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
auto
2024. 03. 04. hétfő

Azt már egy ideje tudjuk, hogy a V3-as Superchargerek 250 kW-os maximális teljesítménye nem az út vége a Teslánál, de konkrétumokról eddig nem esett szó.

Most egy általában megbízható forrástól érkeztek friss hírek.

Brosúrában jól mutat

Sawyer Merritt általában jó teslás forrásokkal rendelkezik, a fülesek, amiket kap a legtöbbször beigazolódnak. Most azt sikerült megtudnia, hogy még idén megkezdi a vállalat a Supercharger hálózat újabb frissítését, és magasabb maximális teljesítményre lesznek képesek a töltők. Egész konkrét számot is tudni vél, szerinte 324 kilowattot érnek majd el az oszlopok. Más források 370 kW-os értéket hallottak, de őket nem ismerjük ennyire, így egyelőre maradnánk Merritt adatainál. Az upgrade Észak-Amerikában kezdődik, de nyilvánvalóan később elér majd Európába is. Ez egyébként még mindig V3 néven fog futni, Merritt úgy tudja, a V4 később érkezik majd.

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

A maximális töltési teljesítmény kicsit olyan adat lett a gyártók között, mint az autóskártyákon a lóerő, meg a végsebesség. Kis túlzással nagyjából annyit is ér. Természetesen jó, ha az autónk minél magasabb teljesítményre képes, de ennél fontosabb, hogy mihez kezd vele. A Teslák jelenlegi maximális töltési teljesítménye (250 kW: új Model S/X, Model 3/Y LR és Performance; 170 kW: Model 3/Y SR+) eddig is az élvonalba tartozott, azonban az autók fedélzeti elektronikája viszonylag hamar, 25-30%-os töltöttség környékén elkezd leszabályozni, és a töltési görbe innen viszonylag folyamatosan és egyenletesen esik. Mivel a vállalat autói a leghatékonyabbak között vannak a piacon, az alacsony fogyasztásukkal párosítva még így is remek töltési időket érnek el. A legolcsóbb Model 3-mal 20 perc alatt nagyjából 200, a Model S legújabb változatával pedig több mint 300 kilométerre elég autópálya hatótávot tölthetünk vissza.

Piros: Model S Long Range (Raven); Kék: Model S Plaid (Palladium) Forrás: Car & Driver

A Superchargerek töltési teljesítményének növelése természetesen örömteli hír, de az igazi kérdés az az, hogyan alakul a töltési görbe. A jelenleg forgalomban lévő Model 3/Y esetén nem biztos, hogy radikálisan rövidülni fog a töltési idő, hiszen a felső korlát így sem az oszlop teljesítménye, hanem az, hogy mit képes az akkupakk elviselni. Ha 250 helyett 324 kilowattal kezd tölteni az autó, az pár percet még lecsíphet a boxkiállásból, de valószínűtlen, hogy ezek az akkucsomagok nagyon sokkal többet bírnának, mint jelenleg, így a görbe marad olyan, mint eddig. Az új Model S és X azonban teljesen áttervezett, fejlettebb hűtéssel ellátott akkucsomagot kapott, így nem kizárt, hogy itt még van kis tartalék. Az új, strukturális akkupakkal szerelt Model 3 és Y esetén pedig majd a 4680-as cellák tabless, kialakítása jelentős előrelépés lehet a túlmelegedés elkerülésében, így valószínű, hogy igazán ezek az autók tudják majd kihasználni a felturbózott villámtöltőkben lévő extra kakaót.

Törökbálinton ezt bírja a telepített szekrény a V3-as Superchargernél. Made at Giga New York.

A Tesla elektromos kamionja kapcsán persze ennél is magasabb értékekről szállingóznak hírek, hiszen ott hatalmas, több száz kilowattórás akkupakkokról beszélünk, amelyeket, a hírek szerint, jóval 1 MW felett lehet majd tölteni.

Érdekes részlet derült ki az új német Tesláról

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.