HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Itt a franciák slágerautója, ahogy még sosem láthattuk

A Renault régi harcos az elektromobilitás frontvonalán, de a mai napig elképesztően népszerű Zoe óta rengeteg idő telt el újabb tisztán elektromos modell bevezetése nélkül. Viszont most itt van a Mégane E-Tech Electric, amely a Renault-Nissan-Mitsubishi Szövetség által fejlesztett CMF-EV dedikált elektromos padlólemezével jó esélyekkel robbanhat be a piacra, hogy a vállalat villanyautó-eladásait az egekbe röpítse.

A franciák sikertermékének nevét viselő villanyautó formáját tekintve a crossoverek felé húz, de a Renault vezérigazgatója a hot hatchback kifejezéssel jellemzi, azaz a gyártó inkább sorolja a külső kompakt méreteit meghazudtolóan tágas sportos ferdehátúak közé. Az azonban bizonyos hogy ekkora helykínálat még egyik korábbi Mégane-t sem jellemezte: a hátsó utasok térdeinek 21 cm helye van, és a teljes középkonzol és műszerfal úgy lett tervezve, hogy az elöl ülőknek is minél nagyobb mozgásterük legyen.

Az elektromos platform hatalmas, 2,7 méteres tengelytávot tesz lehetővé a 4,21 méter hosszú autóban minimális túlnyúlásokkal. Az autó szélessége 1,78 méter, magassága pedig mindössze 1,5 méter, ami a szupervékony akkucsomagnak köszönhető: csupán 110 mm az akkupakk vastagsága. Mindez az aerodinamikához is hozzájárul, hiszen az alacsonyabb tetővonal jobb légellenállást eredményez, így sikerült 0,29-re lefaragni a légellenállási együtthatót.

A Mégane E-Tech Electric hat színben lesz elérhető, de kéttónusú festés is választható, így a vásárlók összesen 30-féle színkombináció közül válogathatnak. Az autó ajtaját automatikusan előugró kilinccsel lehet nyitni, melyek visszaugranak a helyükre, miután az autó elindult, az ajtó bezárult, vagy két perc egy helyben állást követően.

Standard felszerelés lesz az úgynevezett OpenR kijelzőcsoport, amely a digitális műszerfalból, és a központi érintőkijelzőből áll. Az előbbi megjelenítési felülete 321 négyzetcentiméter 1920 x 720 pixel felbontással, az utóbbi, 12 colos képernyőé pedig maximálisan 453 cm2 1250 x 1562 pixellel. A belépő szintű változatnál a központi kijelző kicsivel kisebb és alacsonyabb felbontású (9 col, 1250 x 834).

A modell talán egyik legfontosabb jellemzője, hogy az OpenR Link operációs rendszere Android alapú, azaz a világ okostelefon-használóinak 75%-a magabiztosan elboldogulna vele. Ezáltal hálózaton keresztül frissíthető, és számos jól ismert alkalmazás, valamint a Google szolgáltatásai is futnak majd rajta.

Az elektromos Mégane két teljesítményszinttel, és két akkumérettel lesz elérhető. A gyengébb 96 kW-ot tud (130 LE, 250 Nm nyomatékkal), míg az erősebb 160 kW-tal hasít (218 LE, 300 Nm nyomaték). Az energiát az LG által szállított NMC (nikkel-mangán-kobalt) kémiájú, folyadékhűtéses akkumulátor tárolja a motor számára, amelynek 600 Wh/literes energiasűrűsége 20%-kal nagyobb, mint a Zoe aksijáé.

A kisebbik akkumulátor kapacitása 40 kWh, amely a WLTP szabvány szerint 300 kilométeres hatótávolsághoz elegendő, de akinek szüksége van 470 kilométeres hatótávra, az rendelheti 60 kWh-s akkuval is az autót. Az előbbi 8 darab, 24 cellás modulból épül fel, míg a nagyobb csomagban 12 modul található két rétegben elhelyezve, de a pakk dimenziói változatlanok maradnak. A CMF-EV padlólemez hivatalosan akár 580 kilométeres hatótávra is alkalmas, s bár erről a Renault sajtóanyaga nem tesz említést, a hétvégén kiszivárgott információk szerint 2022 végén érkezhet egy nagyobb akkumulátoros változat a modellből.

A DC töltés teljesítménye minden változatban maximálisan 130 kW, amivel 30 perc alatt 300 kilométeres távolságra elegendő energia tölthető be. Ha azonban csak váltóáramú töltésre van lehetőségünk, a 7 kW-os standard opciót lecserélhetjük 22 kW-os fedélzeti töltőre, amivel egy óra alatt 160 kilométert nyerhetünk.

A villanyautó összesen 26-féle vezetéstámogató rendszert ismer. A biztonsági funkciók közé tartozik az úgynevezett Fireman Access, amely egyszerű hozzáférést biztosít a tűzoltók számára az akkumulátorhoz tűz esetén. A Renault szerint így gyakorlatilag 5 perc alatt le lehet küzdeni a lángokat órákig tartó oltás helyett. Emellett egy QR-kód is található a szélvédőn, amelyet beszkennelve a tűzoltók láthatják az autó strukturális felépítését és minden egyéb szükséges információt.

A modellt az ElectriCity szívében, a douai gyárban fogják összeszerelni Észak-Franciaországban, de pontos megjelenési dátumot, és árat egyelőre nem mondott a Renault.

This slideshow requires JavaScript.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.