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 Sajnos az életben csak nagyon kevesen tapasztalhatják meg az újautó-átadás élményét. A legtöbb újonnan forgalomba helyezett járművet ugyanis Magyarországon sem magánszemélyek vásárolják, így kevesen látnak a kulisszák mögé, következésképpen talán azt is csak kevesen tudják, hogy pontosan mi történik egy autóval az átadást megelőzően. Múlt héten írtam arról, hogy szép csendben átadják a Mustang Mach-e azon változatait, ahol szoftverfrissítéssel megoldható a legutóbbi visszahívással kapcsolatos probléma. Akkor azt ígértem, hogy bemutatom, pontosan mi történik az átadás előtt, így most egy 2022-ben gyártott villanyautó főszereplésével teszek eleget ennek az ígéretemnek. Mutatom a megérkezést, kicsomagolást, átvizsgálást, felkészítést, egyszóval azt a háttérmunkát, amit a vásárlók nem láthatnak. Szép csendben újra átadják az e-Mustangokat Megérkezés Ez az a pillanat, amikor az értékesítő először találkozik a leszállított autóval. Szerencsés esetben az átvételkor az a dedikált személy van jelen, akihez a megrendelt autó leendő ügyfele tartozik. Például az értékesítő, de ez szalononként eltérhet. A bemutatott esetben a szállítást a Lagermax végezte egy vidéki kereskedésbe. Ez a cég áll szerződéses kapcsolatban a magyarországi importőrrel. Hozzájuk érkeznek be a megrendelt autók, amit a saját vámraktárukban tárolnak, kezelnek, majd rakják a szállító trélerekre és szállítják ki a kereskedésekbe. Sokan nem tudják, de a Lagermax már több mint száz éve, 1920. óta foglalkozik szállítmányozással és logisztikával, az autószállításban pedig több mint négy évtizedes tapasztalatuk van. Az autó ilyenkor még transzport módban van. Ez a nagyon korlátozott mód csak bizonyos funkciók használatát engedélyezi, az autó ezért csak lassan képes gurulni. A kasztni mozgásán jól látszik, hogy a szállításhoz beépített rugóékek még a helyükön vannak. Ezek a merevítések akadályozzák meg a hajózáskor, vagy a teherautókon az autó felesleges kilengéseit. Ilyenkor a lengéscsillapítók nem is dolgoznak, a karosszéria szinte együtt mozog a kerekekkel. Az első szemrevétel még a Lagermax képviselője jelenlétében megtörténik. Az átvevő alaposan megvizsgálja az autó minden apró részletét. Azt, hogy mi számít hibás teljesítésnek, azt egy titkos lista részletezi. A szemrevételezést követően aláírják az átadás-átvételi nyilatkozatot és az autót leparkolják a kereskedés egy Ügyfelektől elzárt részében, valamint előjegyzik az első kötelező szerviz időpontját. A nulla revízió Ez tulajdonképpen a legelső kötelező szerviz, vagy ha úgy tetszik az átadás előtti átvizsgálás. A nulla revízió egy szigorúan a típushoz kiadott hosszú lista alapján írja elő a jármű vizsgálatát kívül és belül. Ez a folyamat elengedhetetlen feltétele az autó forgalomba helyezésének. Első lépésben kikapcsolják a szállítási módot. Ilyenkor minden rendszer működésbe lép és a fedélzeti számítógép teljes menüje is elérhetővé válik. Ezután ellenőrzik a műszerfalat, a kijelzők működését és beállítják az adott ország nyelvét a Sync rendszerben. Alaphelyzetbe állítják a fedélzeti számítógépet és beállítják az órát, a klíma szabályozást. Ellenőrzik az automatikus ablakzárási funkciót, majd beszerelik a padlószőnyeg rögzítőit és felragasztják az assistance matricát (amennyiben rendeltek ilyen szolgáltatást a konkrét