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
auto
2024. 04. 26. péntek

Ezen a héten nyitotta meg kapuit Münchenben a nemzetközi autókiállítás, nekem viszont vasárnap egy jóval közelebbi helyszínen, Kassán, az elektromos autószalonon volt lehetőségem alaposan megnézegetni és első benyomásokat szerezni a Mercedes-Benz első, alapoktól is elektromos autónak tervezett modelljéről, az EQS-ről. Kívülről szembeötlő, hogy a mérnökök a tökéletes légellenállásra törekedtek, de úgy sikerült megoldani a feladatot, hogy az autó közben nagyon szép tudott maradni és le sem tagadhatná, hogy Mercedes. A biztonság kedvéért azért a dizájnerek számos helyre ki is írták ezt, sőt, ahol lehet meg is világították, így például a karosszéria síkjából kiemelkedő kilincsekre és a küszöbre is. A villanyautókon teljesen felesleges hűtőrácstól a gyártók többsége képtelen megszabadulni, a Merci legalább a lefalazását esztétikusan oldotta meg, bár itt is milliónyi apró Mercedes logó fogja közre a középső Mercedes márkajelzést.

Először az autó hátsó ülésére ültem be és nem meglepő módon elképesztő luxus fogadott. Egyszerűen minden tökéletes, kényelmes, mintha egy bőrkanapéra ültem volna egy jól szituált család nappalijában. Az új autó illat itt a bőr kellemes illatát jelenti, nem műanyagszagot. Mivel az autó egy bevásárlóközpontban volt kiállítva, nem a parkolóban, így viszonylag sötét volt, ezért a belső hangulatvilágítást is élvezhettem. A hátul ülők saját légkondicionáló kezelőszerveket kaptak a könyöklő hátoldalán, amelynek első része faerezettel ellátott burkolatot kapott, amit elhúzva a vezeték nélküli mobiltelefon-töltőt és a pohártartókat találjuk. Vezeték nélküli mobiltelefon töltő hátra is jutott egy, akkor férünk hozzá, ha a középső ülést könyöklőként lehajtjuk.

Az első ülésre átülve a komfortérzet fikarcnyit sem csökkent. A hatalmas fekete műszerfalat a három méretes képernyő teszi futurisztikussá. Előttünk egy 12,3″ méretű kijelző szolgál alapvető vezetési információkkal. A műszerfalon megjelenő információkat a kormánykerék bal oldalán lévő érintésérzékeny felület segítségével módosíthatjuk, választhatunk az analóg stílusú műszerek helyett modernebbet és a navigáció térképét is megjeleníthetjük, akár teljes méretben is.

A középső infotainment képernyő 17,7 hüvelyk méretű, érintésérzékeny, de a kormánykerék jobb oldalán elhelyezett érintésérzékeny felülettel is vezérelhetjük. Alul a légkondicionáló kezelőszervei folyamatosan láthatók, felette egy praktikus vissza, home, előre-hátra gombokat helyeztek el, a felső kétharmadban pedig a kiválasztott funkció jelenik meg. A megszokott funkciókon kívül erről a képernyőről vezérelhetjük például az ülés masszázs-funkcióját is. A menürendszer kezelése természetesen villámgyors, gördülékeny. A harmadik képernyőt az utas előtt helyezték el. A közös fekete felületbe történt integráció ellenére egyértelműen látszik, hogy három külön képernyőt kapunk.

Az autó bármelyik apró részletét megérintve prémium minőséggel találkozunk. Az elektromosan állítható ülések kezelőszervei az ajtókra kerültek. Minden részlet tökéletes harmóniában illeszkedik a másikhoz, talán a műszerfal két szélén elhelyezett kerek légbeömlők lógnak ki kissé a sorból, ha mindenáron bele szeretnék kötni valamibe. Cserében a két középső légbeömlőt szinte tökéletesen elrejtették a képernyő feletti sávban.

A Mercedes helyi értékesítő kollégáitól megtudtuk, hogy számukra is annyira újdonság az autó, hogy a tréningen is csak a rendezvényt megelőző napon vehettek részt. Az autó borsos ára ellenére már több előrendelésről beszámoltak Szlovákiában. Hangsúlyozták, hogy a vásárlók a régi, elhivatott Mercedes vevők köréből kerültek ki.

Igazán versenyképes árat kapott a Mercedes EQS

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.