324 kW-ra gyorsulnak a Tesla Superchargerek

Azt már egy ideje tudjuk, hogy a V3-as Superchargerek 250 kW-os maximális teljesítménye nem az út vége a Teslánál, de konkrétumokról eddig nem esett szó.

Most egy általában megbízható forrástól érkeztek friss hírek.

Brosúrában jól mutat

Sawyer Merritt általában jó teslás forrásokkal rendelkezik, a fülesek, amiket kap a legtöbbször beigazolódnak. Most azt sikerült megtudnia, hogy még idén megkezdi a vállalat a Supercharger hálózat újabb frissítését, és magasabb maximális teljesítményre lesznek képesek a töltők. Egész konkrét számot is tudni vél, szerinte 324 kilowattot érnek majd el az oszlopok. Más források 370 kW-os értéket hallottak, de őket nem ismerjük ennyire, így egyelőre maradnánk Merritt adatainál. Az upgrade Észak-Amerikában kezdődik, de nyilvánvalóan később elér majd Európába is. Ez egyébként még mindig V3 néven fog futni, Merritt úgy tudja, a V4 később érkezik majd.

A maximális töltési teljesítmény kicsit olyan adat lett a gyártók között, mint az autóskártyákon a lóerő, meg a végsebesség. Kis túlzással nagyjából annyit is ér. Természetesen jó, ha az autónk minél magasabb teljesítményre képes, de ennél fontosabb, hogy mihez kezd vele. A Teslák jelenlegi maximális töltési teljesítménye (250 kW: új Model S/X, Model 3/Y LR és Performance; 170 kW: Model 3/Y SR+) eddig is az élvonalba tartozott, azonban az autók fedélzeti elektronikája viszonylag hamar, 25-30%-os töltöttség környékén elkezd leszabályozni, és a töltési görbe innen viszonylag folyamatosan és egyenletesen esik. Mivel a vállalat autói a leghatékonyabbak között vannak a piacon, az alacsony fogyasztásukkal párosítva még így is remek töltési időket érnek el. A legolcsóbb Model 3-mal 20 perc alatt nagyjából 200, a Model S legújabb változatával pedig több mint 300 kilométerre elég autópálya hatótávot tölthetünk vissza.

Piros: Model S Long Range (Raven); Kék: Model S Plaid (Palladium) Forrás: Car & Driver

A Superchargerek töltési teljesítményének növelése természetesen örömteli hír, de az igazi kérdés az az, hogyan alakul a töltési görbe. A jelenleg forgalomban lévő Model 3/Y esetén nem biztos, hogy radikálisan rövidülni fog a töltési idő, hiszen a felső korlát így sem az oszlop teljesítménye, hanem az, hogy mit képes az akkupakk elviselni. Ha 250 helyett 324 kilowattal kezd tölteni az autó, az pár percet még lecsíphet a boxkiállásból, de valószínűtlen, hogy ezek az akkucsomagok nagyon sokkal többet bírnának, mint jelenleg, így a görbe marad olyan, mint eddig. Az új Model S és X azonban teljesen áttervezett, fejlettebb hűtéssel ellátott akkucsomagot kapott, így nem kizárt, hogy itt még van kis tartalék. Az új, strukturális akkupakkal szerelt Model 3 és Y esetén pedig majd a 4680-as cellák tabless, kialakítása jelentős előrelépés lehet a túlmelegedés elkerülésében, így valószínű, hogy igazán ezek az autók tudják majd kihasználni a felturbózott villámtöltőkben lévő extra kakaót.

Törökbálinton ezt bírja a telepített szekrény a V3-as Superchargernél. Made at Giga New York.

A Tesla elektromos kamionja kapcsán persze ennél is magasabb értékekről szállingóznak hírek, hiszen ott hatalmas, több száz kilowattórás akkupakkokról beszélünk, amelyeket, a hírek szerint, jóval 1 MW felett lehet majd tölteni.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.