Elektromos autó fejlesztése és gyártása indul Magyarországon
Elektromos járművek kutatás-fejlesztésére indul együttműködés Magyarország és a KAMAZ csoport, azaz Oroszország legnagyobb autóipari vállalata között, melyet néhány év múlva gyártás is követhet – tudtuk meg az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közleményéből.
Hatvanöt magasan képzett mérnökkel indul az orosz járműgyártó kutatás-fejlesztési központja Magyarországon és két éven belül megduplázódhat az elektromobilitással foglalkozó alkalmazottak száma a cég hazai bázisán az ITM és a KAMAZ vezetői által aláírt szándéknyilatkozat alapján. Az évtized közepétől a vállalat gyártókapacitásokat is Magyarországra telepíthet.
Az együttműködésről tavaly nyáron indult az egyeztetés a minisztérium és az orosz gyártó között, melynek célja a kétoldalú együttműködés kialakítása az elektromos járműipar területén, amelyhez a magyar fél a mérnöki csapatépítés támogatásával, az egyetemi és ipari partnerségek ösztönzésével, világszínvonalú tesztkörnyezet biztosításával járul hozzá. A magyarországi K+F központ 2024-re 130 szakembert foglalkoztathat.
A következő lépés a gyártókapacitások kiépítése és felfuttatása lehet, melyhez a magyar fél javasol majd beruházási helyszínt. A gyártás legkorábban 2025-ben indulhat meg, az induláskor évi 32 ezer darabos gyártási kapacitással, 5 év alatt, 2030-ra azonban a magyarországi üzem közel tízszeresére növelheti termelését.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a dokumentum aláírásakor kiemelte: „A járműgyártás a hazai gazdasági növekedésben, ipari teljesítményben, foglalkoztatásban és kivitelben is meghatározó ágazat. Magyarország egyértelmű érdeke tehát, hogy a több szempontból korszakváltáson áteső szektor fenntartható jövőjét jelentő minden területen erősítse képességeit. A tiszta elektromos járművek fejlesztésében a ZalaZONE tesztpályával, előállításukban pedig az európai szinten élenjáró akkumulátor-gyártókapacitással fogunk pozíciót. A KAMAZ fél évszázados tapasztalattal bír az iparágban. Az együttműködésnek köszönhetően budapesti székhelyük jelentős elosztó központtá válhat az európai értékesítésben.”
A KAMAZ csoport jelenleg több mint hatvan modellt kínál teherautókból, ezen kívül pótkocsikat, autóbuszokat és motorokat is gyártanak. Az elektromos buszok sorozatgyártását 2018-ban kezdték meg és a Moszkva utcáin jelenleg futó 1000 tisztán elektromos busz jelentős részét is a KAMAZ gyártotta.