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
auto
2024. 04. 17. szerda

CATL: odébb van még a szilárdtest akku Kánaán

elektromosautó-akkumulátor

A CATL Kína legnagyobb akkugyártója, így az ottani tőzsde vezetése aggódva figyelte, hogy a vállalat hatalmas összegeket fektet be a gyártókapacitás növelésébe. Nem lesz ebből baj, ha jönnek a szilárdtest akkuk, amik egy éjszaka alatt elavulttá teszik a vállalat termékeit?

A válasz minket is érdekelt.

1%

A Cleantechnica szúrta ki egy kínai villanyautós portálon a hírt, ami érdekes bepillantást enged az ottani tőzsde működésébe is. A CATL-nek ugyanis jóvá kellett hagyatnia beruházási terveit a Shenzhen Stock Exchange-dzsel. A tőzsde illetékesei kérdéseket tettek fel a szilárdtest akkuk, nátrium-ion aksik és a hidrogén üzemanyag cellák kapcsán. Arról érdeklődtek, mennyire felelős döntés ilyen hatalmas összegeket beruházni a jelenlegi technológiákba, ha az újdonságok már a nyakunkon vannak.

A vállalat válasza alapján a felsorolt technológiáknak ugyan vannak bizonyos előnyeik a lítium-ion aksikkal szemben, de számos technológiai kihívással küzdenek, és rohamos terjedésükre nem lehet számítani. A tömeggyártás és a költségek lefaragása sem megoldott probléma még.

A CATL szerint az első generációs szilárdtest akkuk megjelenése 2025-re várható, ám ezek teljesítményükben még nem fognak túllépni a hagyományos társaikon. Piaci részesedésük 2030-ra az 1%-ot érheti el.

Az igazi ugrás 2030. után érkezhet, amikor elkezdenek beérni az újfajta anód és katód anyagok terén zajló fejlesztések. Az ezekkel szerelt szilárdtest aksik piaci bevezetése azonban 2035. környékén valószínű csak.

Természetesen ez a CATL véleménye, lehet más cégek titkos laborjaiban ennél már előrébb tartanak. A vállalat 2021-ben 80,51 GWh gyártási kapacitással rendelkezett és 2025-re ezt 430 GWh-ra kívánják növelni. Azonban még az évi 135 GWh-s bővülés mellett is úgy látják, a kereslet meg fogja haladni a kínálatot. A CATL álláspontjával egyébként egybecseng Dr. Kun Róbert véleménye is, aki múlt héten volt a Villanyóra vendége.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.