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
auto
2024. 04. 19. péntek

100 ezer főre bővítik a Tesla önvezető tesztjét

elektromos autó

A Tesla FSD Beta program, azaz az önvezető szoftver publikus tesztelése és fejlesztése már egy ideje működik az Egyesült Államokban és Kanadában, és eddig 10 ezer fő körül lehetett a vállalaton kívüli résztvevők száma.

Most nagyságrendi ugrás következik ebben, és ez még csak nem is a legizgalmasabb része a történetnek.

Tömeges tesztelés

Ahhoz, hogy valaki részt vehessen az FSD Beta programban nem elég az, hogy Észak-Amerikában éljen, és aktív FSD előfizetéssel, vagy megvásárolt FSD opcióval rendelkezzen. A vállalat szoftvere kiértékeli a sofőr elmúlt időszakának vezetési stílusát, és csak azokat válogatják be a tesztelők közé, akik elég magas pontszámot érnek el.

Ez eleinte a hibátlan, 100% volt, majd lépcsőzetesen és nagyon lassan haladtak lefelé, míg most a napokban állítólag 90-es pontszámig kinyitják a kaput. Elon Musk a hétvégén Twitteren erősítette meg az értesülést indirekt módon, azzal, hogy azt mondta

az FSD Beta 10.12.2 100 ezer felhasználóra lesz kiterjesztve.

A 10.12-es főverziót május közepén kezdték kiküldeni, és mostanra már a .2-as alváltozat van a legtöbbek autóján. Az eddigi tapasztalatok egyelőre nagyon biztatóak, állítólag igen nagy előrelépés történt a rendszer magabiztosságában. Olvasónk, és a 115-ös Villanyóra vendége, Dr. Miskolczi László legújabb videóiban is jól látható a fejlődés.

Már sokkal kevesebbszer hezitál a kereszteződéseknél, időben vált sávot a lekanyarodáshoz, és figyel arra is, ha egy álló autóban valaki kinyitja az ajtót.

A képernyőn is több információt oszt meg arról, amit lát, így az, hogy már animálva van a körülöttünk lévők fék illetve index lámpája nem csak egyszerű vizuális tuning, hanem azt hivatott jelezni a sofőrnek, hogy igen, ő is látja mire készül a másik autós.

Hasonló okokból az eddigi sematikus autó-rajzok helyett – ahol minden személyautónak egységesen Tesla Model S távirányító formája volt –  egyre jobban elválnak egymástól a különböző méretű és alakú járművek.

A következő lesz igazán izgalmas!

Musk fenti Tweetjében azonban van egy a 100 ezres számnál is érdekesebb részlet. A Tesla vezetője ugyanis azt írja, hogy a 10.13-as verzió már térképadatok nélkül is képes lesz navigálni az autót. Ahogy fogalmaz, egy tetszőleges GPS ponthoz akkor is el tud majd vezetni, ha egyáltalán nincs térkép adat az útvonalhoz.

Musk azt ígéri, hogy a térképen az ujjunkkal kijelölt célponthoz akkor is odavisz majd a kocsi, ha az egy komplikált felszíni parkolóban van, vagy egy pontos hely, mondjuk egy hotel bejárata van kijelölve. Ha egy mélygarázsba hajtunk a kocsival, akkor értelemszerűen nem látja az autó a GPS műholdakat, viszont ilyenkor is működnie kell majd az FSD-nek, mégpedig a kerekek mozgásának és a kamerák képének kiértékelésével. Természetesen, amikor egy ilyen újdonság megjelenik, akkor az még eléggé bizonytalan, kezdetleges szokott lenni, de azt látjuk, hogy pár hónap elteltével a sorozatos frissítések egyre megbízhatóbbá teszik az automatikát.

Musk egy későbbi válaszában azt is megerősítette, hogy szerinte idén már lesz olyan állapotban a rendszer, hogy be tudják mutatni az európai hatóságoknak is, hogy mielőbb itt is elkezdhessék az érdeklődők használni.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.