Német környezetvédők perébe csatlakozott be a Tesla

Érdekes mellékszál alakult a Tesla német gyárának építése körül. Az üzem szerkezetileg már szinte teljesen kész van, belül a gépsorokat telepítik, a területen pedig folyik pár kötelező jellegű, kisebb kiszolgálóépület alapozása. A végleges építési engedély helyett, azonban még mindig előzetes jóváhagyásokat kapnak csak – sorban a tizenkettedik érkezett meg a minap.

Most egy német környezetvédelmi csoport a német állam ellen folytatott perét támogatta meg a vállalat egy levéllel.

Nem tesznek eleget

Kezdjük mindjárt azzal, hogy a sajtó a napokban többször is, tévesen, valami féle Telsa által indított pert vizionált, de az igazság messze áll ettől.

Igazál egy ismert német környezetvédő szervezet, a Deutsche Umwetlhilfe (DUH) perli az államot, mondván a német kormányzat nem tesz meg mindent a vállalt klímavédelmi célok elérése érdekében így veszélybe kerülnek a céldátumok. A szervezet már szeptemberben is indított egy pert a közlekedési szektor átalakításának lassúsága okán, most március 9-én pedig a mezőgazdaság, az energia és a termelőipar, valamint az építési engedélyek kapcsán nyújtottak be keresetet berlini bíróságon.

A DUH egyébként azt is szeretné elérni, hogy 2025-től már csak zéró lokális emissziós autókat lehessen forgalomba helyezni az országban.

Körülményes, nem racionális, és visszaélésekre ad lehetőséget

A fenti kereset kapcsán nyújtott most be a Tesla német leányvállalata egy u.n. amicus curiae levelet. A latin eredetű jogi kifejezés egy kéretlen, de támogató levelet takar, amit egy harmadik fél nyújt be a bíróságon, hogy saját véleményével, bizonyítékaival megtámogassa ügyünket.

A 10 oldalas írásban a Tesla számos tapasztalatát, sérelmét felhozza az engedélyeztetési eljárás kapcsán.

Mint írják, az, hogy a helyszín kiválasztást követően 20 hónappal meg akarják kezdeni a gyártást nem irreális terv, mivel a kílmaválság minden hasonló beruházást sürget, siettet. A problémát abban látják, hogy miközben Németország papíron ambiciózus klímacélokat vállalt be, egy ezt elősegítő beruházásnak pont olyan körülményes és hosszadalmas eljáráson kell keresztülmennie, mintha szénerőművet nyitnának.

EZT OLVASTAD MÁR?  Két újabb villanyautót jelentett be a Toyota
Giga Berlin, 2020 December. Forrás: Tobias Lindh / Youtube

Nehezményezik, hogy a legkisebb változtatás esetén is elölről kell kezdeni az engedélyeztetési eljárást, és ez igaz még akkor is, ha környezetvédelmi szempontból pozitív a módosítás. (Kritikusok szerint a Tesla hibája, hogy folyamatosan módosít a terveken.) Valószínűleg itt arra utalnak, hogy ez történt, amikor a talajvíz védelmében átalakították a terveket és drágább építési eljárást alkalmazva a töredékére csökkentették a lefúrandó cölöpök számát. Szintén az ivóvíz kapcsán a tervek és gyártástechnológia átalakításával jelentősen csökkent a gyár vízigénye is. Ezek a lépések azonban újraindították az órát az engedélyek kapcsán. Így már 16 hónapja annak ellenére hiába várnak a végleges építési engedélyre, hogy eddig minden bírósági eljárás végeredménye a céget igazolta – állítják.

A változtatások kapcsán megjegyzik, hogy, hiába találnak ki valamit, ami egy szempontot kivéve mindenben pozitívabb hatású, mint az eredeti terv, ezt csak akkor hagyják jóvá, ha minden egyes ismérve jobb mint korábban. A Tesla szerint a döntéshozatal nincs tekintettel az összképre, a teljes hatásra, vagy a lokálison túlmutató regionális pozitívumokra.

A vállalat tapasztalatai szerint a hatóságok munkáját nem támogatja megfelelő számú szakembergárda, akik egy ilyen kiemelt, a környezetvédelem szempontjából fontos beruházás gyorsított eljárásában segédkeznének. A Tesla német gyára 15 millió tonna CO2 kibocsátását fogja megakadályozni Európa útjain, így minden egyes hónap késésnek komoly ára van – így a cég.

Azt javasolják, hogy az állam teljesen digitalizálja az ilyen engedélyeztetési eljárásokat. Jelenleg sok területen nagy a papírmunka igénye, ami miatt nem is elérhető az adatok teljessége minden résztvevő számára.

Végül szó van a beadványban a véget nem érő lakossági meghallgatásokról is. A német jogrendben minden egyes változtatás után újabb 30 napot kell a lakosságnak adni, hogy véleményezze a terveket. Az ötlet alapvetően helyes, azonban a lehetőség nem csak a helyiek számára érhető el, így bárki, bármilyen hátsó szándékkal kifogást nyújthat be és az óra újraindítása megnyújtja a folyamatot. A jelenlegi eljárásban nem a kifogás tartalma, hanem hangereje a döntő – így a Tesla.

EZT OLVASTAD MÁR?  Megint ingyen hatótávot és okosabb szoftvert kapnak a Teslák

Nem osztatlan a siker

A levélre reagálva a DUH egyik ügyvezetője, Jürgen Resch pozitívan reagált. Mint mondta ettől a szokatlan lépéstől újra elindul a diskurzus a téma körül, és több ötlet lát majd napvilágot. Örülne neki, ha egy német gyártó is hasonlóan megtámogatná őket.

Egy másik vezető, Sascha Müller-Kraenner ugyanakkor már szkeptikusabb volt, mert szerinte megkérdőjelezhető, hogy egy villanyautó gyár környezetvédelmileg pozitív hatású, és nincs szükség egy Lex Tesla törvényre, amely megkerüli természetvédelmi megfontolásokat.

Dietmar Woidke, Brandenburg tartomány szocialista miniszterelnöke, visszautasította a vádakat, mivel szerinte a Tesla gyár története pont azt mutatja milyen gyorsan mennek ezek a dolgok Németországban. Nem támogatja, hogy jogilag különbséget tegyenek látszólag a környezetvédelmet segítő, illetve a természetet romboló beruházások között, ugyanakkor elismerte, hogy a bürokrácia útvesztőin van mit javítani.

Michael Hüther, a német gazdaságkutató intézet az IW vezetője ugyanakkor nagyon is kívánatosnak nevezte, hogy a közlekedés széndioxid kibocsátását csökkentő beruházásokat meggyorsítsák. Szerinte nem elfogadható, hogy különböző, közvetlenül nem érintett érdekcsoportok a saját céljaikra használják fel a nyilvános véleményezés platformjait.

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.