Újabb kötelezettséget kaptak az töltőüzemeltetők

Szeptember végétől hatályos az a Magyar Közlönyben néhány napja megjelent előírás, amely szerint az üzemanyagtöltő állomásokon és elektromos autó töltőkön fel kell tüntetni 100 km üzemanyagköltségét is az egységár mellett. A költséget egy jogszabályban meghatározott fiktív autóra kell megadni, amely – ha elektromos – 17,13 kWh energiát fogyaszt 100 kilométeren.

A kWh alapú elszámolást alkalmazó töltőknél az új kötelezettség egy egyszerű szorzás után könnyedén teljesíthető lesz. Ha egy kWh energiát 100 Ft-ért kap az autós, akkor 100 km üzemanyag-költsége 1713 Ft.

A perc alapú vagy vegyes díjszabást alkalmazó töltőoszlopok üzemeltetői esetén azonban már érdekesebb a kérdés, hiszen az, hogy egy töltőoszlop maximális teljesítménye 50 kW, nem jelenti azt, hogy az autónk képes is felvenni ezt a teljesítményt, ráadásul egy konkrét töltés teljesítménye függ a töltési tartománytól is. Számos típusnál annyi ideig tart a 0-80% tartomány teljesítése, mint 80-ról 100%-ra tölteni, nem mindegy tehát, hogy a képzeletbeli autónk mennyire üresen érkezett a töltőoszlophoz.

Tovább bonyolítja a képletet, hogy számos elektromobilitás szolgáltatónál alkalmaznak több tarifát, pl. havi előfizetési díjért kedvezményes perc vagy kWh díjat kaphatunk, esetleg éjszaka olcsóbban tölthetünk.

A jogszabály megalkotója gondolt a fenti esetekre is. A 41/2021. (VIII. 31.) ITM rendelet 2.§ 3. bekezdése kimondja, hogy „Az üzemanyagtöltő állomás elektromos töltőpontja tekintetében az elérhető legalacsonyabb elektromobilitás szolgáltatási díjat kell alkalmazni az 1. mellékletben előírt módszertan alapján.”

Az 1. melléklet a 17,13 kWh/100 km átlagos referencia fogyasztás mellett azt is meghatározza, hogy az „azonos márkanév, megjelenés, arculat használatával értékesítő üzemanyagtöltő állomáshálózatba tartozó elektromos töltőállomás üzemeltetője az elektromobilitási szolgáltatás esetében választása szerint a legalacsonyabb elektromobilitási szolgáltatási díjat a megelőző negyedévben a hálózat egészében alkalmazott legalacsonyabb elektromobilitási szolgáltatási díjak átlagolásával is meghatározhatja.”

Amennyiben egy szolgáltató üzemeltet viszonylag kis beruházással telepíthető AC töltőoszlopokat és ennél lényegesen drágábban telepíthető és üzemeltethető ultragyors DC töltőket, akkor teljesen jogos, hogy a kétféle oszlop árképzése eltérő. Az egy hálózatba tartozó töltőoszlopok átlagárát alkalmazva azonban az AC töltőre a valósnál lényegesen magasabb, a DC töltőre pedig lényegesen alacsonyabb árat kell majd kiírni.

További probléma, hogy amennyiben egy elektromobilitás szolgáltatónak az általa kínált legalacsonyabb ár alapján kell feltüntetni 100 km üzemanyag-költségét, akkor a gyakorlatban egy lassan tölthető autó tulajdonosa a töltőoszlopon feltüntetett referencia értékhez viszonyítva akár többszörös árat is fizethet.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.