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
auto
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

Jó pár évvel ezelőtt, a villanyautózás magyar hőskorában még nagyon komoly feladat volt az elektromos autó tulajdonosának, hogy száz, vagy adott esetben több száz kilométer távolságra utazzon, hiszen nagyon kevés töltő állt a rendelkezésére. 2022-re azonban már kellően elterjedtek az elektromos autók ahhoz, hogy sok kisebb-nagyobb vállalkozás felismerje: a jövőbe fektet, ha elektromosautó-töltőket telepít.

Nem is nagyon múlik el úgy hét, hogy a töltőket térképen ábrázoló, a villanyautósok Bibliájaként aposztrofált Plugshare töltőadatbázisba ne kerüljön be egy-két új építés alatt álló, vagy már átadott töltőpont. Mégis, az a helyzet, hogy Magyarország a térségben elmaradottnak számít az egy főre (egy villanyautóra) jutó töltőpontokból, hiszen a kisebb és elektromos autók számában is gyengébb eredményt felmutató Szlovákiában is jobb az ellátottság. Az 5,5 millió lakosú Szlovákiában 2021-es adatok szerint 347 DC töltő áll a villanyautósok szolgálatára, a 10 milliós Magyarországon pedig összesen 563 a DC töltők száma, de a 4 milliós Horvátországban is van 297 DC töltő, vagyis lakosságarányosan nézve itthon legalább 100-150 DC töltővel van kevesebb, mint a környező exszocialista országokban – oké, Románia és Ukrajna még nálunk is jobban le van maradva, de őrült tempóban fejlődnek.

Egy dolog a töltőpontok számszerűsége, egy másik viszont a földrajzi elhelyezkedés homogenitása, vagy inhomogenitása. Ahogy a legtöbb esetben, úgy a töltőpontok esetében is Budapest centrikus Magyarország, itt található ugyanis az ország töltőinek elég jelentős része. Vannak azonban olyan útszakaszok – s nem csak alsóbbrendű, vagy háromszámjegyű utakra kell itt gondolni -, amelyek elektromosautó-töltők szempontjából viszonylag elhanyagoltak.

DC elektromosautó-töltők Magyarországon 2022. I félév – forrás: Plugshare

Tény persze, hogy az egyre nagyobb akkumulátor kapacitású elektromos autókkal egyre kisebb problémát jelent az, hogy 60-70 km-re találhatók csak DC töltők egymástól, mégis nonszensznek tűnik, hogy a 800-900 km-es hatótávú dízelautókhoz 10 km-enként találunk kutakat, míg az általában 150-200 km, jó esetben 300-400 km hatótávú villanyautók tulajdonosainak jóval előrébb kell gondolkozniuk. Ahhoz, hogy a villanyautózás valóban elterjedhessen, minden fűútvonal mentén biztosítani kell a töltési lehetőséget.

Az első ilyen szakaszt az extaxi Leaf próbálgatása közben Ceglédről Budapestre, majd vissza autózva találtam meg. Vecsés után ugyanis nincs DC gyorstöltésre lehetőség Ceglédig – sőt akkor még Szolnokig sem volt (időközben megépült az Abonyhoz közeli TEA töltőpont). Egy 30 kWh-s akkuval rendelkező kocsival nem lehetett télen megjárni az utat rátöltés nélkül, zöldfülű villanyautó-tanoncként pedig eléggé zavart, hogy nekem 60 km-re kell kiszámolnom, hogy mennyi energiára lesz szükségem.

A szerkesztőségen belül beszélgetve aztán kiderült, hogy jó pár ilyen szakasz van az országban, sőt, arra is fény derült, hogy az ominózus Vecsés-Cegléd szakasz az egyik legrövidebb a problémásabb útvonalak közül, úgyhogy nekem igazából nem kellene sírnom.

Egy következő cikkünkben szeretnénk azokra az útszakaszokra felhívni a figyelmet, ahol hosszú, legalább 60-70 km távolságon nincs DC töltési lehetőség, esetleges közeli lehajtókat is beleszámítva. Az AC töltés nem helyettesíti a nagyobb teljesítményű DC töltőket, hiszen azokon a töltési időt nem percekben, hanem sokkal inkább órákban kell mérni.

Bár léteznek további nagy forgalmú autópályák is, amelyeken akár száz km-en keresztül sincsenek DC töltők – mint például az M6-os, ahol konkrétan egyetlen töltő sincs Érd és Pécs között – ezeket mégsem tüntettük fel a térképünkön, mivel kisebb letérőkkel elérhető mellettük egyenáramú villámtöltő (pl. Dunaújváros szélén, vagy Tolnán és Mohácson).

A térképen általunk feltüntetett problémás szakaszok a következők:

  • Szolnok-Ártánd határátkelő 140 km (4-es és 42-es)
  • Kecskemét-Békéscsaba: 117 km (44-es, M44)
  • Görbeháza-Vásárosnamény: 104 km (M3)
  • Szolnok-Hódmezővásárhely: 93 km (442-es, 45-ös)
  • Debrecen-Mátészalka: 78 km (471-es)
  • Győr-Székesfehérvár: 75 km (81-es)
  • Budapest-Kecskemét: 73 km (M5)
  • Csorna-Szombathely: 67 km (M86)
  • Vecsés-Cegléd: 63 km (M4)

Olvasóinktól tehát olyan szakaszok beküldését kérjük, amelyek legalább 50 km hosszan nem kínálnak kisebb (max. 10 km-nyi) kitérővel sem DC töltési lehetőséget. A pontos útvonalakat a két DC töltő távolságát feltüntetve a Facebook oldalunkon üzenetben, vagy a cikkünkhöz kommentben várjuk (kérjük, hogy ne egy már létező kommenthez írjátok válaszként a saját útvonalatokat).

Irházy Róbert