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 A kaliforniai Fremontban, a Tesla tőszomszédságában működő EnerVenue nem kevesebb, mint 20 évnyi, vagy 20 ezer ciklusra szóló garanciát kínál a nikkel-hidrogén akkumulátorához, ami messze meghaladja az iparágban elterjedtnek számító 10 éves jótállási időt. A nikkel-hidrogén akkumulátor nem tévesztendő össze a sokak által használt nikkel-metál-hidrid akkumulátorokkal, az előbbi ugyanis gáz formájában tartalmazza a hidrogént, ezért maga a cella egy nyomástartó edényben helyezkedik el. A nikkel-hidrogén akkumulátor pozitív elektródája szilárd nikkel-hidroxid, a negatív elektródája pedig egy katalizátor, ami az üzemanyagcellákhoz hasonlóan lehetővé teszi a hidrogén elektrokémiai oxidációját – lényegében tehát egy akkumulátor és egy üzemanyagcella összeházasításáról van szó. A technológiát a 80-as években kezdte el használni az űripar, mivel a nikkel-hidrogén akkuk nagyon tartósak és megbízhatóak. A mai napig megtalálhatóak a Hubble űrteleszkópban, a Nemzetközi Űrállomáson és számos űrszondában is. A világűrben persze nem sokat számított a Ni-H2 akkuk legnagyobb hátránya, a magas ár, ez itt a Földön azonban komoly hátráltató tényező volt, ami megakadályozta az elterjedésüket. Mivel az elmúlt évtizedben jelentősen megnőtt a kereslet a hálózati energiatárolás iránt, a kutatók elkezdték vizsgálni annak lehetőségét, hogy a Ni-H2 akkumulátorban található drága nemesfémeket olcsóbb anyagokkal váltsák ki. Erőfeszítéseiket néhány évvel ezelőtt siker koronázta, és a kutatások eredményeire alapozva létrejött az EnerVenue, amely a saját fejlesztésű, olcsó alapanyagokat felhasználó akkumulátorának piacra juttatásán kezdett dolgozni. A költségeket érintő probléma tehát megoldódott, és amennyiben sikerül nagy volumenben gyártani a hidrogénes akkumulátorokat, úgy képesek lehetnek árban is versenyezni a ma elterjedt megoldásnak számító lítiummal. A Ni-H2 akkumulátorok energiasűrűsége csak fele-harmada a lítiumos akkumulátoroknak, így az autókban gyakorlatilag használhatatlanok lennének, de a helyhez kötött energiatárolásban – legyen szó akár háztartási, akár hálózati méretről – már jó alternatívát kínálnak. Milyen egyéb tulajdonságokkal rendelkeznek még? Az EnerVenue honlapja szerint a termékük élettartama meghaladja a 30 évet, vagy a 30 ezer ciklust, ebből 20 évre, illetve 20 ezer ciklusra teljesítménygaranciát is vállalnak, ami azt jelenti, hogy ennek tartama alatt a kapacitás nem fog 88% alá csökkenni. Amellett, hogy tartósak, viszonylag igénytelenek is, karbantartást nem igazán igényelnek, -40 és 60 C fok között működnek, biztonságosak, nem gyulladnak ki, nem tartalmaznak veszélyes anyagokat, és az újrahasznosításuk is könnyen megoldható. Kép: EnerVenue Miután a legutóbbi kormányinfón kivégezték a szaldós elszámolást, sokan kezdték el számolgatni, hogy mennyire érné meg egy akkumulátoros szigetüzemű rendszer kiépítése, de azt kellett látniuk, hogy a megtérülési ideje túlmutat az akkumulátorok garanciális idején. Egy 20-30 éves élettartamú akkumulátor viszont már jó megoldás lehetne számukra is, hiszen a fajlagos költséget nemcsak az akkumulátor bekerülési költsége határozza meg, hanem az élettartama is. Mielőtt azonban rohannánk hidrogénes akkumulátort vásárolni, érdemes azt is tudnunk, hogy az EnerVenue egyelőre még csak a próbagyártásnál tart, és a MWh-s nagyságrendet is csak az év végére éri el, ha minden a terveik szerint alakul. A gyártás a következő években fel fog majd ugyan futni, de a kapacitásaikat már jó előre lekötötték: A Green Energy Renewable Solutions 250 megawattórányi akkumulátorra adott megrendelést, ebből 50 MWh-t jövőre fog leszállítani az EnerVenue, 100-100 MWh-t pedig 2024-ben és 2025-ben. Ezeknek egy része a megrendelő elektromos targoncáiba fog kerülni. A Puerto Ricoban hálózati energiatárolókat építő Sonnell számára jövőre 40 MWh-t fognak leszállítani, a következő két évben pedig további 420 MWh-t. Ezek az üzletek azonban eltörpülnek a Pine Gate Renewable 2400 MWh-s megrendelése mellett, amelyet négy év alatt kell majd teljesítenie a gyártónak. Nátrium, cink, folyadékáramos és hidrogén akkumulátorok: az energiatárolás piacának letarolásáért folytatott techno-evolúciós verseny küzdőtere egyre zsúfoltabbá válik, aminek mi, felhasználók, leszünk a nyertesei. Címlapkép: EnerVenue dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!