Nem jut egyről a kettőre a Xiaomi

A Xiaomi egyike a kínai elektromobilitási szektor késői belépőinek, amely már most is igencsak túlzsúfolt az olyan, Európában is ismert szereplőktől, mint például a BYD, vagy a Nio. A milliárdos Lei Jun, a Xiaomi társalapítója, azonban bizakodó.  Tervei szerint az elektromos autók gyártásával kapcsolatos cégei lesznek az utolsó startup vállalkozásai, így reméli, hogy az eddig megszerzett szakértelem, az összekapcsolt technológiák és a márkához hűséges felhasználók együttes ereje sikerre viszi majd a céget a világ legnagyobb EV-piacán. Feltéve, hogy valaha megkapják a zöld lámpát a projekthez. Minél tovább késik ugyanis az engedélyek megszerzése, annál nagyobb előnyre tesznek szert a riválisok. Főleg, hogy a legnagyobbak már Kínán kívül is jelen vannak!

 

Váratlan nehézségek

Néhány hónapja még arról cikkezett a nemzetközi sajtó, hogy a Xiaomi első elektromos autója idén augusztusban már tesztelési fázisba kerülhet. Ez persze minimum ambiciózus terv volt, de az biztos, hogy a vállalat által ígért 2024-es gyártási álmokhoz idén már valóban nem ártana tesztelni. A pekingi székhelyű cég azonban egyelőre mással van elfoglalva. Újra és újra elvesznek ugyanis a kínai bürokrácia szigorú útvesztőjében. A Xiaomi képviselői folyamatosan tárgyalnak a Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság tisztviselőivel az engedélyeztetésről egyelőre sikertelenül, ami komolyan veszélyezteti az okostelefon-óriás 10 milliárd dolláros EV projektjét.

Xiaomi EV koncepció

Kína nagyon keményen ellenőrzi a teljes elektromobilitási szektort, miután az iparágba való gyors belépés számos nagyvállalat csődjéhez vezetett már. Az új elektromos járművek gyártására bejelentkezőknek egy rakás dokumentumot kell benyújtaniuk a kínai hatóságoknak annak érdekében, hogy bizonyítsák pénzügyi és technológiai képességeiket. A felülvizsgálati folyamat hónapokig is eltarthat, a kormány pedig gyakran kér hiánypótlást, vagy egyszerűen elutasítja a beadott kérelmeket. Ilyen esetben a vállalatok visszapattannak a folyamat elejére és kezdhetnek mindent elölről. Ez történik éppen a Xiaomival is. A folyamatos engedélyeztetési kudarc nem csak a fejlesztés területén okoz bizonytalanságot. Az EV részlegre eddig több mint 1000 alkalmazottat vettek fel, elektromos autók fejlesztésével foglalkozó startupokat vásároltak, hogy házon belül legyen a technológia és Peking délkeleti külvárosában földterületet szereztek egy összeszerelő üzem számára. Egyelőre úgy néz ki, feleslegesen.

Mi lesz veled Xiaomi?

Lei 2021 elején tett ígéretet arra, hogy 10 év alatt mintegy 10 milliárd dollárt fektet be a Xiaomi márkájú autók gyártásába. 2021 szeptemberében meg is alapította EV leányvállalatát, hogy a mobilpiaci megtorpanás után az elektromobilitás területét hódítsa meg. Az 52 éves férfi mára nagyrészt visszavonult a nyilvánosság elől, hogy az EV projektre fordíthassa a legtöbb idejét.

A Xiaomi EV részlegének pekingi központja

Könnyű dolga semmiképp nem lesz. A kínai elektromobilitási piacon sok a rivális. A Tesla, a Nio és a Warren Buffett által támogatott BYD már most is a legnagyobb szereplők közé tartozik. De rajtuk kívül is egyre több technológiai vállalat, mint a Baidu, vagy a Huawei is mozgolódik még az elektromobilitás területein vizsgálva az önvezetés, az autonóm járművek, vagy az energiagazdálkodási technológiák üzleti lehetőségeit.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.