10 millióval olcsóbban vehetünk villany-Audit – íme a Q4 e-tron

Az Audi tisztán elektromos meghajtású autóinak palettáját Európában hamarosan három különböző padlólemez, és három különböző karakter jellemzi majd. Az első villanyautót, az e-tron SUV-t 2019-ben dobta piacra a négykarikás márka, és ez az úttörő modell értékes tapasztalattal szolgált arról, hogy mennyire nem könnyű hagyományos autógyártóként versenyképes terméket kínálni az elektromos szabadidő-autók szegmensében.

A kulcs a jármű műszaki alapja, ami az e-tronnál még a belsőégésű motoros autók alá tervezett MLB platform egy átalakított változata volt, a nemrég bemutatott e-tron GT sportautónál azonban már egy teljesen villanyos padlólemezt, a Porschével közösen fejlesztett J1-et használták. A sokak által a leggyönyörűbb Audiként emlegetett GT nem is próbál meg mindenki autója lenni, inkább az egzotikus dizájn, és a sportos teljesítmény szerelmeseit szólítja meg.

Ennek gyökeres ellentéte a ma leleplezett Q4 e-tron, amelyet a tömegeknek szán az Audi, és inkább szerényebb technológiákat vett magához azért, hogy egy megfizethető tagja legyen a kompakt szegmens villanyautóinak. Ezért is épült a Volkswagen Csoport MEB padlólemezére, és gyártják együtt a VW ID. sorozatának modelljeivel, és majd a Cupra Bornnal is a zwickaui létesítményben.

Audi Q4 50 e-tron quattro Edition One két színben

A teljesen elektromos padlólemezek óriási előnye, hogy a villanyautók kompakt hajtásláncához vannak tervezve, azaz maximális helykihasználást tesznek lehetővé az autó arányainak meghatározása során. A Q4 e-tron esetében ez azt jelenti, hogy míg a 4588 milliméteres hossz, az 1865 mm-es szélesség, és az 1632 mm-es magasság a kis méretű SUV-k családjába sorolja, a 2,76 méteres tengelytáv a közepes méretű sportterepjárókra jellemző csomagteret, és a nagyobb SUV-kban élvezhető utastér-méreteket szabadít fel. A csomagtartóban 520 liter áll rendelkezésre, amely egészen 1490 literig bővíthető, ha nem foglalja el senki a hátsó üléseket. Ezen kívül további 24,8 liternyi helyre lehet pakolni az utastér tárolóiban.

A Q4 e-tron légellenállási együtthatója 0,28, de csakúgy, mint az e-tronból, ebből is készül egy áramvonalasabb Sportback kialakítás, aminél 0,26-ig sikerült lefaragni ebből az értékből. Ez nem csupán a dinamikusabb látvány miatt fontos, hanem az elérhető hatótávolságot is képes akár 8-10 kilométerrel megdobni. A Sportback esetében a csomagtér mérete 535/1460 liter.

Audi Q4 50 e-tron Sportback

A villanyautó jellegzetessége a négyféle mintában beállítható nappali menetfény, amit az Audi digitális szemnek hív. Ezt a LED mátrix fényszórók teszik lehetővé, amelyeket extraként kínál a gyártó az alapfelszereltségben foglalt sima LED fényszórók helyett. Az autóba szerelt technológiák kapcsán a premieren elhangzott, hogy számos, más modellben megtalálható megoldás, például a digitális tükör, nem került fel a felszereltségi listára, hiszen a beszerelése túl költséges lenne egy megfizethetőnek szánt kisautóhoz képest.

EZT OLVASTAD MÁR?  Állami támogatással: Kia e-Niro (39 kWh)

Ennek ellenére a 1764×824 pixel felbontású 11,6 colos érintőkijelző, ami a standard 10,1 hüvelyk átmérőjű képernyő helyett lesz választható az év végétől, a legnagyobb központi kijelző, ami Audiban eddig helyet kapott. A szélvédőre vetített információkról sem kell lemondaniuk azoknak, akiknek ez segítséget jelent a vezetés során, opcionálisan rendelhető lesz a Head-Up Display funkció.

Audi Q4 50 e-tron Sportback

A bemutatón a németek részletesen kitértek az elektromobilitás fenntarthatósági kérdéseire, és elmondták, hogy a Q4 e-tron még az európai átlagos energiamixet használva is alacsonyabb globális felmelegedési potenciállal rendelkezik (ezzel a mérőszámmal fejezik ki az életciklus során kibocsátott üvegház-hatású gázok mennyiségét szén-dioxid egyenértékben), mint a hasonló méretű Q3 35 TDI. Teljesen megújuló forrásból termelt árammal töltve viszont akár a fele is lehet az érték kb. 200.000 km megtétele után.

