Cybertrike-ot villantott az Arcimoto
Az oregoni székhelyű Acrimoto a napokban mutatta be a Mean Lean Machine (MLM) legfrissebb változatát, ami Cybertrike névre hallgat. Bár az első prototípust még februárban hozták nyilvánosságra, a még mindig fejlesztés alatt álló Cybertrike új felfüggesztéseket és egyéb szerkezeti, valamint funkcionális frissítéseket kapott.
Az alapító, elnök Mark Frohnmayer 2007-ben adta el előző cégét a GarageGames-t, amiből megalapította a vállalatot. Az Arcimoto-t 2017 óta FUV néven az amerikai tőzsdén, a NASDAQ-on is jegyzik. A cég a háromkerekű elektromos járművek szegmensében eddig összesen nyolc generációt tervezett és épített meg.
2020 júniusában az Arcimoto elkezdett együtt dolgozni Sandy Munro-val a tervezés és a gyártás racionalizálásán. Munro eleve nagy szaktekintély Amerikában, de igazán fókuszba kerülni 2018-ban tudott az akkor újdonságnak számító Tesla Model 3 részletes szétszedését és elemzését tartalmazó videóinak köszönhetően.

Az Arcimoto Cybertrike-ja azzal próbálja megkülönböztetni magát a piacon lévő többi elektromos két-, illetve háromkerekűtől, hogy drive-by-wire rendszert használ. Ez azt jelenti, hogy nincs mechanikus kapcsolat a pedálok és a kerekek között, vagyis sem láncot, sem szíjat nem használnak a hajtáshoz. Így tehát a pedálozással való töltést/visszatöltést, amit a „hagyományos” elektromos kerékpárok már sztenderd módon kínálnak, azt el is felejthetjük. A drive-by-wire hajtás legnagyobb előnye, hogy nem kell tartani egy esetleges láncszakadástól, nyúlástól, így a karbantartás is lényegesen egyszerűbb és olcsóbb. Persze a mechanikus hajtás hiánya elsőre sokakat megrémít, hiszen ez azt is jelenti, hogy egy esetleges elektronikai hiba, vagy lemerülés esetén a járművet nem tudjuk lábbal tovább hajtani, de a gyártó ezt a felszereltséggel és a különböző újításokkal igyekszik ellensúlyozni.
Ilyen pl. a billenő technológia, amely a hagyományos motorok területén is sokat bizonyított már.
Mark Frohnmayer, az Arcimoto alapítója és vezérigazgatója az Electrek cikkében így jellemezte a Cybertrike koncepcióját:
Az MLM csapata igazán kitett magáért ezzel a Cybertrike Edition prototípussal. A csapat tovább finomította a vezetési élményt, az alváz ipari formatervét, valamint gondoskodott a kategória legjobb teherbírásáról, ami felbecsülhetetlen értékű tesztelési és marketingadatokkal fog szolgálni számunkra. Biztos vagyok abban, hogy a Cybertrike és az általa képviselt háromkerekű szegmens egy igen széles közönség számára teszi vonzóvá az elektromobilitást.

A Cybertrike mindhárom kereke egy-egy kerékagymotorral rendelkezik majd, amelyek egymással összekapcsolva biztosítják a nyomatékvektorozást. Ennek az újításnak köszönhetően a jármű képes lesz viszonylag nagy sebességnél is megőrizni a stabilitását, és könnyen navigálhatunk vele akár egyenetlen terepen is. Különösen fontos lehet ez akkor, amikor a terepviszonyok, és/vagy a kanyarsebesség okán adott pillanatban nem minden kerék érintkezik a talajjal. A rendszer adatait, így a sebességet, akkumulátor töltöttségi állapotát, vagy az aktuális hatótávot egy okostelefon méretű kijelzőn követhetjük nyomon.
Az Arcimoto még nem hozta nyilvánosságra az MLM pontos teljesítményadatait és a tölthetőséget sem, azt azonban bejelentették, hogy – kiegészítő akkumulátorokkal ugyan, de – várhatóan képes lesz 200+ mérföldes (320 km) hatótávolság elérésére. A típus mindössze 100 amerikai dollárért cserébe előrendelhető az Arcimoto honlapján. A tervezés és a gyártás a vállalat küldetése szerint zajlik, miszerint…
Minden mérföld számít! A szén-dioxid-kibocsátásból eredő globális felmelegedés a legnagyobb fenyegetés, amellyel bolygónk valaha is szembenézett. Az egyetlen módja, hogy szembenézzünk vele, ha mindent újra gondolunk. Hogyan vezetünk, hogyan eszünk, hogyan vásárolunk, hogyan élünk.
A vállalat küldetése, hogy katalizálja a fenntartható közlekedési rendszerre való átállást. Szerintük ez csak akkor fog megtörténni, ha a túlméretezett, túlárazott, környezetszennyező járművektől a megfelelő méretű, rendkívül hatékony elektromos járművekre váltunk.