Ahogy azt tegnap megírtuk, iparági források szerint a BYD valóban hamarosan elkezdi szállítani a Blade fantázianevű, vékony téglatest („penge”) alakú LFP cellákat a Teslának, mégpedig a német gyár számára, hogy azokból egy olcsóbb, kisebb hatótávú Model Y támogassa meg a kontinens legnépszerűbb villanyautójának eladásait. Tegnap estére aztán az is kiderült, hogy az első akkumulátorok már meg is érkeztek Berlinbe. Mostanra pedig, az áron kívül, minden lényeges paramétert megtudtunk. Y7CR A Teslamag.de, amelyik egyre többször számít jól értesült európai forrásnak Tesla ügyekben, most azt állítja, forrásai megmutatták neki az új Model Y európai típusengedélyét, amelyből minden lényeges információ kiderült. Model Y gyártósor Berlinben. Forrás: Tesla Az Y7CR belső kódjelű változat 2022. július 1-én kapta meg az európai típusengedélyt, mégpedig a holland RDW-nél, amelyen keresztül az autógyártó intézni szokta az ilyen jellegű papírmunkát. A dokumentumokból kiderül, hogy a kocsiban a BYD által gyártott 55 kWh összkapacitású akkumulátor található, ami 440 kilométer WLTP hatótávra elég. Az autó össztömege 2087 kg, szemben a Long Range változat 1979 kilójával – a 108 kilós különbség az LFP kémia rovására írható. Megerősítésre került az is, hogy strukturális akkupakkról van szó, amely a kocsi szerkezeti részét képezi. A Tesla Amerikában, az austini üzemben már pár hónapja gyártja a Model Y strukturális akkupakkal szerelt változatát, azonban ebbe a saját fejlesztésű, hengeres, 4680-as cellák kerülnek. A most gyártásba kerülő BYD akku ettől eltérő, téglatestbe csomagolt prizmatikus cella, így valószínű, hogy az akkucsomag kialakítása némileg eltér az amerikai változatétól. A hír annyiban nem meglepő, hogy a BYD Blade aksija cell-to-pack rendszerű, azaz nem szükséges modulokba csomagolni, hanem „meztelenül” mehet az akkucsomagba, ezzel súlyt és költséget spórolva. Balra: a hagyományos modulokba helyezett téglatest alakú cellák, jobbra, a penge alakú LFP. A helykihasználás 50%-kal jobb. Forrás: medium.com A Teslamag.de egyébként úgy tudja, hogy a Tesla korábban már rendelkezett európai típusengedéllyel egy kis akkus Y-ra, ehhez azonban a CATL 60 kWh-s akkumulátorát használták volna. A dokumentumok szerint ennek a változatnak 2153 kg lett volna a tömege, a BYD változat tehát összességében 66 kilóval könnyebb, ugyanakkor 8%-kal kisebb is a kapacitása. Ennek ellenére, a kisebb össztömegnek hála, a hatótáv mindössze csak 15 kilométerrel, tehát 3%-kal kevesebb, így valószínűleg úgy voltak vele a gyártónál, hogy ha a kínai eladásoknak meg lehet hagyni a CATL termelését, így azt nem befolyásolja az új európai modell, akkor ennyi kompromisszum belefér. Egy hónapon belül érkezhet az olcsóbb Model Y Berlinből Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!