Az interneten könnyedén fellelhetők olyan humoros képek, amelyek a BMW jellegzetes veséinek az elmúlt években tapasztalt fokozatos megnagyobbodását parodizálják ki. Az új i4-es fekete hűtőmaszkpaneljét például már sokan túlzásnak tartják, az iX összefüggő dupla veséit pedig még az autó szokatlanul keskeny fényszórói is kiemelik. Pedig mindez még semmi ahhoz a furcsasághoz képest, amit a müncheni prémium márka az IAA 2021 rendezvényen mutatott be BMW i Vision Circular néven. A jármű méretét tekintve az i3-hoz közelít, formája viszont teljesen újszerű, valahol a crossover és az MPV között mozog. A dizájn szintén egy vadonatúj irányzatot képvisel a BMW-nél, de nem kell aggódni, az igazgatóság elmondása szerint ez nem az az új stílus, amely Neue Klasse néven 2025-ben beköszönt. A városi környezetre tervezett tanulmány orrát szinte teljes egészében a hatalmas fektetett vesék foglalják el, amelyek semmilyen hűtési feladatot nem látnak el, helyette viszont digitális felületként funkcionálnak, ráadásul a fényszórókat is ezekbe integrálták a tervezők. A négyüléses járgánynak azonban sokkal nemesebb küldetése van annál, minthogy csupán egy dögös bömcsi legyen: egyike a BMW Csoport azon öt különböző tanulmányának, amelyek a városi közlekedés átalakulásáról alkotott elképzeléseiket testesítik meg (ilyen például a Mini Urbanaut is, amely szintén jelen van a kiállításon). A BMW i Vision Circular a fenntarthatóság jegyében született, és a tervezők azt szeretnék vele megmutatni, hogyan képes egy autógyártó vállalat gyakorlatba ültetni a körforgásos gazdaság koncepcióját. A Csoport jelenlegi járművei átlagosan 30%-ban újrahasznosított vagy újrahasznált anyagokból készülnek, de ez a tanulmány 100%-os aránnyal büszkélkedhet, azaz kizárólag újrahasznosított anyagot használtak fel a készítők, és minden porcikája ismét újrahasznosítható – ez igaz a benne elhelyezett szilárdtest akkumulátorra is. A körforgásos gazdaság azonban jóval többet jelent, mint újrahasználatot és újrahasznosítást. A fenntartható és innovatív gondolkodás a terméktervezésnél kezdődik, amikor meghatározzák, mely alkatrészekre nincs szükség, hogyan lehet zéró hulladékkal összeszerelni az autót, és milyen anyagokat lehet mással helyettesíteni. Ennek eredménye a szokatlan hűtőrácspanel is, amelynek a látványon kívül az égvilágon semmi szüksége króm keretezésre és rácsozásra. A felesleges alkatrészek számának nullázása végett még jelvényt sem visel a BMW, a márkajelzést gravírozták. Sőt, festék sem került az i Vision Circularre, a karosszéria újrahasznosított alumíniumból és acélból készült, előbbi színét galvanizálással, utóbbiét hőkezeléssel változtatták. A műszerfalra a BMW nyelvújítói a „phygital” szót használják, amit magyarul „figitálisnak” fordíthatunk a fizikai és a digitális szavak összekeverésével. Ennek oka, hogy a berendezésnek van egy igencsak látványos fizikai része, a kristályos panel, ami különleges vizualizációk és fényjáték megjelenítésére szolgál, míg a vezetéshez szükséges információk megjelenítése kivetítéssel működik. Meglepő, hogy egyáltalán kormánykerék és pedálok vannak az autóban, hiszen a gyártó nemes egyszerűséggel ráfoghatta volna, hogy önvezető, s még csak nem is sokkolná vele a közönséget. Mivel ez egy tanulmány, nyilvánvalóan könnyű kidobálni minden felesleges dolgot az autóból, de a BMW úgy gondolja, hogy 2040-re megvalósítható egy ilyen kompakt modell, ha kifejezetten a fenntarthatóságra és a luxusra koncentrálnak. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!