autóhoz). Ellenőrzik az elektromos csatlakozókat, szivargyújtót, USB- és egyéb portokat, az akkumulátor töltöttségi állapotát. Eltávolítják az övekről, csatokról, kárpitokról, kapcsolókról az ideiglenes fóliákat. A kijelzőket ilyenkor még fólia védi a sérüléstől. Az autónak minden eleme, ami sérülhet ideiglenes fóliába van csomagolva. Jól látszik, a bal hátsó ajtón is az ideiglenes szalag, valamint az üvegen a gyártósoron felragasztott papír, amin a konkrét modell paraméterei vannak részletezve. Ülések, üléstámlák és napellenző. Amit lehet fóliáznak a gyárban. Az autó külső részén is rengeteg munka van. Eltávolítják az első és hátsó féktárcsa borításait, felszerelik a kerékőröket, nyomatékkulccsal ellenőrzik a kerékanyákat, majd jön a riasztórendszer, a kettős zárás és a kulcsnélküli funkciók (ha vannak). Eltávolítják az ajtókról a peremvédő anyagokat. Ezt követően ellenőrzik a 12V-os akkumulátor feszültségét és állapotát, a saruk érintkezéseit, valamint ellenőrzik és – ha kell – feltöltik a fékfolyadék-, a hűtőfolyadék- és a szélvédőmosó tartályokat. Ha ez is kész, az autót felemelik és eltávolítják a már említett rugóékeket és kívül-belül ellenőrzik az abroncsok állapotát, a keresztlengőkarokat, illetve a teljes alsó rész alkatrészeit. Ez a pont azért is fontos, mert a villanyautóknál is előfordulhatnak szivárgások, tömítetlenségek. Tüzetesen megnézik a lengőkarokat és keresik az első hajtómű esetleges szivárgásait… …majd hátul is megteszik ugyanezt! Itt még helyükön a rugóékek. Az abroncsnyomás értékeit az évszaknak megfelelően előírja a gyár. A kerékőr felszerelése után mindent nyomatékkulccsal ellenőriznek. A szélvédőmosó tartály desztillálása. Gyárilag alig 1-2 deci sűrített folyadékkal van feltöltve. Az első bekapcsolás Ezen a ponton kellene beindítani a motort és 2-3 percig járatni. Ez ugye a villanyautóknál egy szimpla bekapcsolást jelent. Ilyenkor ellenőrzik a fényszórókat, a klímát, a hűtést, fűtést, szellőzést, a kezelőszerveket, irányjelzőket, féklámpát, párátlanító funkciókat, első- és hátsó szélvédő fűtést, az ablaktörlőlapátok működését, a hifit, egyszóval mindent. A navigációs rendszert alaphelyzetbe állítják, ellenőrzik a rögzítő- és lábféket, a menetválasztó kapcsolót és ha minden kész, az autót elviszik egy rövid próbakörre. Ilyenkor ellenőrzik a menetteljesítményt, a kormányzást, a fékhatást, a műszerek visszajelzőit és közben árgus fülekkel keresik az elfogadhatatlan zajokat kívül és belül. A 2022-es Mach-e-nak már elektronikusan nyílik a Frunk-ja… …így azt is ellenőrizni kell. A nulla revíziós ellenőrző lista 1…. …és a 2. oldala. Kicsomagolás és regisztráció A nulla revíziót követően az autóról elkezdik lebontani a még rajta lévő, szállításkor használt szivacsokat, ragasztókat, ideiglenes szalagokat, gumi ütközőket, amiket a revíziós lista nem írt elő, így még mindig a helyükön vannak. Ezt követően ellenőrzik az autó szoftverét. Amennyiben van elérhető frissítés, azt telepítik. Ellenőrzik és párosítják a kulcsokat, ellenőrzik az autóhoz a Ford által kibocsátott töltőkártyát és kicsomagolják az autó egyéb – pl. a töltéssel kapcsolatos – alkatrészeit. A 2022-es Mach-e egy kicsit bővebb csomagot kap, mint az elődje, így pl. a gyári EVSE szétszedhető, a rajta lévő csatlakozó pedig egy mozdulattal cserélhető. Dicséretes, hogy így már akár ipari csatlakozóba is