Audi Q4 50 e-tron

A villanyautót karbonsemleges módon gyártják Németországban, ami alatt az Audi azt érti, hogy a tiszta energia révén a lehető legkisebb szén-dioxid-kibocsátásra törekednek, és amely emissziót nem lehet elkerülni, azt klímavédelmi projektekkel ellensúlyozzák. A megújuló forrásból származó energia használata a beszállítókra, tehát az akkumulátor gyártására is vonatkozik).

A fenntarthatóság kapcsán egyébként az is kiderült, hogy az új Audi összesen 27 komponense (például a padló borítása, és a padlószőnyeg) tartalmaz újrahasznosított anyagot. Az üléskárpitok közül is kérhetünk olyan, ami nagy arányban tartalmaz újrahasznosított poliésztert, ebben az esetben nagyjából 26 darab másfél literes PET palackok használnak fel egy üléshuzathoz.

Audi Q4 50 e-tron Sportback

A hajtáslánc műszaki paraméterei nagyrészt ismerős számokat mutatnak, hiszen a MEB padlólemez határozza meg, mi pakolható be az autóba. A Q4 e-tron és e-tron Sportback két akkumulátorral, és három teljesítményszinttel kerül a kereskedésekbe.

A Q4 35 e-tron egy 125 kW-os villanymotorral és egy bruttó 55, nettó 52 kWh kapacitású, folyadékhűtéses akkucsomaggal mozog, ez lesz a család legalacsonyabb árú típusa. A Q4 40 e-tron a hatótáv-király szerepet tölti be, hiszen bruttó 82, nettó 77 kWh-s akkujából akár 528 kilométeres hatótávot is kipréselhet a WLTP szerint. A legerősebb jelző pedig a Q4 50 e-tron quattrót illeti, itt ugyanis már egy duplamotoros kialakítás dolgozik 220 kW összteljesítménnyel. A kisebbik akkumulátor AC-n 7,2 kW-ra, DC-n 100 kW-ra képes, míg a nagyobbik 11 kW-tal, illetve 125 kW-tal tölthető. Ideális körülmények között a Q4 40 e-tron 10 perc alatt körülbelül 130 kilométerre elég energiát képes felvenni.

EZT OLVASTAD MÁR?  Bejött a Ford húzása, vonzza az új vásárlókat a Mustang Mach-E

A két egymotoros kialakításban a villanymotor a hátsó kerekeket hajtja, míg a kétmotoros quattro változatban mindkét tengely egy-egy motort vett magához, ám a hatékonyság érdekében az első csak akkor kapcsol be, amikor a magasabb teljesítmény, vagy a jobb tapadás miatt szükség van rá.

A hátsókerekes Q4 e-tronok fordulóköre mindössze 10,2 méter, ami a városi manőverezést szolgálja, a közel 18 centis hasmagasság viszont a nem túl durva terepen való vezetést segíti. Aki sportos környezetben szeretné használni az autót, az élhet az opcionális sportfelfüggesztés nyújtotta lehetőséggel, ami 15 milliméterrel süllyeszti le az autót (ez a funkció standard az S line felszereltségi csomaggal).

Felárért cserébe vonóhorog is lesz az autó hátulján, ami a 35-ös és 40-es Q4-eseknél 1000 kg vontatására jó, az 50 quattrónál pedig 1200 kilóval birkózik meg. Szintén feláras tartozék a hőszivattyú, ami az aksi hulladékhőjét hasznosítja az utastér melegítéséhez, csökkentve ezzel a klíma energiaigényét.

Audi Q4 50 e-tron

A Q4 e-tron európai forgalmazása júniusban indul, a Sportback változatok a nyár végén érkeznek. A különleges példányra vágyók számára megjelenik két Edition One típus egyedi fényezéssel és stíluselemekkel.

És hogy mennyire megfizethető a VW-alapú Audi? A Q4 35 e-tron idehaza bruttó 16.550.000 forintról indul, a 40-es típusért 19.100.000 forintot, az 50-esért pedig 21.420.000 forintot kell majd fizetni. Érdekes módon a Porsche Hungária említ egy később érkező Q4 45 e-tron típust is 195 kW teljesítménnyel, ami 20.400.000 forintnál kezdődik. A Sportback változatok árairól egyelőre nem érkezett hír, de a sajtóanyagból kiderül, hogy Németországban körülbelül 2000 euróval kerülnek többe az alapváltozataiknál. Az Edition One darabokért 6195 eurót kér pluszba az Audi.

Összehasonlításképpen az Audi e-tron SUV alapára idehaza 26.149.300 forint, a Sportback formáért pedig minimum 27.103.070 forintot kell kifizetni. Az e-tron GT induló ára nem kevesebb, mint 38.449.250 forint.

This slideshow requires JavaScript.

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.