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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Világrekord: ilyen magasan még nem járt villanyautó

elektromos autó

Alapvetően nincs semmi különleges abban, hogy egy villanyautó hegymenetre is képes. A villanymotor a belsőégésű testvérekhez képest a nagy magasságokban még kifejezetten előnyben is van, hiszen működéséhez nem szükséges oxigén, nem ég semmi, így a ritkább levegő abszolút nem jelent akadályt.

Ez a friss dél-amerikai rekord azonban nem csak a célállomás tengerszint feletti magassága miatt érdekes, hanem azért is, mert az útvonal három fejlődő országon, és kietlen, köves földutakon át vezetett.

VW ID.4 a csúcson

Nem erre tervezték

A villanyautók terjedése kapcsán a szkeptikusok egy gyakori aggálya, hogy a fejlődő országokban nem használhatóak ezek a járművek, hiszen sok helyen nemhogy töltőhálózat, áram sincs. Természetesen ma még nem tartunk ott, hogy minden utolsó kis dzsungelszéli faluban, vagy a sivatag közepén is lehessen tölteni. Ugyanakkor az is igaz, hogy a legtöbb benzinkút is árammal működik, a tartályokból is elektromos pumpák juttatják az üzemanyagot az autóba, így ha nem is villámgyors tempóval, de a töltés ezeken a pontokon megoldható. Sőt, még csak benzinkút sem kell, ha valamilyen forrásból van elektromos áram egy településen, akkor egy éjszaka alatt 20-30 kWh ott is felvehető.

A rekorddöntés útvonala

Hasonló a helyzet az új Guinness-rekorder VW ID.4 GTX elektromos autóval is, amely a német márka, valamint a kocsi aksiját gyártó LG jóvoltából indult útnak Santiago de Chiléből, hogy több mint 2500 kilométert tegyen meg Chile, Argentína és Bolívia különböző hegyi útjain át, az Uturuncu vulkán 5816 méter magasan fekvő pontjáig, ahol beállították a villanyautós rekordot. Az út során nagyjából 300 kilométerenként volt töltési lehetőség az Enel X energiaszolgáltató által 2020-ban telepített, főleg különböző hoteleknél elhelyezett AC célállomástöltők segítségével.

Az ID.4 GTX egy gyári szériaautó volt, 77 kWh-s nettó akkukapacitással. Bár a kocsi a népszerű SUV formavilágot követi, távolról sem nevezhető terepjárónak, így a technikának elég nagy kihívás volt ez a terep. Az út utolsó szakasza, május 18-án, a rekorddöntés napján egy bezárt kénbánya útjain vezetett, ami 4 óra 20 perces hegymenetet jelentett a sziklás, köves földutakon.

A Challenge4 csapatának célja az volt, hogy bebizonyítsa, hogy az elektromobilitás még extrém körülmények között is rendkívüli teljesítményre képes. A csúcsdöntés után északnak vették az irányt, a végállomás pedig Bolívia fővárosában, a közel 900 kilométerre fekvő La Pazban található német nagykövetség volt, ahol személyesen a nagykövet fogadta a csapatot.

27 ezer kilométeres útra indulnak az új elektromos Nissannal

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.