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
auto

Szinte minden részlet kiderült a legújabb európai Tesláról

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

Ahogy azt tegnap megírtuk, iparági források szerint a BYD valóban hamarosan elkezdi szállítani a Blade fantázianevű, vékony téglatest („penge”) alakú LFP cellákat a Teslának, mégpedig a német gyár számára, hogy azokból egy olcsóbb, kisebb hatótávú Model Y támogassa meg a kontinens legnépszerűbb villanyautójának eladásait. Tegnap estére aztán az is kiderült, hogy az első akkumulátorok már meg is érkeztek Berlinbe.

Mostanra pedig, az áron kívül, minden lényeges paramétert megtudtunk.

Y7CR

A Teslamag.de, amelyik egyre többször számít jól értesült európai forrásnak Tesla ügyekben, most azt állítja, forrásai megmutatták neki az új Model Y európai típusengedélyét, amelyből minden lényeges információ kiderült.

Model Y gyártósor Berlinben. Forrás: Tesla

Az Y7CR belső kódjelű változat 2022. július 1-én kapta meg az európai típusengedélyt, mégpedig a holland RDW-nél, amelyen keresztül az autógyártó intézni szokta az ilyen jellegű papírmunkát.

A dokumentumokból kiderül, hogy a kocsiban a BYD által gyártott 55 kWh összkapacitású akkumulátor található, ami 440 kilométer WLTP hatótávra elég.

Az autó össztömege 2087 kg, szemben a Long Range változat 1979 kilójával – a 108 kilós különbség az LFP kémia rovására írható. Megerősítésre került az is, hogy

strukturális akkupakkról van szó, amely a kocsi szerkezeti részét képezi.

A Tesla Amerikában, az austini üzemben már pár hónapja gyártja a Model Y strukturális akkupakkal szerelt változatát, azonban ebbe a saját fejlesztésű, hengeres, 4680-as cellák kerülnek. A most gyártásba kerülő BYD akku ettől eltérő, téglatestbe csomagolt prizmatikus cella, így valószínű, hogy az akkucsomag kialakítása némileg eltér az amerikai változatétól. A hír annyiban nem meglepő, hogy a BYD Blade aksija cell-to-pack rendszerű, azaz nem szükséges modulokba csomagolni, hanem „meztelenül” mehet az akkucsomagba, ezzel súlyt és költséget spórolva.

Balra: a hagyományos modulokba helyezett téglatest alakú cellák, jobbra, a penge alakú LFP. A helykihasználás 50%-kal jobb. Forrás: medium.com

A Teslamag.de egyébként úgy tudja, hogy a Tesla korábban már rendelkezett európai típusengedéllyel egy kis akkus Y-ra, ehhez azonban a CATL 60 kWh-s akkumulátorát használták volna. A dokumentumok szerint ennek a változatnak 2153 kg lett volna a tömege, a BYD változat tehát összességében 66 kilóval könnyebb, ugyanakkor 8%-kal kisebb is a kapacitása. Ennek ellenére, a kisebb össztömegnek hála, a hatótáv mindössze csak 15 kilométerrel, tehát 3%-kal kevesebb, így valószínűleg úgy voltak vele a gyártónál, hogy ha a kínai eladásoknak meg lehet hagyni a CATL termelését, így azt nem befolyásolja az új európai modell, akkor ennyi kompromisszum belefér.

Egy hónapon belül érkezhet az olcsóbb Model Y Berlinből

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás