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
auto
2024. 11. 23. szombat
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

A kaliforniai Fremontban, a Tesla tőszomszédságában működő EnerVenue nem kevesebb, mint 20 évnyi, vagy 20 ezer ciklusra szóló garanciát kínál a nikkel-hidrogén akkumulátorához, ami messze meghaladja az iparágban elterjedtnek számító 10 éves jótállási időt.

A nikkel-hidrogén akkumulátor nem tévesztendő össze a sokak által használt nikkel-metál-hidrid akkumulátorokkal, az előbbi ugyanis gáz formájában tartalmazza a hidrogént, ezért maga a cella egy nyomástartó edényben helyezkedik el. A nikkel-hidrogén akkumulátor pozitív elektródája szilárd nikkel-hidroxid, a negatív elektródája pedig egy katalizátor, ami az üzemanyagcellákhoz hasonlóan lehetővé teszi a hidrogén elektrokémiai oxidációját – lényegében tehát egy akkumulátor és egy üzemanyagcella összeházasításáról van szó.

A technológiát a 80-as években kezdte el használni az űripar, mivel a nikkel-hidrogén akkuk nagyon tartósak és megbízhatóak. A mai napig megtalálhatóak a Hubble űrteleszkópban, a Nemzetközi Űrállomáson és számos űrszondában is. A világűrben persze nem sokat számított a Ni-H2 akkuk legnagyobb hátránya, a magas ár, ez itt a Földön azonban komoly hátráltató tényező volt, ami megakadályozta az elterjedésüket.

Mivel az elmúlt évtizedben jelentősen megnőtt a kereslet a hálózati energiatárolás iránt, a kutatók elkezdték vizsgálni annak lehetőségét, hogy a Ni-H2 akkumulátorban található drága nemesfémeket olcsóbb anyagokkal váltsák ki. Erőfeszítéseiket néhány évvel ezelőtt siker koronázta, és a kutatások eredményeire alapozva létrejött az EnerVenue, amely a saját fejlesztésű, olcsó alapanyagokat felhasználó akkumulátorának piacra juttatásán kezdett dolgozni.

A költségeket érintő probléma tehát megoldódott, és amennyiben sikerül nagy volumenben gyártani a hidrogénes akkumulátorokat, úgy képesek lehetnek árban is versenyezni a ma elterjedt megoldásnak számító lítiummal. A Ni-H2 akkumulátorok energiasűrűsége csak fele-harmada a lítiumos akkumulátoroknak, így az autókban gyakorlatilag használhatatlanok lennének, de a helyhez kötött energiatárolásban – legyen szó akár háztartási, akár hálózati méretről – már jó alternatívát kínálnak.

Milyen egyéb tulajdonságokkal rendelkeznek még? Az EnerVenue honlapja szerint a termékük élettartama meghaladja a 30 évet, vagy a 30 ezer ciklust, ebből 20 évre, illetve 20 ezer ciklusra teljesítménygaranciát is vállalnak, ami azt jelenti, hogy ennek tartama alatt a kapacitás nem fog 88% alá csökkenni.

Amellett, hogy tartósak, viszonylag igénytelenek is, karbantartást nem igazán igényelnek, -40 és 60 C fok között működnek, biztonságosak, nem gyulladnak ki, nem tartalmaznak veszélyes anyagokat, és az újrahasznosításuk is könnyen megoldható.

Kép: EnerVenue

Miután a legutóbbi kormányinfón kivégezték a szaldós elszámolást, sokan kezdték el számolgatni, hogy mennyire érné meg egy akkumulátoros szigetüzemű rendszer kiépítése, de azt kellett látniuk, hogy a megtérülési ideje túlmutat az akkumulátorok garanciális idején. Egy 20-30 éves élettartamú akkumulátor viszont már jó megoldás lehetne számukra is, hiszen a fajlagos költséget nemcsak az akkumulátor bekerülési költsége határozza meg, hanem az élettartama is.

Mielőtt azonban rohannánk hidrogénes akkumulátort vásárolni, érdemes azt is tudnunk, hogy az EnerVenue egyelőre még csak a próbagyártásnál tart, és a MWh-s nagyságrendet is csak az év végére éri el, ha minden a terveik szerint alakul. A gyártás a következő években fel fog majd ugyan futni, de a kapacitásaikat már jó előre lekötötték:

  • A Green Energy Renewable Solutions 250 megawattórányi akkumulátorra adott megrendelést, ebből 50 MWh-t jövőre fog leszállítani az EnerVenue, 100-100 MWh-t pedig 2024-ben és 2025-ben. Ezeknek egy része a megrendelő elektromos targoncáiba fog kerülni.
  • A Puerto Ricoban hálózati energiatárolókat építő Sonnell számára jövőre 40 MWh-t fognak leszállítani, a következő két évben pedig további 420 MWh-t.
  • Ezek az üzletek azonban eltörpülnek a Pine Gate Renewable 2400 MWh-s megrendelése mellett, amelyet négy év alatt kell majd teljesítenie a gyártónak.

Nátrium, cink, folyadékáramos és hidrogén akkumulátorok: az energiatárolás piacának letarolásáért folytatott techno-evolúciós verseny küzdőtere egyre zsúfoltabbá válik, aminek mi, felhasználók, leszünk a nyertesei.

Címlapkép: EnerVenue

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.