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
auto
2024. 04. 16. kedd

Az eredeti, 2019-ben bejelentett tervek szerint a svédországi National Electric Vehicle Sweden (NEVS) vitte volna gyártásba a Sono Motors napelemmel fedett elektromos kisautóját, ám tavaly már egyértelmű jelek mutatkoztak arra, hogy a cég képtelen lesz elindítani a Sion összeszerelését a tervezett, 2023-as időpontban.

A Sono ezért új gyártópartner után nézett, és most be is jelentette a megállapodást a Valmet Automotive-val, mely a finnországi Uusikaupunkiban fogja gyártani a Siont. A tervezett kapacitás több mint 257.000 jármű egy hétéves időszak alatt, ami alsó hangon évi körülbelül 36.700 villanyautót jelent, de a gyártás felpörgetését követően akár 43.000 példány is készülhet a járműből egy esztendő alatt. A gyártás 2023 második felében kezdődik, és kizárólag megújuló forrásból nyert energiát fognak felhasználni. Azokat a karbonkibocsátásokat, amiket nem lehet elkerülni, offset révén semlegesíti a Valmet Automotive, mely egyébként 2022. január 1-je óta klímasemlegességi tanúsítvánnyal rendelkezik.

A Valmet Automotive finn gyára

A Sono hozzáteszi, hogy a gyártópartner váltása, új gyártósorok kiépítése, valamint az általános árnövekedés miatt további legalább 275 millió eurót kell összegyűjteni a gyártás indításáig. A megnövekedett költségek miatt a Sion várható vételára is emelkedik: jelenleg nettó 23.950 euró a modell bejelentett vételára, amit nettó 25.126 euróra növelnek, amint eléri a 18.500 darabot a foglalások száma. Március végéig több mint 17.000 foglalás futott be a Sono közleménye szerint.

A Sono jelenleg egy validációs flottát épít autójából a németországi főhadiszállásán. A Sion egy 54 kWh-s LFP akkupakkot használ, amely körülbelül 305 km hatótávolságra elegendő, ám a karosszériába épített napelemek hetente átlagosan 112 kilométert is hozzácsaphatnak ehhez.

Nagyobb akkumulátort kap a napelemes villanyautó

Érdekesség, hogy a másik rendkívül innovatív, napelemes elektromos autót, a szuperhatékony Lightyear One-t is a Valmet Automotive fogja gyártani Finnországban.

Megvan, hol készül majd az elképesztően hatékony villanyautó

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.