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
auto

Az eredeti, 2019-ben bejelentett tervek szerint a svédországi National Electric Vehicle Sweden (NEVS) vitte volna gyártásba a Sono Motors napelemmel fedett elektromos kisautóját, ám tavaly már egyértelmű jelek mutatkoztak arra, hogy a cég képtelen lesz elindítani a Sion összeszerelését a tervezett, 2023-as időpontban.

A Sono ezért új gyártópartner után nézett, és most be is jelentette a megállapodást a Valmet Automotive-val, mely a finnországi Uusikaupunkiban fogja gyártani a Siont. A tervezett kapacitás több mint 257.000 jármű egy hétéves időszak alatt, ami alsó hangon évi körülbelül 36.700 villanyautót jelent, de a gyártás felpörgetését követően akár 43.000 példány is készülhet a járműből egy esztendő alatt. A gyártás 2023 második felében kezdődik, és kizárólag megújuló forrásból nyert energiát fognak felhasználni. Azokat a karbonkibocsátásokat, amiket nem lehet elkerülni, offset révén semlegesíti a Valmet Automotive, mely egyébként 2022. január 1-je óta klímasemlegességi tanúsítvánnyal rendelkezik.

A Valmet Automotive finn gyára

A Sono hozzáteszi, hogy a gyártópartner váltása, új gyártósorok kiépítése, valamint az általános árnövekedés miatt további legalább 275 millió eurót kell összegyűjteni a gyártás indításáig. A megnövekedett költségek miatt a Sion várható vételára is emelkedik: jelenleg nettó 23.950 euró a modell bejelentett vételára, amit nettó 25.126 euróra növelnek, amint eléri a 18.500 darabot a foglalások száma. Március végéig több mint 17.000 foglalás futott be a Sono közleménye szerint.

A Sono jelenleg egy validációs flottát épít autójából a németországi főhadiszállásán. A Sion egy 54 kWh-s LFP akkupakkot használ, amely körülbelül 305 km hatótávolságra elegendő, ám a karosszériába épített napelemek hetente átlagosan 112 kilométert is hozzácsaphatnak ehhez.

Nagyobb akkumulátort kap a napelemes villanyautó

Érdekesség, hogy a másik rendkívül innovatív, napelemes elektromos autót, a szuperhatékony Lightyear One-t is a Valmet Automotive fogja gyártani Finnországban.

Megvan, hol készül majd az elképesztően hatékony villanyautó

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.