport 2025-ig 23 tisztán elektromos autót tervez piacra dobni – igaz, ez nem mind önálló, elektromosnak tervezett modell lesz, csak körülbelül a fele kerül az e-GMP-re. Az már nem titok, hogy a legelső modell az e-GMP-n a 45 tanulmányból kinőtt Hyundai IONIQ 5 lesz, amelynek gyártása a jövő év elején kezdődik, forgalmazására pedig tavasszal indulhat. Ezt követően az egész vadonatúj IONIQ-család megkapja, valamint a Csoport más márkái (Kia, Genesis) is felhasználják. A Hyundai arra is nyitott, hogy vetélytársaival is megossza a technológiát. Fontos azonban, hogy az e-GMP-re kizárólag a vállalat új, elektromosnak tervezett modelljeit helyezik rá, azaz a Kona Electric, vagy az IONIQ Electric későbbi generációit nem. A hagyományosból elektromossá alakított vonalat egyébként a nagy sikerre való tekintettel nem tervezi megszakítani a Hyundai. Az e-GMP moduláris, ebből adódóan változatosan alkalmazható különböző szegmensek között, legyen szó bármilyen karosszéria-kialakításról. A Hyundai csoport elsősorban közepes-, és nagy méretű autókba szánja – elsőként a C, majd azt követően a D, illetve az E szegmensbe. Ezeknél kisebb dimenziókhoz inkább a belsőégésűekből átépített villanyautókkal tervez a dél-koreai autógyártó. A sajtótájékoztatón elhangzottak szerint a maximális méreteit kihasználva a platform körülbelül 5 méter hosszú, és 3 méternél is nagyobb tengelytávú lehet. A padlólemezbe szerelt új generációs hajtásrendszert alapvetően összkerék-meghajtásra tervezték, de kizárólag hátsókerekek által hajtott típusok is lesznek. Kérdésre a Hyundai elárulta, hogy a kétkerekes meghajtás esetén azért nem az első kerekekre bízza inkább a munkát, mert érkeznek majd magas teljesítményű modellek, amelyekkel jobban megbirkózik a hátsó hajtás. A legnagyobb teljesítmény, amit a cég említett, 600 lóerő. A villanymotor kapcsán két említésre méltó fejlesztés hangzott el. Az egyik a tekercselés módjának megváltoztatása (a lekerekített szálakat szögletesebb váltotta fel), amely 10%-kal csökkenti az ellenállást, és növeli a hatékonyságot. A másik a hűtés módja, amit a Hyundai csoport víz helyett olajjal old meg, ami állítólag szintén a hatékonyságnak kedvez. Az akkucsomag standardizált modulokat tartalmaz, amely zacskós típusú cellákból áll. A modulok jóval kompaktabbak, mint korábban, ami annak köszönhető, hogy az új dizájn jóvoltából 60%-kal kevesebb alkatrészből tevődnek össze. Ez a hűtésre is pozitív hatással van, s szerepet játszik abban, hogy a 800V-os akkurendszer akár 18 perc alatt is teljesen feltölthető egy megfelelő töltőoszlopon DC hálózaton (5 perc alatt 100 kilométernyi hatótáv tölthető vissza). A fedélzeti töltővel 11 kW-os teljesítmény érhető el váltakozó áramon. Összességében a teljes rendszer energiasűrűsége 10%-kal magasabb a korábbinál a cég állítása szerint. Hogy pontosan mekkora kapacitású akkumulátorokra számíthatunk, azt nem tudni (elvileg a legkisebb 50 kWh lesz), de a gyártó több mint 500 kilométert említ maximális hatótávként, amihez jóval nagyobb kapacitású akkumulátorra lesz szükség. e-GMP padlólemez A közeljövőben egyébként nem tervez moduloktól mentes akkucsomagot az autógyártó, de hosszú távon vizsgálja a cell-to-pack, illetve a cell-to-frame rendszerek lehetőségeit. Egyelőre a szilárdtest akkumulátorok gondolata is távolinak tűnik. Az e-GMP-s autók képesek lesznek kétirányú töltésre, ami azt jelenti, hogy a hálózatnak (V2G), vagy akár egymásnak (V2V) is át tudnak majd adni energiát. Nemrég felröppent a hír, hogy a Genesis első villanyautója lesz a legelső olyan autó a piacon, melyet vezeték nélkül is lehet tölteni. Ezt nem erősítette meg a Hyundai, elmondása szerint ezen technológia használata jelenleg megfontolás alatt áll. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!