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 Hideg, eső, szél, klímázás – csak néhány paraméter, amely jelentősen megnövelheti villanyautónk fogyasztását. Nem kérdéses, hogy ha lerontjuk a légellenállási együtthatót, akkor is romlani fog a fogyasztás. De vajon mire számítsunk, ha két, tetőcsomagtartóra szerelt kerékpárral szeretnénk útnak indulni. Marad-e egy kis (~30 kWh) akkumulátoros elektromos autónak még használható, élhető hatótávolsága, vagy minden töltőnél meg kell álljunk tölteni? Az életszerű próbát a 30 kWh-s akkumulátorral rendelkező Nissan Leaf extaxival végeztük, amelyre egy ismert svéd gyártó tetőcsomagtartóját szereltük fel. A tetőcsomagtartóra kerékpárszállító sínekkel két előre néző bringát tettünk fel, majd a Gödöllői-dombság egyik közeli pontjára mentünk el velük. A fogyasztást természetesen nem a teljes úton mértük, hiszen így nem tudtunk volna tetőcsomagtartó nélkül összehasonlítható kontroll méréseket végezni. Az összehasonlíthatóság érdekében csak az M4 autópálya egy 16 km-es szakaszán, Cegléd-Öregszőlők felhajtó és Káva lehajtó között vizsgáltuk a fogyasztást, ezt pedig mind bringákkal, mind tetőcsomagtartó nélkül lemértük. A mérés kezdetét és végét egy-egy jellemző táblához igazítottuk, hogy pontosabb eredményeket kaphassunk és a kezdeti tábla elé érve már GPS szerint 90 km/h sebességre gyorsítottunk, és ezt a tempomatba beállítva haladtunk végig a teljes szakaszon. Klímát nem használtunk.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 Erről a szakaszról annyit érdemes tudni, hogy viszonylag jelentős emelkedőt tartalmaz, és többnyire oldalszél fúj. Az adott napon szerencsére a szél igen mérsékelt volt, az egyik hazai időjárás oldal szerint csupán 15 km/h. Sajnos az oldalszelet nem igazán lehet kiiktatni, úgy sem, ha oda-vissza mérünk – ez minden esetben növeli a fogyasztásunkat. Ráadásul a szél sosem fix erejű, így a mérés pontosságát ez mindenképpen negatívan befolyásolta. A fő nagyságrend meghatározásához azonban ez a szélsebesség még elfogadható. Az emelkedő fogyasztásnövelő hatását azonban kompenzálhatjuk, ha ugyanezen szakaszon visszafelé is mérjük a fogyasztást és a két értéket átlagoljuk. Mi is így tettünk. Az értékeket a LeafSpy Pro-val olvastuk ki, azaz nem a fedélzeti műszerfal százalékos visszajelzésével számoltunk. Jöjjenek tehát a mért értékeink: Nissan Leaf 30 kWh fogyasztás tetőcsomagtartóval és két kerékpárral, valamint tetőcsomagtartó nélkül Oda Vissza Átlag Tetőcsomagtartó nélkül 17,9 kWh/100 km 15,1 kWh/100 km 16,5 kWh/100 km Tetőcsomagtartóval és két kerékpárral 21,9 kWh/100 km 19,2 kWh/100 km 20,55 kWh/100 km Az adatok alapján tehát kijelenthetjük, hogy az első generációs Nissan Leaf 90 km/h sebességnél egy tetőcsomagtartóval és rajta két kerékpárral mintegy 25%-kal nagyobb fogyasztást produkál, mint anélkül. Ez a hatótávot is természetesen 25%-kal csökkenti, azaz ha csomagtartó nélkül el tudunk menni teletöltött akksival 130-150 km-re töltés nélkül, akkor a bringákkal együtt ez 105-120 km-re csökken. Ismerve a hazai töltőhálózat jelenlegi lefedettségét, ez azt jelenti, hogy még egy 30 kWh-s Leaf-fel is nyugodtan el lehet indulni az országban bárhová akkor is, ha két bringát viszünk magunkkal. Persze arra érdemes számítani, hogy ez a különbség csak 90 km/h esetén igaz, ha 130 km/h-s autópálya sebességgel akarunk haladni, akkor jóval nagyobb eltérés is adódhat, ami adott esetben a nagyobb sebességgel együtt akár 50-60%-kal is csökkentheti a hatótávot a tetőcsomagtartó nélküli állapothoz képest. Persze egy 30 kWh-s Leaf nem is a 130 km/h-s autópálya tempóra termett, legalábbis ha 100 km-nél nagyobb távot szeretnénk vele töltés nélkül megtenni. Végszóként tehát elmondható, hogy a kis akku miatt nagy sebességű autópályás haladás két bringával már csak rövid szakaszok (<70 km) esetében vállalható, de ha megelégszünk ~100 km/h-s tempóval, vagy országúton közlekedünk, akkor a 25-30%-os fogyasztásnövekedéssel számolva még simán útnak indulhatunk. Fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy az itt mért fogyasztáskülönbség csak erre az autóra, nyári időben vonatkozik, más – áramvonalasabb építésű – autók esetében nagyobb lesz a fogyasztásváltozás (jobban romlik a Cw érték), ahogy hideg időben is nagyobb eltérés adódhat. A nagyságrendek érzékeltetésére azonban a fenti adatok is megfelelőek lehetnek. Irházy Róbert Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!