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
auto
2024. 04. 19. péntek

Egy debreceni olvasónk jelezte, hogy a dehir.hu beszámolója szerint ismét elektromos buszt tesztel a helyi tömegközlekedési vállalat, ezúttal egy csuklós Mercedes-Benz eCitarót, amelyet természetesen az utasok is kipróbálhatnak.

A tesztjáratok használata ezúttal is ingyenes.

Ez még csak teszt, de 12 érkezik

A DVK már tavaly is tesztelt egy villanybuszt, akkor egy solo járművet próbálhattak ki a helyiek, most viszont egy 146 fő befogadására alkalmas csuklós jármű járja a várost, és a helyi lap szerint alaposan meg is dolgoztatják:

Április 18-ig a 3-as, 4-es és az 5-ös trolibusz, a 10-es, 10Y-os, 13-as, 18-as, 18Y-os, 19-es, 22-es, 24-es, 33-as, 33Y-os, 34-es, 35-ös, 35Y-os, 36-os, 41-es, 44-es és a 45-ös autóbusz vonalain közlekedik a csuklós eCitaro.

A korábban kipróbált solo buszt sem küldték vissza a forgalmazónak, az április 9-ig Hajdúszoboszlón közlekedik. A buszok természetesen klimatizáltak és korszerű külső-belső utastájékoztató berendezésekkel vannak felszerelve.

Forrás: Balázs Ákos alpolgármester, Facebook

A teszt nem csak kuriózum, hanem egy már jóváhagyott beszerzés része. A Zöld Busz Program keretében 800 millió forinttal támogatott közbeszerzési eljárást 2,16 milliárd forintos ajánlattal az Omnibus Hungária Kft. és a Traction Electrics Kft. nyerte, az árban pedig a 12 buszon kívül további eszközök telepítése és szolgáltatások nyújtása szerepel. Feltételezésünk szerint ez töltőberendezés telepítését és egyéb karbantartási munkákat foglal magában.

Műszaki tartalom

A gyártó honlapja alapján jelenleg négy változatban készül az eCitaro.

A 12 méter hosszú solo buszból létezik kettő-, illetve háromajtós kivitel is, és 6,8,10, vagy 12 darab NMC kémiájú akkupakkal lehet rendelni, de van belőle 6, illetve 7 akkucsomagos szilárdtest-akkus kivitel is, ahogy a 18 méteres három-, vagy négyajtósan választható csuklóst is ezekkel az aksikkal szerelik, kivéve a 6-os NMC opciót, ami ott nem érhető el. Ez persze nem az a bizonyos szilárdtest-akku, amit sokan megváltóként várnak – erről részletesen egy a debreceni projektről szóló korábbi írásunk keretes részében írtunk, amely itt található.

Forrás: Balázs Ákos alpolgármester, Facebook

A teljes akkucsomag kapacitása a konfiguráció függvényében 198 és 441 kWh között mozog, a maximális hatótáv pedig a solo esetében 320, a csuklósnál 220 kilométer. Még valamit befolyásol a választott akkucsomag, ez pedig a maximum utaskapacitás. Ez alapján arra tippelünk, hogy a Debrecenben tesztelt csuklós a 8 cellás, 264 kWh-s NMC cellákkal szerelt változat lehet.

A töltéshez szériatartozék a jobboldalt elöl található CCS2 combo csatlakozó, de felárért pantográf is rendelhető a buszhoz.

Debrecenben elindult a zöld busz program

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.