A Stellantis szerint nagy akkuhiány jön, nem minden gyártó fogja túlélni

Több mint 2,5 milliárd dollár, átszámítva mintegy 918,4 milliárd forint beruházásával épít közös akkumulátorgyártó üzemet a Stellantis és a Samsung SDI az amerikai Indiana államban, Kokomóban, hogy az autógyártó csoport Dare Forward 2030 elektromobilitási stratégiájában kitűzött célok elérését támogassák. A tervek szerint 2025-ben indulhat el a gyártás a létesítményben, a kapacitása kezdetben évi 23 GWh lesz, amelyet néhány év alatt 33 gigawattóráig fognak növelni. A Stellantis elektromos járműveire támasztott kereslet függvényében a későbbiekben akár ennél is tovább bővülhet a kapacitás.

A várhatóan mintegy 1400 főt foglalkoztató gyár akkumulátormodulokat szolgáltat majd a Stellantis észak-amerikai autógyáraiban összeszerelt elektromos autókhoz. Az építkezés még idén megkezdődik. Az indianai gyárban a Samsung SDI a legkorszerűbb PRiMX technológiáját alkalmazza elektromosautó-akkumulátorcellák és modulok gyártására az észak-amerikai piac számára.

„Alig egy évvel ezelőtt elköteleztük magunkat egy agresszív villamosítási stratégia mellett, amelyet öt gigagyárra építünk fel Európában és Észak-Amerikában. A mai bejelentés tovább erősíti globális akkumulátorgyártási lábnyomunkat, és demonstrálja a Stellantis törekvését egy dekarbonizált jövő felé, ahogyan a Dare Forward 2030 stratégiában szerepel” – mondta Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója.

A Dare Forward 2030 stratégiai terv részeként a Stellantis bejelentette, hogy 2030-ra globálisan évi 5 millió teljesen elektromos járművet ad el, ezzel az európai személygépkocsi-eladásainak 100%-át, az észak-amerikai személygépkocsi- és kisteherautó-eladásainak pedig 50%-át adják majd a villanyautók. A Stellantis továbbá 140 GWh-val, mintegy 400 GWh-ra növelte a tervezett akkumulátorkapacitást, amelyet öt akkumulátorgyártó üzem támogat, további szállítási szerződésekkel együtt.

A Stellantis akkustratégiája még 2021-ből

Tavares borúlátó az akkumulátorokat illetően, és egy közelgő hatalmas akkuhiányra hívta fel a figyelmet, ami 2024-2025 környékén ér el minket, amit aztán 2027-2028-ban nyersanyaghiány fog súlyosbítani. Szerinte azok a gyártók, amelyek nem teszik meg a megfelelő lépéseket az akkumulátorok biztosítására, nem fognak életben maradni:

„Darwini világban élünk. Azok élik túl, akik alkalmazkodnak, és nekünk is alkalmazkodnunk kell, ha mindez valóban bekövetkezik. A sebesség, amellyel mindannyian próbálunk haladni jó okkal, hogy megoldjuk a globális felmelegedés problémáját, annyira nagy, hogy az ellátási láncnak és a gyártási kapacitásoknak nincs idejük alkalmazkodni” – fogalmazott Tavares.

Egy autóipari elemző az Automotive News hírportálnak elmondta, hogy a vezérigazgató által emlegetett probléma abból fakad, hogy egyelőre nincs elég lítiumkitermelő és -finomító létesítmény, ráadásul a környezetvédelmi előírások lassítják ezek építését és termelését.

Tavares továbbá ismét hangot adott azon véleményének, miszerint károsnak tartja, hogy a döntéshozók erőltetik az elektromobilitás terjedését, szerinte ugyanis a villanyautók gyártása még drága, a vásárlók viszont olcsó elektromos autókat szeretnének.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.