Lényeges apróságok érkeznek a legújabb Tesla frissítéssel

Márciusban számoltunk be először a közelgő frissítésről, de akkor még csak találgatások voltak a tervekről.

Most már hivatalos információk is vannak.

Megbízhatóbb útiterv

A villanyautósok számára valószínűleg a legfontosabb adat az autójuk kijelzőjén a fennmaradó hatótáv értéke. Ehhez szorosan kapcsolódik, hogy ha egy utat tervezünk meg az autó navigációs rendszerével, akkor megbízhatóan kalkuláljon ezzel az értékkel, azaz ne érjék váratlan meglepetések az utasokat. Ha tehát a kocsi úgy számolja, hogy 15%-kal érünk az úti célhoz, akkor ne 1%-kal és gyöngyöző homlokkal essünk be a töltőhöz.

A Teslák fedélzeti rendszere eddig sem csak az útitervben szereplő kilométerek számával kalkulált, a domborzati viszonyok változása, az aktuális hőmérséklet, a légkondi és a fűtés használata, valamint a forgalmi adatok az egyenlet részét képezték. De ezeken kívül még más paraméterek is vannak, amelyek jelentősen befolyásolhatják a hatótávot.

A 2022.16-os jelű frissítése, annak is 0.2-es és 0.3-as változata a napokban kezd megérkezni a vállalat észak-amerikai és ausztrál flottájára, és remélhetőleg hamarosan itt Európában is megkapjuk. A jelenlegi információk szerint a frissítés minden Teslának jár, és mindössze az alap adatkapcsolat kell hozzá, hogy megfelelően működjön is.

A frissítés legfontosabb újdonsága, hogy meteorológiai szolgáltatók révén az autók most már figyelembe vesznek egyéb fontos tényezőket is a hatótáv és a javasolt töltések kiszámításához, így az út során várható keresztirányú és szembe szél, a páratartalom, valamint a változó hőmérséklet is bekerült a hatótáv-tényezők közé.

A változás elsőre apróságnak tűnhet, de rendkívül fontos több szempontból is. Egyrészt természetesen üdvözlendő, ha a jósolt hatótáv, illetve a javasolt töltési helyszínek mind pontosabbak a fedélzeti navigációban. Emellett azonban közelebb visz minket ahhoz is, hogy az átlagfelhasználó számára is kiszámítható legyen az autó használata. Az elektromobilitás mind szélesebb körű terjedésével párhuzamosan egyre több olyan sofőr ül villanyautó volánja mögé, aki nem tud, vagy nem akar gépészkedni, számolgatni, csak el akar jutni az autóval valahová. Valljuk be, bármennyire is jó móka egy ekkora átállás korai felhasználói között lenni, azért alapvetően a csendes többségnek van igaza: az autó van értünk és nem fordítva. Ha a villanyautózás iránt érdeklődőknek egy méteres listát kell adnunk arról, miért is ne higgyenek az autójuk adatainak, miért kell kettővel osztani a jósolt hatótávot, azzal gyorsan elvesszük a kedvüket a váltástól.

A saját zenéd

De nem csak a hatótáv és útvonaltervezés kapcsán hoz újdonságokat a mostani frissítés. Van benne egy másik apró, de annál hasznosabb változás is.

Eddig ugyanis az autók csak egyetlen fiókot tudtak kezelni streaming szolgáltatásoknál, így minden sofőr, az egész család ugyanazt használta, bárki is vitte el az autót. Mostantól azonban a vezetői profilok külön-külön kezelik a média fiókokat. Magyarul, ha többen használnak egy kocsit, akkor mindenki elmentheti a profiljába a zenelejátszójának saját belépési adatait, így amikor beül nem a házastársa vagy gyermeke lejátszási listája, hanem a sajátja várja. Ha pedig már korábban elkezdett egy hosszabb podcastot hallgatni a telefonján, akkor az adás ott folytatódik ahol abbahagyta, hiszen az autó a saját fiókjába lépteti be a szolgáltatónál.

Konzisztens fékerő, hideg akkuval is

Végül pedig van még egy figyelemre méltó frissítés a listán. Mostantól a Model 3 és Y automatikusan rásegít a fékkel, ha még túl hideg, vagy túlzottan tele van az akkumulátorunk, és levesszük a lábunkat a gázról. A regeneratív fékezés mostanáig ugyanis nem tudott teljes hatásfokkal működni ezekben az estekben, így a sofőr a vártnál kisebb fékezőerőt tapasztalt, ha nem lépett a fékpedálra. Erre az autó többféleképpen is figyelmeztetett az út megkezdésekor illetve vezetés közben, de egy alkalmi Tesla sofőrt, vagy a villanyautókban kevésbé jártas felhasználót ez meglephetett. Az újítás egyébként opcionális, a menüben kikapcsolhatja akit zavar ez a beállítás, de a cél az, hogy ha mindent bekapcsolva hagyunk, a sofőr mindig konzisztens fékhatást tapasztaljon.

Színes-szagos

A lényeges frissítések listájának ezzel vége, de a fejlesztők csomagoltak a 2022.16-ba azért valami kis extrát is: végre kicsit vastagabb lett a gyorsítást, illetve visszatöltést mutató csík a képernyőn, valamint a forgalom többi résztvevőjének a képernyőre rajzolt mása mostantól közelebb áll a valósághoz, a különböző méretű, formájú autók kicsit valósághűbbek lettek, az egységes, sematikus formák helyett. Ez utóbbit egyébként az FSD Beta legújabb változatából emelték át, az azonban még ennél is többet tud, ugyanis animálja és mutatja a parkoló autók nyitott ajtajait, valamint a körülöttünk lévő járművek fék és indexlámpáit is.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.