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 Amikor 2016-ban a Tesla bejelentette a HW 2.0 (később 2.5) néven ismert új Autopilot generációt, a cég azt a magabiztos kijelentést tette, hogy mostantól minden autójukban benne lesz a teljes önvezetéshez szükséges hardver, csak a szoftveren kell még pár évet dolgozniuk. Azóta már kiderült, hogy az akkori számítógép teljesítménye ehhez nem lesz elég, ezért a vállalat 2019 áprilisában bemutatta saját fejlesztésű chipjét, amit HW3 néven emlegetünk. Akik be akartak szállni az FSD tesztprogramba, de régebbi hardverrel rendelkeztek, azoknak a cég ingyen cserélte a számítógépet, de volt egy kivétel, amikor ez nem történt meg. Most ugyan nem csoportos perben, hanem csak egy konkrét ügyben született döntés, mégis elképzelhető, hogy a vállalat kénytelen lesz változtatni a gyakorlaton. A havidíj vége? A Teslák önvezetéséhez a hardveren kívül szoftver is kell, amely bár még fejlesztés alatt áll, de mindig is feláras extra volt. Ez az apró kibúvó sokat spórolt a cégnek a hardvercsere kapcsán, ugyanis nem kellett a 2016 októbere és 2019 áprilisa között legyártott összes, becsléseink szerint nagyjából 470 ezer HW2-es kocsiban automatikusan hardvert cserélni. Bár papíron így is lehetett úgy 50-70 ezer jogosult, a valóságban valószínűleg zömében csak az a pár ezer észak-amerikai ügyfél élt a lehetőséggel, akik be is akartak jelentkezni az FSD Beta tesztprogramba Forrás: Systemplus Consulting Csakhogy tavaly nyáron egy új lehetőséggel állt elő az autógyártó. Az FSD sokezer dolláros megvásárlása mellett, Észak-Amerikában lehetőség nyílt a havidíjas előfizetésre is, 100-200 dollár közötti áron. A hűségidő nélküli konstrukcióban azonban a gyártónak nem érte meg a hardver cseréje, hiszen ha a vásárló kifizet 15 ezer dollárt, abba belefér a macera és a költség, de ha fizet egy százast, majd következő hónapban lemondja a szolgáltatást, akkor ráfizetéses volt a történet. Ezért a havidíjas ügyfelektől (nettó) 1000 dollárt kért a Tesla ha még a régi vas volt az autójukban, ennek fejében kapták meg az új számítógépet. Csakhogy ez így nem OK – legalábbis erre a döntésre jutott most egy amerikai bíróság az Electrek híre szerint. Matthew A. Skau bíró ugyanis úgy találta, a Tesla eljárása megtévesztő reklámnak minősül, ezért vissza kell fizetniük a pereskedő ügyfél bruttó 1106 dolláros költségét. Az elégedetlen ügyfél egyébként egy ettől független hiba miatt, garanciális javításban, a régebbi MCU1 médiavezérlő helyett új, gyorsabb MCU2-t kapott, de nehezményezte, hogy az már nem képes az AM rádióadások vételére, ezért további 500 dolláros fájdalomdíjat is megítéltek neki. Az Electrek kérdésére elmondta, hogy a Tesla gyorsan ki is fizette neki a teljes megítélt összeget. A döntés és annak következménye érdekes lehetőségeket vet fel. A Tesla dönthet úgy, hogy minden ilyen ügyet bíróság elé visz, hátha megnyer belőlük párat, vagy megvárja, amíg egy csoportos perben arra kényszerítik, hogy mindenkinél cseréljen hardvert. Ez utóbbi már csak azért is rizikós megközelítés, mert nem biztos, hogy a bíróság egyetért majd azzal, hogy csak a 10-15 százaléknyi FSD vásárló és előfizető autójában kell cserélni, lehet arra a következtetésre jutnak, hogy több százezer amerikai Teslában van erre szükség. Egy másik opció az lehet, ha megszüntetik, vagy minimum egy éves hűségidőhöz kötik az FSD havidíjas előfizetését, ez viszont sokakat eltántoríthat majd a szolgáltatás kipróbálásától. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!