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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Újabb Tesla-levél szivárgott ki

Kedden este levélben tájékoztatta ügyfeleit a Tesla a Semi, azaz az elektromos kamion fejlesztésének állapotáról, és természetesen a részletek kikerültek a sajtóhoz is.

A német teslamag.de megkapta az eredeti emailt az egyik helyi ügyféltől – nézzük, mik derültek ki belőle.

Jól sejtettük

Tavaly év végén készült egy új széria a prototípusokból, amelyekről az hírlett, hogy számos újítást tartalmaznak. Erről eddig csak közösségimédia-források számoltak be, de most hivatalosan is megerősítették az információt.

A levélben arról tájékoztatták az ügyfeleket, hogy ezek a tesztjárművek frissített meghajtást, és szerkezeti változtatásokat tartalmaznak, melyek célja a megbízhatóság, a hatékonyság és a hatótáv növelése. Bár konkrétumot nem írtak a hatótáv kapcsán, korábban 500 és 800 kilométeres változatokat jelentettek be, de Elon Musk tavaly novemberben egy interjúban azt nyilatkozta, hogy az 1000 kilométeres hatótáv viszonylag könnyen elérhető lenne. Természetesen a nagyobb hatótáv több akkucellát is jelent, amiből még mindig nincs elég – ezért is csúszik a program az eredeti 2019-es gyártási tervekhez képest.

Közös nevező

A Tesla egyébként tagja a CharIN szövetségnek, amely, többek között, a CCS alapú töltési szabványt készíti elő a nagy teljesítményű teherjárművek, hajók és később akár a repülők részére is. A cél, hogy cégeken és országokon átnyúló egységes rendszer legyen, amely a saját, egyedi szabványokkal szemben megkönnyíti a teherszállítást.

Forrás: charin.global

Mint a mostani levélben megerősítették, a Tesla szerint az MCS (Megawatt Charging System) az egyedüli, amely jelenleg képes megfelelni ezeknek a követelményeknek. Ez tehát nem egy újabb, saját konnektoros Megacharger-hálózatot jelent, hanem egy 200 cég által támogatott formátumot adaptálna – legalábbis Európában. Persze ettől még fog a Tesla saját megatöltőket telepíteni, de a csatlakozó nem egyedi lesz.

A CharIN weboldalán elérhető információk szerint a javasolt szabvány, többek között, a következő paraméterekkel rendelkezik:

  • maximum 1500 Volt / 3000 Amper teljesítmény – ez 4,5 MW azaz majd 13 Ionity-oszlop egyben;
  • a töltőpisztolyon elhelyezett szoftveres biztonsági kapcsoló;
  • a jármű bal oldalán, csípőmagasságban elhelyezett aljzat;
  • V2X támogatás, azaz a jármű képes energiatárolóként funkcionálni, és visszatáplálni a hálózatba / más fogyasztóba.

Indul a hajrá

Bár a levél konkrét dátumot nem jelöl meg a kiszállítások megkezdésére, úgy néz ki, igazak voltak a korábbi pletykák.

Kiszivárgott a terv: megvan, mikor jön a Tesla kamionja

A tájékoztató szerint a következő hónapokban alapos teszteknek vetik alá a járműveket, hogy a módosítások bizonyítsanak a gyakorlatban is. A kamionoknál eredeti cél volt a millió mérföldes hajtáslánc, azaz a Model 3-ból kölcsönzött motorokra ennyi garanciát fog vállalni a gyártó. A 2017-es bemutatón azt is elmondták, hogy minden Semi négy motort tartalmaz, de meghibásodás esetén akár kettővel is befejezheti az utat, így nem okoz galibát a megrendelés teljesítésében.

A vállalat jelenleg is gyűjti a visszajelzéseket és csiszolgat a dizájnon, valamint a gyártási eljárás hatékonyságán dolgozik. A levélben Austin lett megjelölve, mint a végső gyártási hely, ami arra enged következtetni, hogy igaz volt a pletyka, miszerint a kamionokat Nevadában, a Gigafactory-val szomszédos csarnokban kezdik gyártani, majd innen kerül át a termelés Texasba.

Jerome Guillen. Forrás: Wikimedia / Heinrich Böll Stiftung

A Semi programot március 11. óta immár hivatalosan in Jerome Guillen vezeti. A Tesla-veterán 2010 óta dolgozik a vállalatnál, és egyike azoknak, akikben feltétel nélkül megbízik Musk. A 49 éves szakember korábban a Daimler teherautó-üzletágának fejlesztési vezetője volt, majd Kaliforniába költözött, és a Model S felett bábáskodott. 2018 közepén nevezték ki a Tesla autós üzletága vezetői posztjára, de egyértelmű volt, hogy a Semi projekt kulcsfigurája marad. A mostani kinevezése így nem meglepő, nem lefokozás, hanem annak a jele, hogy közel a start, és mostantól teljes figyelmét az új termék bevezetésének szenteli.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.