PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTYwMHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAxL2h5dS1rYW1wYW55b2stZXYtaGF2YXNwcm9kdGVydi0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTE5NDB4NTAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=
auto
2024. 03. 29. péntek

Megkezdi a kazettás akkumulátorok szabványosításának és kereskedelmi forgalomba hozatalának tanulmányozását a szén-dioxid-semleges társadalom megvalósítására irányuló energiagazdálkodási erőfeszítések részeként, jelentette be a Yamato Transport és a Toyota leányvállalata, a CJPT (Commercial Japan Partnership Technologies Corporation).

Az akkumulátoros elektromos autók (BEV) bevezetése számos kihívást jelent, például a hagyományos benzin- és dízelmotoros járművek tankolási idejénél hosszabb az újratöltési idő,  vagy a járművek számának növekedésével egyre több a logisztikai állásidő, amikor a járművek rakománnyal együtt állnak, ha sorakozni kell a töltőknél. A kereskedelmi célú villanyautók bevezetése során növekedni fog a telephelyeken a villamosenergia-csúcsigény az éppen használaton kívüli járművek által generált, koncentrált újratöltési igény miatt, amely a teljes társadalomra jelentős terheket ró.

A fenti problémák megoldása érdekében kezdte tanulmányozni a Yamato Transport és a CJPT a kivehető és hordozható kazettás akkumulátorok gyakorlati alkalmazását.

Az akku-cserés megoldás csökkentheti az elektromobilitásra átállás kezdeti költségeit is, mivel az akkumulátor kapacitás, azaz a teljes akkumulátor szükséglet alacsonyabb lehet, megfelelve az egyes járművek tényleges hatótávolság követelményeinek. Gyakorlatilag minden jármű mindig csak annyi akkumulátort fog magával vinni és felhasználni, amennyire valóban szüksége van. A rövidebb utakon nem fog feleslegesen sok nehéz akkut kihasználatlanul magával cipelni, ha pedig másnap hosszabb útra megy, több kazettát fog igénybe venni, de akkor egy másik autó tud kevesebb kazettával rövidebb utat megtenni.

A kivehető akkumulátorok töltése függetlenedhet a járművektől és egyúttal a rakománytól, így csökkenhet a logisztikai állásidő. Nem kell a megrakott autónak a töltőnél várakozni, elég, ha a lemerült akkumulátor-kazetta ottmarad.

A csereakkumulátoroknak köszönhetően elnyújtható a töltési idő, ezzel kisimítva a csúcs- és völgyigényeket. Azaz a teljes nap során mindig lesz a töltőállomáson töltődő akkumulátor, nem csak a műszak végén esik be számos lemerült jármű, melyeket mind egyszerre kell feltölteni, nagy teljesítményt lekötve.

A CJPT a problémák elébe szeretne menni a kazettás akkumulátorokkal működő elektromos áruszállítók fejlesztésével. A vállalat elképzelése szerint az akkus mini-haszonjárművektől az akkus kisteherautókig terjedő járművek kazettás akkumulátorainak és töltőrendszereinek elterjedése csökkentheti az ilyen járművek árát és ösztönzi ezek széles körű elterjedését. A vállalat energiagazdálkodási megoldásként olyan módszereket igyekszik javasolni, amelyekkel a tényleges felhasználási igényeknek megfelelő akkumulátorhasználat érhető el.

A Yamato Transport egy zöld szállítmányozási ökoszisztémát kíván felépíteni, amelyben szállítási partnereivel együttműködve közösségeket hozna létre a kazettás akkumulátorokon alapuló villamosenergia-felhasználási rendszerhez. A járművektől függetlenül tölthető akkumulátorok megszüntethetik a megújuló energiatermelés csúcsai és az elektromos járművek újratöltésének időzítése közötti szakadékot, ezzel elősegítve a zöld energia felhasználását. A vállalat azt is tanulmányozni kívánja, hogyan lehetne növelni a villamosenergia-szolgáltatók ellenálló képességét, például a kazettás akkumulátorok szállításával. Gyakorlati példa erre, hogy katasztrófa idején olyan területekre lehet vinni a feltöltött kazettákban az energiát, ahol problémákba ütközik az elektromos energia infrastruktúrájának fenntartása.

A két vállalat az új partnerekkel való együttműködésre is nyitott a kazettás akkumulátorok szabványosítása és kereskedelmi forgalomba hozatala, egyben az elektromos járművek népszerűsítése érdekében, ezzel is hozzájárulva a szén-dioxid-semleges társadalom eléréséhez.

Az akku-cserés megoldásban a NIO jár az élen, a kínai cég személyautókhoz is cserélhető akkumulátoros megoldást fejleszt. Számunkra különösen fontos lett a technológia, ugyanis hazánkban, Biatorbágyon épül a gyártó európai üzeme.

Magyarországon gyárt akkucsere állomásokat a NIO

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.