Kiderült, mennyibe kerül Európában Fisker villanyautója

A mai napon megnyitotta kapuit a közönség előtt a barcelonai Mobil Világkongresszus (Mobile World Congress), amely otthont adott a Fisker Ocean elektromos szabadidő-autó európai premierjének.

A divatos SUV tervezője nem más, mint a dán-amerikai nemzetiségű Henrik Fisker, aki olyan prémium autómodellek dizájnjával vált ismertté, mint a BMW Z8 és az Aston Martin DB9, de az elmúlt években különleges elektromosautó-koncepciói miatt figyelt rá a világ. Ezek rendszerint valami hatalmas áttörést, radikális változást, óriási hatótávot vagy villámgyors töltést ígértek, de a 2011 és 2012 között gyártott Fisker Karma óta egyetlen elektromos hajtásrendszerű modellt sem tudott gyártásba vinni az üzletember. Az Ocean azonban kivétel lehet, ehhez ugyanis már megvan a gyártópartner: a Magna Steyr fogja összeszerelni 2022. november 17-től a graz-i gyárában. Most az is kiderült, hol fogják majd forgalmazni, és mennyit kell majd érte fizetni.

A vásárlóknak történő kiszállítás röviddel a novemberi gyártásindítás után kezdődik, mind az Egyesült Államokba, mind a skandináv országokba és más európai államokba.

Az Ocean hossza 4775 mm, tükrökkel együtt 1995 mm széles, magassága 1631 mm, tengelytávolsága pedig 2921 mm. A megrendelők négy felszereltségi szint közül választhatnak majd. A legmagasabb szint az Extreme, ezt az Ultra, majd pedig a Sport követi. A legelső ötezer példány az úgynevezett Fisker Ocean One különleges kiadás lesz, amely az Extreme felszereltséget egészíti ki néhány exkluzív jellemzővel. A többi változat átadása ezután indul csak, 2023-ban.

Valamennyi felszereltségi szint közös alapfelszereltsége többek között az öt ülés, az applikációs feloldás, a PowerBank rendszer (ezzel más villanyautók tölthetők, és a háztartásnak is lehet energiát átadni), az OTA frissíthetőség, a 20 colos F7 AeroStealth keréktárcsák, digitális belső visszapillantó tükör, és a LED fényszórók.

Csomagtól függően olyan egyedi funkciók és extrák is elérhetőek Fisker villanyautójához, mint például a forgatható, 17,1 colos központi érintőkijelző, a 16 hangszóróból álló Fisker HyperSound audiorendszer, a SolarSky panoráma üvegtetőbe integrált napelemek, az egy gombnyomásra minden ablakot kinyitó California Mode, Park My Car automatikus parkolási asszisztens, valamint a Limo Mode a második üléssor számára kihelyezett képernyőkkel.

A felszereltségi szint a specifikációkat is meghatározza. A Sport változat csúcsteljesítménye 205 kW elsőkerékhajtással, és 7,4 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ra. A hatótáv még nem hivatalos, de a Fisker szimulációi szerint 440 km körül várható WLTP-ben mérve az egyelőre ismeretlen kapacitású Touring Range akkuval.

Az Ultra csúcsteljesítménye 400 kW duplamotoros összkerekes rendszerrel, 4,2 másodperc alatt gyorsul, és körülbelül 610 km lesz a hatótávolsága a Hyper Range akkuval. Az Extreme még ennél is erősebb, 410 kW-os duplamotoros hajtásrendszerével 3,9 szekundum alatt futja a 0-100-at, és 630 kilométeres hatótávot vetít előre a Fisker.

A Fisker közleményében az olvasható, hogy a kínai CATL kétféle akkumulátormegoldást biztosít az autógyártó számára: a One, Extreme, és Ultra változatok nikkel-mangán-kobalt (NMC) kémiát használnak, míg a Sportba lítium-vas-foszfát kémia kerül. Tekintve, hogy az Extreme-nek úgy jósolnak nagyobb hatótávot, hogy a teljesítménye is nagyobb, feltételezhető, hogy a Hyper Range akku kétféle kapacitásban kerül az autókba. Az akkupakkra 10 év/160 ezer kilométeres garancia jár 75%-ig.

A töltési időről és teljesítményről továbbra sincs információ, a Fisker azt állítja, hogy azok tesztelése jelenleg is folyamatban van, és később árul el részleteket róla.

Az európai indulóárak az alábbiak szerint alakulnak, áfával együtt és támogatások nélkül:

A Fisker megerősítette, hogy második elektromos modelljét, a PEAR-t a Foxconn fogja gyártani, és indulóára 30.000 dollár alatt lesz.

 

 

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.