dughatjuk a vésztöltőt! Bár a gyakorlatban kulcs sem kell, az Ügyfelek visszajelzéseit meghallva a Ford 2022-től már 2 gyári kulcsot csomagol az e-Mustanghoz. Ilyen csomagolásban érkezik a gyári töltőkártya, amit a Ford account-ban kell az Ügyfélnek regisztrálnia, így 1 évig Premium Ionity előfizetést kap ajándékba. Type2-Type2 töltőkábel, EVSE és azok tartozékai, valamint a gyári gumiszőnyegek még becsomagolva. Egy kis meglepetés! Két, kézre húzható, puha, antistatikus törlőkendő a műszerfalhoz és a képernyőkhöz. A gyári EVSE még becsomagolva. Újdonság a 2022-es modellekhez az ipari csatlakozó a gyári EVSE-hez. A bal oldali csatlakozó kompatibilis a gyári EVSE-vel. A sima 220-as villásdugón ugyanilyen van. A KRESZ által előírt kötelező tartozékok is ilyenkor kerülnek az autóba. Végezetül az autóra fel kell szerelni a rendszámkeret tartót. A gyárban ezt azért nem teszik fel, mert országonként eltérhet a rendszám mérete, ráadásul a hatósági jelzést akár matricával is meg lehet oldani. Érdekesség, hogy a gyári popszegecsekkel ezúttal nem lehetett rögzíteni a keretet, mert az amerikai szabvány eltér az európaitól és a szerviznek nem volt olyan popszegecshúzója, amivel nagy biztonsággal fel lehetett volna tenni a keretet, így annak érdekében, hogy a rendszám nagy tempónál is a helyén maradjon – illetve ne rezonáljon és adjon ki idegesítő hangokat menet közben -, ezúttal önmetsző csavarokkal lett rögzítve. Az első próbálkozás a gyári popszegecsekkel nem jött össze. A kerettartó alátét tökéletesen követi a kasztni formáját. A rendszámkeret mögött és előtt is két-két helyen kapott önmetsző csavaros megerősítést. Átadásra várva A folyamat itt még mindig nem ér véget. A viszonylag hosszú, akár egy naposra nyúló szeánszot követően az autó bekerül a mosóba, ahol egy nagyon alapos külső-belső takarításon esik át. Kicsomagolják, kitisztítják és behelyezik a gyári szőnyegeket. Mindent kicsit felpolíroznak, kiszellőztetnek, portalanítanak és illatosítanak. Ezzel párhuzamosan megkezdik az autó forgalomba helyezését. A mosást követően az értékesítő személyesen veszi ismét górcső alá az autó minden négyzetcentiméterét és ilyenkor bizony egy – sokszor – több órás folyamat veszi kezdetét. Az átadás előtt az ügyfél elégedettség érdekében minden, a polírozás után maradt, vagy a ragasztók által hagyott, esetleg a gumicsíkok mentén felejtett nyomot, illetve minden apró, idegesítő, a mosáskor ott maradó szennyeződést személyesen távolít el. Ha ez is kész, az autót teljesen feltöltik, felszerelik az időközben megérkező rendszámot, felragasztják az első szélvédőre a kötelező hatósági jelzést és beteszik az autót az átadóba, majd letakarják. Ezt követően jön a – ma már szinte sztenderdnek számító 10-15-20 hónap utáni – várva várt telefon az ügyfélnek, hogy viheti az autóját! Íme az átadáskori állapot: És egy kis érdekesség a végére Az alábbi dokumentum a cikkben szereplő autó pontos leírása, amit a rendelést követően a gyártás megkezdését megelőzően késztenek el. Ez tulajdonképpen az a biblia, ami az autó paramétereit tartalmazza és végig kíséri a teljes gyártási folyamatot. Érdekes belegondolni, hogy hány kézen fordult meg, mire az autó teljesen elkészült és megérkezett Magyarországra! 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 Zvara SzabolcsHiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!