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
auto
2024. 04. 20. szombat

Carlos Tavares, a Stellantis vezetője épp a Párizsi Autószalonon vesz részt és erős mondatokkal fogalmazta meg véleményét a dolgok állásáról.

Kínához és Európához is volt pár keresetlen szava.

Nagyon pipa

A Stellantis korábban is rendelkezett vegyesvállalatokkal Kínában, ám amikor megpróbált többségi tulajdont szerezni a Guangzhou Automobile Grouppal közösen üzemeltetett Jeep gyárban, a hatóságok nem engedélyezték neki, így úgy döntöttek beszüntetik az együttműködést. Kínában pár évvel ezelőttig csak kisebbségi tulajdonos lehetett külföldi vállalkozás, ám ezen változtattak, de úgy látszik az engedélyezés nem egy automatizmus.

Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója. Forrás: ACEA.be

A cég másik partnere a Dongfeng, akikkel Citroën és Peugeot modelleket gyártanak együtt a helyi piacra, ám jelenleg az együttműködés jövőjéről tárgyalnak.

Tavares szerint ugyanis fontolóra vették, hogy kivonulnak az országból.

A Stellantis vezetője azt nyilatkozta, hogy, míg Európában a vörös szőnyeget terítik a kínai autógyártók elé, ellentétben őket ellehetetlenítik az ottani piacon, az importra pedig magas vámot vetnek ki. Tavares szerint ha végiggondolja a stratégiájukat, akkor igazából nincs is szükségük kínai autógyárra, amely egy feszültségekkel teli világban újabb kockázatoknak teszi csak ki a céget.

Kína egyébként a világ legnagyobb autópiaca. Az év elején még azzal büszkélkedett a gyártó, hogy több, mint 100 ezer autót adtak el Kínában 2021-ben, és nagy növekedésre van esélyük a piacon.

Értelmetlen

Tavaresnek az európai szabályozással kapcsolatban is komoly kifogásai vannak.

A Stellantis vezetője szerint az Euro 7 kibocsátási szabvány értelmetlen és egyszerűen el kellene felejteni.

A cégvezető szerint miközben az autógyártók a 2035-ös zéró emissziós átállásra készülnek, meg kell osztaniuk az erőforrásaikat, hogy az Euro 7-nek megfelelő belsőégésű motoros modelleket is fejlesszenek.

Tavares szerint pragmatikusabban kellene gondolkodniuk a döntéshozóknak, mivel nem minden belsőégésű motor rossz a környezetnek.

Emlékeztetett rá, hogy az autóipar krízisben van, csökkenek az eladási számok, ők pedig nem varázslók, hogy egyszerre mindennek megfeleljenek, így a szabályozás csak csökkenti globális versenyképességüket.

A Stellantis vezetője szerint egyébként mivel már rég nem beszélünk évi 18 millió eladott autóról Európában, felesleges kapacitások vannak a rendszerben, ami gyárbezárásokhoz vezethet.

A Stellantis 2021-et rekord, 13,4 milliárd eurós haszonnal zárta, ami háromszorosa volt a 2020-as adatnak. 2022 első hat hónapjában pedig több, mint 1,1 milliárd euróval nagyobb volt a cég nyeresége, mint 2021 hasonló időszakában.

A Stellantis szerint nagy akkuhiány jön, nem minden gyártó fogja túlélni

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.