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 Ahogy azt tegnap megírtuk, iparági források szerint a BYD valóban hamarosan elkezdi szállítani a Blade fantázianevű, vékony téglatest („penge”) alakú LFP cellákat a Teslának, mégpedig a német gyár számára, hogy azokból egy olcsóbb, kisebb hatótávú Model Y támogassa meg a kontinens legnépszerűbb villanyautójának eladásait. Tegnap estére aztán az is kiderült, hogy az első akkumulátorok már meg is érkeztek Berlinbe. Mostanra pedig, az áron kívül, minden lényeges paramétert megtudtunk. Y7CR A Teslamag.de, amelyik egyre többször számít jól értesült európai forrásnak Tesla ügyekben, most azt állítja, forrásai megmutatták neki az új Model Y európai típusengedélyét, amelyből minden lényeges információ kiderült. Model Y gyártósor Berlinben. Forrás: Tesla Az Y7CR belső kódjelű változat 2022. július 1-én kapta meg az európai típusengedélyt, mégpedig a holland RDW-nél, amelyen keresztül az autógyártó intézni szokta az ilyen jellegű papírmunkát. A dokumentumokból kiderül, hogy a kocsiban a BYD által gyártott 55 kWh összkapacitású akkumulátor található, ami 440 kilométer WLTP hatótávra elég. Az autó össztömege 2087 kg, szemben a Long Range változat 1979 kilójával – a 108 kilós különbség az LFP kémia rovására írható. Megerősítésre került az is, hogy strukturális akkupakkról van szó, amely a kocsi szerkezeti részét képezi. A Tesla Amerikában, az austini üzemben már pár hónapja gyártja a Model Y strukturális akkupakkal szerelt változatát, azonban ebbe a saját fejlesztésű, hengeres, 4680-as cellák kerülnek. A most gyártásba kerülő BYD akku ettől eltérő, téglatestbe csomagolt prizmatikus cella, így valószínű, hogy az akkucsomag kialakítása némileg eltér az amerikai változatétól. A hír annyiban nem meglepő, hogy a BYD Blade aksija cell-to-pack rendszerű, azaz nem szükséges modulokba csomagolni, hanem „meztelenül” mehet az akkucsomagba, ezzel súlyt és költséget spórolva. Balra: a hagyományos modulokba helyezett téglatest alakú cellák, jobbra, a penge alakú LFP. A helykihasználás 50%-kal jobb. Forrás: medium.com A Teslamag.de egyébként úgy tudja, hogy a Tesla korábban már rendelkezett európai típusengedéllyel egy kis akkus Y-ra, ehhez azonban a CATL 60 kWh-s akkumulátorát használták volna. A dokumentumok szerint ennek a változatnak 2153 kg lett volna a tömege, a BYD változat tehát összességében 66 kilóval könnyebb, ugyanakkor 8%-kal kisebb is a kapacitása. Ennek ellenére, a kisebb össztömegnek hála, a hatótáv mindössze csak 15 kilométerrel, tehát 3%-kal kevesebb, így valószínűleg úgy voltak vele a gyártónál, hogy ha a kínai eladásoknak meg lehet hagyni a CATL termelését, így azt nem befolyásolja az új európai modell, akkor ennyi kompromisszum belefér. Egy hónapon belül érkezhet az olcsóbb Model Y Berlinből Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!