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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Megoldást keresnek a házak előtt parkoló villanyautók töltésére

Az elektromos autót otthon tölteni nagyon kényelmes, azonban nem mindenki rendelkezik saját garázzsal. Az utcán parkoló autók töltése akár balesetveszélyes is lehet, a járókelők eleshetnek a járdán tekergő kábelben. A problémát Magyarországon Gödöllő városa egyszerűen tiltással kezelte. Szerencsére vannak olyan városok, ahol tiltás helyett megoldást keresnek, ilyen például Oxford.

A Gul-e lehetővé teszi a biztonságos utcai elektromosautó-töltést (fotó: oxfordshire.gov.uk)

Az Egyesült Királyságban, Oxfordban is szembesültek vele, hogy a járdán átvezetett töltőkábellel valamit kezdeni kell, ezért jelenleg 30 önkéntes elektromos autó tulajdonos igyekszik a megfelelő megoldást megtalálni, amelyhez a város támogatását is megkapták.

Az önkéntesek egyike, Guy Hargreaves már két és fél éve elektromos autót használ és mindig irigykedve figyelte a saját parkolóhellyel vagy garázzsal rendelkező autóstársakat, akik minden reggel tele akkuval indulhattak otthonról, nem szorult nyilvános töltőoszlop használatára. Guy autója az utcán, közterületen parkol, és jelenleg úgy tűnik, végre sikerült megfelelő megoldást találni a problémára.

Gödöllő korlátozza a villanyautók közterületi töltését

A Gul-e nevű megoldás egy a járdába süllyesztett kábelcsatorna, amelyben biztonságosan átvezethető a töltőkábel, így az nem akadályozza a gyalogosforgalmat sem. A töltéshez az energiát az autó tulajdonosának saját otthoni konnektora biztosítja. A kábelcsatornát sikerült úgy kialakítani, hogy akár három parkolóhelyről is tölteni lehet az autót, így az sem jelent problémát, ha épp foglalt a megszokott hely az utcán.

Az oxfordi Summertownban élő családapa elmondta, hogy nem csak komfortosabb lett számára a villanyautó használata az otthoni töltési lehetőséggel, de jelentős anyagi megtakarítással is számolhat azáltal, hogy nem szorul nyilvános töltőoszlopokra. A töltési lehetőség megoldásával úgy érzi, hogy a háza értékét is megnövelte, hiszen az Egyesült Királyságban 2030-tól beszüntetik a hagyományos, majd 2035-től a hibrid járművek értékesítését is, így a villanyautók terjedésével jelentősen felértékelődik az otthoni töltés.

Guy Hargreaves otthoni konnektorból tölti az utcán parkoló elektromos autóját (fotó: oxfordshire.gov.uk)

Jelenleg Oxfordshire-ben a háztartások 34 százaléka (111.000) kizárólag az utcán tud parkolni. A Gul-e nem minden lakóház esetében alkalmas a probléma megoldására, várhatóan mégis részét képezheti az elektromos járművek töltőinfrastruktúrájának átfogó csomagjának. A Gul-e projekt finanszírozását a kormány, Oxfordshire Megyei Tanácsa és az oxfordi városi tanács egyaránt támogatja.

Pete Sudbury tanácsos, az Oxfordshire megyei tanács klímaváltozásért és környezetvédelemért felelős tagja így vélekedik a megoldásról: „Ez egy ügyes és innovatív megoldás az elektromos járművekre váltók egyik akadályára. A saját parkolóval nem rendelkezők számára is elérhetővé teszi az otthoni töltés kényelmét és alacsony költségét a járdán fekvő vezetékek nélkül. Szeretnék köszönetet mondani az önkénteseknek, amiért részt vettek a kísérletben, és a tőlük kapott visszajelzések felbecsülhetetlen értékűek lesznek a program megyén belüli megvalósítása során.”

Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy „Az elektromos járművek nem jelentenek megoldást a klímaválságra. Célunk, hogy az emberek lehetőleg kerüljék az autók használatát, inkább gyalogoljanak, kerékpározzanak és használják a tömegközlekedést.”

Az ingatlanfejlesztők már Magyarországon is észrevették, hogy a társasházi töltés nem csak megoldandó probléma, egyben egy lehetőség is a lakásokhoz tartozó parkolóhelyek értékének és eladhatóságának növelésére. Hazánkban is van már olyan cég, amely az új társasházakban minden egyes parkolóhelyre kiépíti a 7,2 kW-os teljesítményű fali töltőt. A Villanyóra podcast 113. adásában erről beszélgettünk Kricsfalussy Tamással, a Metrodom értékesítési igazgatójával.

 

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.