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
auto
2024. 04. 27. szombat

Bár nem 24 órás hírportál vagyunk, néha még velünk is előfordul, hogy menet közben kell átírnunk egy készülő cikket, mert olyan információt kapunk, ami megváltoztatja annak mondandóját. Ez az írás eredetileg arról szólt volna, hogy végül hat nap kellett hozzá, hogy kialudjanak a lángok a Felicity Ace fedélzetén, a hajót pedig jelenleg egy kikötőbe vontatják.

Csakhogy az autószállító idő közben elsüllyedt.

Forrás: Portugál haditengerészet

Menthetetlen lett volna

3965 Volkswagen, Porsche, Bentley és Lamborghini veszett oda amikor kedden reggel, helyi idő szerint 9 órakor elsüllyedt a Felicity Ace autószállító. A hajó üzemeltetője, a japán illetőségű Mitsui O.S.K. Lines volt, de panamai zászló alatt üzemelt az autószállító. A vállalat tájékoztatása szerint a hajó kedden reggel, körülbelül 400 kilométerre az Azori-szigetektől váratlanul 45 fokos szögben jobbra dőlt, majd merülni kezdett több mint 400 millió dollárnyi, azaz 136 milliárd (!) forintnyi rakománnyal a fedélzetén. A tetemes kár kapcsán a friss sajtóhírek arra utalnak, hogy a VW Csoport nem használt külső biztosítótársaságot a rakomány szállítása során, így a rakomány eltévesztése teljes egészében a céget terheli. Más források szerint azonban a kárból „mindössze” 155 millió dollár terheli a VW Csoportot.

A portugál haditengerészet által közzétett képek alapján nem kell azonban különösebben nagy szakértőnek lenni, hogy azt mondjuk, a hajó kikötőbe vontatása inkább a környezeti károk megelőzése és a roncs darabjainak eladása, bezúzása miatt lett volna fontos, mivel a fotókat nézve nem tűnik valószínűnek, hogy rentábilisan felújítható lett volna. A korábbi hírek még arról szóltak, hogy hat nap után kialudt a tűz a fedélzeten, és hamarosan elvontatják a roncsot a Bahamákra.

Forrás: Portugál haditengerészet

A katasztrófa oka talán soha nem derül ki, mivel a helyszínen mintegy 3000 méter mély az óceán, és valószínűtlen hogy dollármilliókat költenek a kutatásra. A mentést végző cég alkalmazottai egyelőre a térségben maradnak és monitorozzák a szituációt, hogy kiderüljön van-e olajszivárgás, vagy bármi más környezeti kár, amit el kell hárítani. A sajtóban hamar elterjedt, hogy elektromos autók, konkrétan az amerikai piacra gyártott VW ID.4-ek is voltak a fedélzeten, így akár azok is okozhatták a tüzet, de erre egyelőre semmi bizonyíték nincs. A villanyautók azonban nem nagyon szoktak spontán öngyulladásba kezdeni, a tűzesteket általában közvetlenül megelőzi egy baleset, vagy a már sérült, esetleg gyári hibás, zárlatos akku feltöltése. A hajó február 10-én nem sokkal este 7 előtt indult útnak, a legénységet pedig 16-án mentették ki.

Forrás: Portugál haditengerészet

Az Autoweek gyűjtése szerint az elmúlt 20 évben ez volt a nyolcadik katasztrófa, amely ún. ro-ro autószállítót ért, de a korábbi hét nem tűzesethez köthető, hanem általában az elégtelen, vagy nem megfelelő ballaszt miatt egyszerűen felborultak a hatalmas monstrumok. A ro-ro elnevezés az áru rakodásának módszerére utal, azaz ezeken a hajókon nem konténerekben szállítják az autókat, sokkal inkább olyanok, mint egy sokemeletes mélygarázs, ahová beparkolnak 4000 kocsit (roll-on), majd a célállomáson kigurulnak velük a kikötőbe (roll-off). Találtunk egy videót a YouTube-on, ahol pont a Felicity Ace rakterén át mutatják be hogyan is működik egy ilyen gigantikus, mozgó, 12 emelet magas parkoló. Egy másikon pedig drónnal filmezték a 2005-ben épített, 12 fedélzetes, 200 méter hosszú, 32 méter széles, 60 ezer tonnás hajót, úgyhogy kívülről is meg lehet tekinteni.

 

 

 

Kigyulladt egy autószállító hajó az óceánon

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.